Tips på äldre sporthoj?

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Hej!

Jag har börjat kolla på motorcykel eller rättare sagt sporthoj till nästa säsong
men då jag inte har möjlighet att riktigt provköra någon av dem så hoppas jag på att ni kan dela med er av era erfarentheter.
Hade egentligen tänkt spara frågan till våren men jag kände att det kan vara
bra att ha bestämt sig ganska snart ifall det dyker upp något guldkorn nu
under hösten :).

Det jag söker efter är alltså en SPORTHOJ, det ska va en hoj där jag får så
mycket som möjligt för pengarna. Jag vill ha hyffsat drag från botten och ett
brett register. Minst 100hk. Jag vill ha bra nedläggsvinkel, så jag inte
kraschar denna hoj på samma sätt som med förra. Den ska vara kvickstyrd
och relativt driftsäker. Tanken är att köra mycket gata, men även måndagar
och söndagar på rörken, tuvängen kanske hälla... samt att försöka hinna med
någon sporthojskurs på gelleråsen eller annan lämplig bana ;).
Hojen ska helst ligga kring 20-25k i inköp, gärna billigare om det finns hojar
i bra skick för de pengarna.

De hojar jag har kollat på är:

FZR1000 -91
+ Stark motor (för stark?), UPS gaffel
- Trögstyrd? (flack gaffelvinkel så det kanske kan fixas med höjning), ska
tydligen dra en del olja om de gått lite längre. Tung? (230kg fulltankad).

GSXR 750 -90
+ 120hk, UPS gaffel, ~180kg torr, ska vara ganska driftsäker.
- Jag har fått för mig att den är bred eftersom att det är en luftkyld R4a

CBR900RR -92
+ Awsome, lätt och stark hoj.
- Har hittills inte hittat någon rimlig försäkring

ZXR750 -91
+ Snygg, smalare än GSXR?
- Ingen bra försäkring, 20 hästar mindre än GSXR.

YZF750R -93
+ ~120hk, Lätt, vattenkyld, snygg!
- Har inte hittat någon bra försäkring.

TRX850 -96
+ Hygglig försäkring, twin
- Dålig nedläggningsvinkel?, kass fjädring?

Jag är 20 år, kommer ha haft hojkort två år nästa år. Studerar så ett av
kraven är halvförsäkring för högst ~4000/år. Där det är tillåtet att ha den stå
ute. Jag går från en GS500E som jag kraschade då ljuddämparen tog i backen.

De främsta alternativen är FZR1000 och GSXR750 då jag är nästan säker på
att kunna hitta försäkring för dem, så jag är mest intresserad av att veta
vilken som är bäst av dem. Men tar gärna emot tips kring övriga, och gärna
tips på försäkring. Ett av alternativen är att klassikerförsäkra och främst köra
över sommaren då jag till stor del kommer bo hemma i Uppsala, kanske ta den
till sthlm där jag bor nu nån gång ibland över helger och liknande.

Tack på förhand! :tummenupp
 
Alla kommer svara: Tjöp en sån som jag har/hadde!!
-Så även jag. Köpte en blade som första hoj för fem år sen och har den fortfarande. Har testat lite annat men inget går upp min gamla blade.
-Ja, jag är mycket partisk. Försäkringsmässigt finns inget att klaga på. 2800:- i halvförsäkring på helåret
 
YZF750R

[YOUTUBE-ID]rSyPkiTgifU[/YOUTUBE-ID]
 
FZR låter bra men åk inte till Bulten på en gång,först måste du skaffa färglada kläder o sen måste du kunna knäskrapa o sist men inte minst,glöm inte hoodien!!! helst svart
 
:hihi:hihi 33årig gubbe i landsbygd
 
Thunderace? kanske några tusen dyrare än vad du tänkt,men mycket hoj för pengarna.
 
Vad har ledläggningsvinkeln med det hela att göra? Luta hojen mindre! Av de du räknar upp är ju FZR1000 störst och klumpigast, TRX850 smidigast, YZF750R racigast och CBR900 bäst motor men förmodligen svårast att hitta däck till. Gixxern är mycket motor men 90:an har fortfarande tveksam ram för nån seriösare banåka, till och med jämfört med din 500...

Fick bara fotpinnar att skrapa i på TRX:en, men för att jämföra med nåt du känner igen går det att köra ifrån de flesta i röd grupp på gocartbana utan att nåt tar i... Den är riktigt smal jämfört med alla de andra, men jag har ingen övrig erfarenhet av dem.

(bilden är INTE ett exempel på bra körteknik... men visar åtminstone möjlig nerläggningsvinkel på TRX med gatdäck)
 

Bifogat

  • DSCF5256.jpg
    DSCF5256.jpg
    150.4 KB · Visningar: 369
Last edited:
Vad har ledläggningsvinkeln med det hela att göra? Luta hojen mindre! Av de du räknar upp är ju FZR1000 störst och klumpigast, TRX850 smidigast, YZF750R racigast och CBR900 bäst motor men förmodligen svårast att hitta däck till. Gixxern är mycket motor men 90:an har fortfarande tveksam ram för nån seriösare banåka, till och med jämfört med din 500...

Fick bara fotpinnar att skrapa i på TRX:en, men för att jämföra med nåt du känner igen går det att köra ifrån de flesta i röd grupp på gocartbana utan att nåt tar i... Den är riktigt smal jämfört med alla de andra, men jag har ingen övrig erfarenhet av dem.

:klapparSå sant,en riktig hojåkare

Vad har ledläggningsvinkeln med det hela att göra? Luta hojen mindre! Av de du räknar upp är ju FZR1000 störst och klumpigast, TRX850 smidigast, YZF750R racigast och CBR900 bäst motor men förmodligen svårast att hitta däck till. Gixxern är mycket motor men 90:an har fortfarande tveksam ram för nån seriösare banåka, till och med jämfört med din 500...

Fick bara fotpinnar att skrapa i på TRX:en, men för att jämföra med nåt du känner igen går det att köra ifrån de flesta i röd grupp på gocartbana utan att nåt tar i... Den är riktigt smal jämfört med alla de andra, men jag har ingen övrig erfarenhet av dem.
Fan,ha du fejkat bilden,vilken jävla nedläggning på en trx!!!!Du e ju fan kung!!!
 
Last edited:
ZXR 750....(ja jag har haft en sån) är en hoj som man kör fort med, är inte jättebra att köra i stan men mycket bra på landsvägen. Modernt chassi och underbar väghållning. Kanske liiite klen med sina 100hk men är ändå riktigt rolig på rätt sida 7k varv. Hade en Thunderace efter kawan och Yamahan är mer lätthanterlig och bättre i låga farter men större. Yamahan hade lagom med effekt (146hk) dock vet jag inte hur den funkar på bana. Suzuki har jag ingen direkt erfarenhet av. ZXR är dock assnygg...kommer själv att köpa en sån igen nån dag.
 
TRX 850, har den inte bra nedläggningsvinkel? Smal motor väl? Vtvin?

Pararell..

Zx9r får man ju med för en billig penning med, bra pulver och säkert rätt bra försäkring även för dig som är yngre, såg en 1998 idag då är ju den modellen riktigt bra, lättsv'ngd.. streetfighter iofs, men 22K är skitbilligt för en helgrön sådan:)

Tänk på att ju äldre hoj dessto mer "trög" jobbad, vet en zx9r från 1996 kändes som en traktor mot min fireblade 00 jag hade förut att hantera i kurvor..så äldre hojar fungerar, men blir tyngre o jobba med, allra helst på gocartbanan..

Ett tips! Kolla här, ofta är det jäkligt hyggliga premier för yngre personer med:) Kolla även nyare modeller, en 1989 var tom dyrare helårsförsäkra än min 2007..(zxr 1989) för mig. Edit billigare, då den gick classicaförsäkra:-) 1600 kr

http://www.bilsport-mc.com/webservice/online.aspx

denna:
http://www.blocket.se/goteborg/Kawasaki_zx9r_ninja_streetfighter_23893534.htm?ca=9&w=3
 
Last edited:
Försäkringen kommer säkert o ta livet av dig, men finns ju zx9r i prisklassen som nämnts.

Trafika den o hoppas på det bästa ?

Fightad -98 för 22"
http://www.blocket.se/goteborg/Kawasaki_zx9r_ninja_streetfighter_23893534.htm?ca=23_11&w=3

Fightad -95 med flames för 23"
http://www.blocket.se/ostergotland/ZX9r_streetfighter_23760216.htm?ca=23_11&w=3

En -95 för 22"
http://www.blocket.se/vastmanland/Kawasaki_ZX9R_22420737.htm?ca=23_11&w=3

ZXR 750 -89 för 27", går säkert o pruta, o går som klassiker.
http://www.blocket.se/blekinge/Kawasaki_ZXR_750_22745038.htm?ca=23_11&w=3
 
Du e ju fan kung!!!
Tack, men knappast. Gör bara inte alltid som jag lär :rolleyes:

Det där gick bra bara för att farten var rätt låg (chikanen på Rörken). Det fungerar inte om man höjer farten till nånting över 120...

ZXR750 är förresten en trevlig hoj, om man står ut med fjädring som ett spett. Den var stenhårt som ny och 20 år senare lär den inte vara bättre. Men en underbar motor som på de flesta exemplar vid det här laget är ganska sönderkörd. Årsmodeller runt -90 lider av mjuka ventilsäten.
 
Ha Ha....väx till dig o bli 40+, då kan du välja fritt bland alla hojar.:D:D
 
Calle.s skrev:
GSXR 750 -90
+ 120hk, UPS gaffel, ~180kg torr, ska vara ganska driftsäker.
- Jag har fått för mig att den är bred eftersom att det är en luftkyld R4a

Stirra dig inte blind på torrvikten, när den har alla vätskor och verktyg då pratar vi om en vikt runt 205-210 kilo ;) Sedan är denna hoj oljekyld.
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top