Tips på äldre sporthoj?

Vad har ledläggningsvinkeln med det hela att göra? Luta hojen mindre! Av de du räknar upp är ju FZR1000 störst och klumpigast, TRX850 smidigast, YZF750R racigast och CBR900 bäst motor men förmodligen svårast att hitta däck till. Gixxern är mycket motor men 90:an har fortfarande tveksam ram för nån seriösare banåka, till och med jämfört med din 500...

Fick bara fotpinnar att skrapa i på TRX:en, men för att jämföra med nåt du känner igen går det att köra ifrån de flesta i röd grupp på gocartbana utan att nåt tar i... Den är riktigt smal jämfört med alla de andra, men jag har ingen övrig erfarenhet av dem.

(bilden är INTE ett exempel på bra körteknik... men visar åtminstone möjlig nerläggningsvinkel på TRX med gatdäck)

Mycket nedlägg är kul, plus att det känns bättre att inte behöva klättra av hojen för att kunna ta en kurva ordentligt, vill ju gärna att knät ska ta i backen innan hojen gör det så att man vet var man har den.
Misstänkte att FZRen skulle vara klumpig... men om man läser bikes begagnat guide så beskriver de den tidigare modellen som en riktig kurvmaskin och det enda som skiljer dem åt är gaffelvinkeln samt att den senare har tappat ca 10kg. Jag hade för mig att ljuddämparna på TRXen satt ganska långt ner, men det där ser ju riktigt bra ut. Är inte stötdämparna lite mossiga? Fast det kanske går att fixa med andra fjädrar, går väl på en tusenlapp, ny gaffel blir nog för dyrt. Men hur är ram och bromsar på TRX då?
Köra i röd grupp hade nog gått med 500an också, bara att hänga av ordentligt... låg väl i mellanskiktet i blå grupp. Enda problemet är att hinna om på rakan så att man kan hålla sitt eget tempo sen.
Angående GSXRen tror inte jag kommer köra på en sån nivå så att jag når ramens begränsningar, men målet är ju en hoj jag kan ha i 2-3 år, så det är trevligt med lite att växa i om man säger så.

Appropå thunderrace så gillar jag inte alls utseendet på den, tycker den är för bullig. De andra är väl inte heller några under av skönhet, men tillräckligt snygga iallafall.
 
Ha Ha....väx till dig o bli 40+, då kan du välja fritt bland alla hojar.:D:D
Ja ,tyvärr e du ju så att vi 40-taggare har ju lite mer erfanhet som vissa pojkspolningar...om man har kört hoj 30 år då har man lite råg i ryggen(felstavat,kanske,men ni fattar ju)
 
Försäkringen kommer säkert o ta livet av dig, men finns ju zx9r i prisklassen som nämnts.

Trafika den o hoppas på det bästa ?

Fightad -98 för 22"
http://www.blocket.se/goteborg/Kawasaki_zx9r_ninja_streetfighter_23893534.htm?ca=23_11&w=3

Fightad -95 med flames för 23"
http://www.blocket.se/ostergotland/ZX9r_streetfighter_23760216.htm?ca=23_11&w=3

En -95 för 22"
http://www.blocket.se/vastmanland/Kawasaki_ZX9R_22420737.htm?ca=23_11&w=3

ZXR 750 -89 för 27", går säkert o pruta, o går som klassiker.
http://www.blocket.se/blekinge/Kawasaki_ZXR_750_22745038.htm?ca=23_11&w=3

ZXR750 -89 är förvisso en "kulthoj" men jag gillar inte pizzalådan där bak :kräsen :rolleyes: ...det är därför jag kollar på 91orna :)

ZX9R blir tyvärr för dyr och så väger den mycket! Iallafall de tidiga årsmodellerna. Till och med mer än ZXR1000. Skillnaden mellan trafik och halv är väldigt liten så det hjälper inte att bara trafikförsäkra :(

Ja ,tyvärr e du ju så att vi 40-taggare har ju lite mer erfanhet som vissa pojkspolningar...om man har kört hoj 30 år då har man lite råg i ryggen(felstavat,kanske,men ni fattar ju)

Jag jobbar på erfarenheten.... klarar inte att gå hojlös under studietiden! :gnissla
Har gjort det tillräckligt länge ändå.
 
Last edited:
Fireblade -92, LÄTT! 750 har inte alls samma bottendrag som du efterfrågar och det ska gå att hitta rimlig försäkring även om du är under 30. Fråga dig om du verkligen måste ha halvförs. Bra lås/garage på en sunkig och oattraktiv hoj är bra stöldskydd :)
 
ZXR750 ser ju åtminstone lite sprthojsaktig ut och är skapligt billig. Polaren har en 92:a ute på blocket skaraborg. snällt körd, billig försäkring hänger utan problem med starkare hojjar om man kan köra.

CBR100f -Snoorbillig försäkring, klassas som sporttouring iofs men har potential även om man får ta i lite när det svänger. -Med rätt förare går det dock undano
 
För motorcyklar äldre än 20 år finns ju klassikerförsäkringen på Bilsport/Mc (numera moderna försäkringar?), och då är det helförsäkring för 1600 om året oavsett om du är ung och pigg eller lastgammal och trött......
 
Det ska tydligen vara lätt att överhetta fjädringen i bak på dem... de låter ju jävligt mysigt annars.

Du kan köpa en bitubo bakdämpare för ca 3-4000 kr. Vilket gör den helt ok.

billiga hojar annars. Försäkringsmässigt vet jag inte vart de ligger.
Men gsxr 97-99. Borde gå att hitta någon sådan för rätt ok peng.
 
Vart försäkrar man lämpligast en CBR900RR t.ex? Hur är honda försäkringen?
Går det att komma ner under 5k iallafall? Tänkte ringa dem nästa vecka nån gång... fast det kanske inte är nån idé?
 
Last edited:
Vart försäkrar man lämpligast en CBR900RR t.ex? Hur är honda försäkringen?
Går det att komma ner under 5k iallafall? Tänkte ringa dem nästa vecka nån gång...

Kolla NOGA självrisken innan du försäkrar sporthoj hos Honda märkesförsäkring
 
Kolla NOGA självrisken innan du försäkrar sporthoj hos Honda märkesförsäkring

Är det den som ligger kring 25k?

Just självrisken är också väldigt fördelaktig med klassikerförsäkringen,
bara 1000 trafik och 3000 vagnskada. Tror det var 2000 för stöld,
den har jag inte hunnit prova än :rolleyes:, hoppa på att slippa använda
försäkringen nå mer öht.

Problemet är att det bara är GSXR750 som går in på klassikerförsäkringen.
Så det skulle vara trevligt om man kunde hitta andra försäkringsbolag med
skälig premie. Blir iofs lättare att välja när de andra trillar utanför budgeten :va
 
köpte själv en äldre sporthoj alltså en 95:a zx9r med 4600mil för 23 lax och dom som säger att dom är tröga man får jobba med den i kurvor....det är ju glädjen i det hela och mannen kraften i en sådan får man leta efter den drar det mesta och går jämt med allt.


Rekenderat starkt: ZX9R Ninja!!!
 
Jag hade valt en thunderace. Men gsxr 1100 är ju rätt häftig, men inte lika lättsvängd som thunderace.
 
Tyckte jag kände igen dig från din avatar och vilken hoj du har/hade. Du är ju med under "dina bilder!" i senaste numret av bike där det står; "CARL FRÅN UPPSALA låter sin suxuki GS500E jobba på Rörken. En stund efter bilden togs gick fotpinnen i väl hårt och bakdäcket tappade fäste vilket resulterade i en vurpa." Det är alltså därför du är ute efter ny hoj! :)
 
Att gå från din GS500 till vad som helst kommer bli en klar förbättring! Stirra dig inte blind på torrvikt, fjädring eller hk utan mer på din ekonomi. Jag gick från en er5a till att köra gubbens BMW r850r och du komme säkert kunna hitta minst 10 skäl till att inte ha en sån men den är ändå 100ggr bättre än min tidigare kawa!! Sen förbättras dina möjligheter att få en hoj som passar dig med mer kunnskap om dom men vilket skicklig pilot som helst skulle ändå varva dig på rörken med din gammla hoj även om du satt på den senaste gixxern, lite så mitt resonemang går.

Själv tittar jag på hoj till nästa säsong jag med. Mina krav är en smidig 600 som ska gå att kasta åt sidorna på rörken, kunna delta på bandagar och glida till/från plugg. Just nu känns en äldre zx6r eller r6 som vettiga val! Ligger i ekonomisk dvala under vintern men sen smäller det!

Det jag ville få sagt med allt detta ordbajseri är att även om du skulle sitta på en cbr med taskig dämpning skulle din förbättringspotential som förare kunna öka med 100% :tummenupp

TÄVLING PÅ RÖRKEN NÄSTA SÄSONG, VÅGAR DU????? :hojcbr
 
ZXR750 -89 är förvisso en "kulthoj" men jag gillar inte pizzalådan där bak :kräsen :rolleyes: ...det är därför jag kollar på 91orna :)

Jag råkar faktist älska min pizzabox!! :tungan
 
Fireblade, utan diskussion.


Med smärre modifieringar hänger du dessutom med betydligt nyare hojar.:tummenupp
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top