Tips på att träna på stoppies..

frankson

Mr Frank
Gick med
5 Aug 2005
Hoj
zx10r -06
Hej!! Alla glada :)

Jag har lite funderingar...Jag hade tänkt börja träna på stoppies, och tänkte att man kanske skulle kunna få lite tips av de som kan.

Något man bör akta sig för...förutom grus då? :3freak

Alla tips är välkomna... :tummenupp

Bra grepp i däcken. Om du har backelitdäck, kör dom varma först.

Hjälp hojen upp genom att lyfta på arslet o "lyfta" hojen till en stoppie. Kan ibland gå fort, så akta dig för att ta i för hårt.

Sedan utöver det, träna träna. Om du även ska göra rullande stoppisar, så träna x 100.

frankson skrev:
Hur hanterar du bromsen? Lutar du dig framåt? :kocko
luta dig inte så mycket fram i början. Utan mer och mer för varje gång samt att du känner att du har kontrollen till att göra det. Är inte heller något proffs men det enklaste tycker jag är att man sträcker på ryggen mer för varje cm hojen lyfter. du får kanske svårare att göra en hög stoppie men har mer kontroll på den. Börja med att trycka frambromsen hårdare och hårdare tills du börjar lyfta. Då lyfter du kontrollerat och fint och får en lång stoppie. :tummenupp

Swedie skrev:
Bra grepp i däcken. Om du har backelitdäck, kör dom varma först.

Hjälp hojen upp genom att lyfta på arslet o "lyfta" hojen till en stoppie. Kan ibland gå fort, så akta dig för att ta i för hårt.

Sedan utöver det, träna träna. Om du även ska göra rullande stoppisar, så träna x 100.
Kanon...ja man ska ta det lugnt i början...gör ju så otrevligt ont att hamna på hakan :)

frankson skrev:
Hur hanterar du bromsen? Lutar du dig framåt? :kocko
Testa först att lyfta baken när du nästan står still. Bromsa mjukt i början för att sedan hitta rätt tryck då skiten börjar lyfta. Bara att öva, och använd hjälm för du kommer säkert köra huvudet i asfalten :tomten

Är inte heller nått proffs på stoppies men jag håller på och tränar för fullt. Gör en stoppie nästan varje gång jag ska bromsa in och numera hittar jag balanspunkten på framhjulet allt oftare.

Tipps från mej.
*Pressa knäna mot tanken
*krama bromsen mjukt
*håll blick långt fram
*se till att underlag är bra samt att däcken är varma
*börja med små stoppies och du kommer snart vara stoppie kung :)

Jag kör visseligen en motard och det lär ju vara betydligt enklare på en sådan.

Tipps nummer 2:
*Köp en motard :yoparty

Jag är nog lite tvärtom, jag stirrar alltid en meter framför framhjulet. Mitt tips: Kör inte för fort, max 70.

Vet inte riktigt exakt hur jag brukar göra, men någonstans mellan 50-70 Km/h suger jag in frambromsen tills arslet på hojen reser sig, sedan håller jag kvar så länge jag vågar och släpper ned skrället med en tung duns.

Vanligast förekommande vid stopplikt som rödljus osv. Har aldrig riktigt vågat mig på att testa rullande stoppies fullt ut. Brukar bromsa upp den så att baken reser sig och har fart kvar när jag släpper ned den.

Blicken långt fram och krama tanken med knäna är ett hett tips.

Ett annat tips är att läsa denna tråd för en stunds kontemplation innan du börjar hårdträna stoppies. Det kan gå illa även i låga hastigheter...

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=94076

Last edited:
Håller med rigge, blicken långt ner, man vill ju ha koll på asfalten. börja träna mellan 50-80 km/h. komprimera framgaffeln (bromsa lite lätt) innan du nyper till.

Det gör inte ont att slå över på framhjulet om man jämför med bakhjulet, så var inte rädd...

Ingel skrev:
Det gör inte ont att slå över på framhjulet om man jämför med bakhjulet, så var inte rädd...

Haha har du provat båda? Mer tips, går baken ut åt vänster, styr lite åt vänster så kan man parera.

kolla i asfalten :va då skulle de gå åt h för mig..jag stirra rakt fram långt bort...tittar jag åt sidan kan de gå lite snett.
kollar jag ner får jag inge perspektiv på världen.
fast är de en kamera framför mig som på avataren så e man ju linsluss o kollar in i den..eller om de kommer nå snygga brudar vid ett övergångsställe så kollar man ju på dom mens bakhjulet flyger :)

krama åt tanken, kolla rakt framm, långt fram.
krama bromsen tokhårt tills du känner de händer nåt o då släpper du..
jag börja få kläm på att släppa bromsen på en gång när hjulet låser sig. lär dig de så är de ganska lungt o öva.
senast fick jag framhjulslåsning på väg upp men kände de fort o släppte direkt.
du får inte fega o gör de inte på rödasfalten här i sundsvall då den e tokhal om man inte har koll.

Jag känner bättre hur högt jag är om jag tittar rätt ner + att man ser läskiga skarvar och gropar.

Jag var tvungen att kolla hur jag gjorde och jag hittade en gammal suddig bild, kollar rätt ner. Nu höll jag på att slå över precis så jag sitter lite lustigt. Ljusbilden från lyset är ett bra mått på hur högt man är.

Bifogat

• stoopid.jpg
    stoopid.jpg
    68.9 KB · Visningar: 287
Last edited:
Rigge skrev:
Haha har du provat båda? Mer tips, går baken ut åt vänster, styr lite åt vänster så kan man parera.

mm, jag skulle möta upp några lirare här ifrån en tråd på sporthoj.com. eftersom jag ville vara tuffast tänkte jag att jag skulle rulla fram till dom på framhjulet och sen hälsa, men grejen var att jag hade plockat fram en gammal motard efter att oavbrutet kört sporthoj i ett halvår, så jag nöp till som jag brukar när jag kör SH, men jag kom upp mycket snabbare än vad jag var van vid och flög över. sen var det bara att krypa upp och presentera sig :rodnar

apropå att det är snyggt med stoppies, se till att skaffa en snygg undertray om ni inte vill skämmas...
honda-cbr600-04-bikepics-414397.jpg

Last edited:
jag har stålomspunna vet inte hur det är för er andra men jag behöver inte alls trycka hårt på bromsen.. :3freak Känns som att de finns bra mycket mer broms att ta till än vad som behövs för att komma upp.

Går det att släppa ner/avsluta en stoppie mjukt & snyggt (jmf slangning), eller måste det alltid sluta mer eller mindre med en duns?

TM skrev:
Går det att släppa ner/avsluta en stoppie mjukt & snyggt (jmf slangning), eller måste det alltid sluta mer eller mindre med en duns?

Släpp ner den när du fortfarande rullar så går det att släppa ner mjukt.
Ett annat tips för att få det att smälla mindre när du släpper ner bakhjulet i backen är att bromsa upp bakhjulet.
Mycket av ljudet man hör är smällen i det stackars drivpaketet när det ska bromsa upp bakhjulet som snurrar fort fort....

TM skrev:

Släpp ner med lite fart och nyp till lite extra precis innan touchdown så går den inte ner så fort.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti