Tips på bil 10-20 K

Tjejen har en Toyota Carina II-92 som går som en klocka..
Gått 18000mil..
2liters motor..
Sån får du för 15-20K

Det farliga på 80-tals japaner är rosten, vissa modeller rostar som fan, men det ser du ju när du köper den.
Volvo 240 ser jag inte som ett alternativ ens, fy fan det är ju inet 1800 tal längre, ruskburk med oförtjänt bra rykte, visst är den lättskruvad men allt annat är ju fel.

Köp inget konstigt märke heller, eller nån specialmodell, det blir trist i längden i den här prisklassen.

Själv hade jag köpt en japs, kanske nån av de som nämns i tråden, dock ej en subaru.

Last edited:
Kopte min BMW 735 ial- 88 for 20000:-. Full utr (ac trasig).
Har rullat 22000 mil. Kunde du fatt for strax under 20k om du fragat for en vecka sen innan jag stack till USA. Nu star den bara hemma och vantar till nasta vinter...

Mycket bil for pengarna annars!

en avancerad BMW kan bli mycket mycket dyr att äga, att köpa en sån tokbilligt är att be om problem.
Enda gången en sån sak kan komma på tal är ju om man själv skruvar med presis allt på bilen.

Silwer skrev:
en avancerad BMW kan bli mycket mycket dyr att äga, att köpa en sån tokbilligt är att be om problem.
Enda gången en sån sak kan komma på tal är ju om man själv skruvar med presis allt på bilen.

Haller med helt och hallet. Darfor undvek jag 750:n som annars ar en rolig bil man kan fa billigt. 735:an har ju en rak sexa med enkel overliggande kamaxel. Mao lika enkel som en gammal volvo. Trakigare ar det om nagon av de 70 elmotorerna eller 2 km kabel ger med sig nagonstans...

Har inte haft nagra problem an, inte ens bytt olja faktiskt. Enda jag kan minnas ar att jag justerade ventilerna (enkelt) och sag att oljeroret som smorjer kamen hade borjat gangas ur vid infastningen. Bara att dra at sa var det klart, men det kunde forstas gatt illa...

Vid landsvagskorning ar aktionsradien bra. Snittar runt litern vid hyffsad motorvagsfart och tanken rymmer drygt 100 liter.

Hursomhelst, man bor nog kunna lite om bilar om man ska kopa en sadan, eftersom verkstaderna oftast tar overdrivet betalt bara for att det star BMW pa bilen. En japanare ar nog mer driftsaker i det langa loppet.

Lycka till!

//Jonas

BMW brukar inte alls krångla på "svåra" sätt och äldre modeller är inte så avancerade som folk kanske tror. Delarna är förövrigt relativt billiga, billigare än flera Japsmärken bla! Att dom sen är riktigt kul att köra är en annan sak :)

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back