Tips på bakre reflex?

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Letar som fanken efter en bakre reflex som är liten och snygg.
Skall ta o bygga om J-Lo häcken på hojen tänkte jag.

Nån som har nåt tips?

Det var nog första ggn......

Det är inte ens lag på det längre stod det i ngn tråd.

Våga vara outlaw ( utan att egentligen vara det ), seså sprätta bort den lilla plastbiten ist.

Intressant fråga, jag hade min reflex hängade med ett kardbordband som tyvärr har lossnat. Det var inte gjort för att köra med, förutom in i besiktningsstationen.

Hur bekräftat är lagen som inte kräver reflex längre?

Last edited:
Jag köpte Biltemas reflex och har satt den på regskylten. Har blivit stoppad en gång efter de och då sa dom iaf inget.

Så här säger VVFS 2003:23 (Föreskrifter om motorcyklar och släpvagnar som dras av motorcyklar):

Bakre reflexanordning

Övergripande krav

103 § Motorcykel och släpvagn som dras av motorcykel skall baktill ha en eller två bakre reflexanordningar som vi belysning återkastar rött ljus bakåt. Reflexanordningarna får inte vara triangelformade.

Bakre reflexanordning skall även finnas på tillkopplad sidvagn.

104 § Bakre reflexanordning skall vara typgodkänd

1. enligt kapitel 2 i direktiv 97/24/EG (se 2 kap. 18 §), eller

2. enligt ECE-reglemente 3 (se 3 kap. 1 §).

Bakre reflexanordning på motorcykel av 1983 eller tidigare års modell får även vara av typ som godkänts av statens provningsanstalt (SP) före den 1 januari 1967.

Installationskrav

105 § Bakre reflexanordnings placering i sidled skall vara högst 200 mm på sidvagn.

106 § Bakre reflexanordnings placering i höjdled skall vara lägst 250 mm och högst 900 mm.

Kravet för lägsta höjd gäller inte reflexanordning på motorcykel av 1983 eller tidigare års modell.

107 § Bakre reflexanordnings geometriska synbarhet skall vara 15° uppåt och 15° nedåt samt 30° åt höger och 30° åt vänster.

Vinkeln nedåt får reduceras till 5° om reflexanordningen är placerad lägre än 750 mm över marken.

Kraven i första och andra stycket gäller inte reflexanordning på motorcykel av 1983 eller tidigare års modell.

108 § Bakre reflexanordning får kombineras med lykta baktill.

jag har ingen på min hoj och tänker inte ha någon heller så om jag varit dig hade jag struntat i det. men besiktningen kräver det så klistra bara ditt nåt tillfället för dagen vid besiktningen.

:tummenupp

Reflex

Jag besiktigade Banditen bara med den reflexen som e orginal i baklyset och det gick bra ,det ska väl vara en stämpel på glaset som visar om den är E-godkänd ? så någon typ av E-godkänd reflex måste man ha iaf..

Hade det inte varit för att min hoj är så otroligt rensad bak så hade jag lätt haft reflex permanent monterad. Tänk vad som händer om man åker i mörker och baklampan går sönder. Då lär man ju bli överkörd bakifrån ganska snabbt.

Hade det inte varit för att min hoj är så otroligt rensad bak så hade jag lätt haft reflex permanent monterad. Tänk vad som händer om man åker i mörker och baklampan går sönder. Då lär man ju bli överkörd bakifrån ganska snabbt.
:fakta :Bugar
Men det är klart, det är ju lite coolt att skriva på gravstenen: "Jag hade iaf en snygg hoj!"
Detsamma gäller ju ynkliga blinkers som man knappt anar i ens mörker, mörka lampskydd å annat elände. Å sen gnäller hojåkare över att ingen ser dom i trafiken :va

Ett tips är att köpa rektangulär reflex och skruva fast den bakom registreringsskylten så att en liten del ( < hälften ) av reflexen sticker ut under kanten på den. Mycket diskret, fyller sin funktion och går igenom besiktningen utan problem.

Exempel på godkänd reflex för det facila priset 13kr:

Bifogat

• reflex.JPG
    reflex.JPG
    39.2 KB · Visningar: 187
Back