Tips om mellanklass hoj!?:P

SimmPsi

Klysmafili e Najs!
Gick med
3 Apr 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille -02
Jag har funderat på att ha en 250 som mellanklass hoj :rodnar
Hur är det med delar är det lätt att få tag på? och framför allt! försäkring... :skrämd Pojkdrömmen är ju en glänsande 600a :slicka men har ju hört från ALLA håll o kanter om försäkringen som brakat upp i pris. Finns det några 600or som har något billig försäkring! :crash
Då kan jag passa på att fråga.

Vad kostar T;ex CBR,ZX6,R6,Gixxer m.m i försäkring? :rolleyes: Ni som har en mellan klass kan ju berätta lite hur er hoj är att köra! :p

Lite tips har väl ingen dött av :rodnar

:squid

Tjena!

Kör en R6:a -02. Försäkringen ligger på ca 19.000 helår/helförsäkring. Den är mellanklass reggad och strypt tilll 53 hk. Har för övrigt mellan-kortet och kör med strypningen i. Hojen går trots att den är strypt relativt bra, bara du ger den lite varv så är den riktigt pigg också :) :tummenupp
Har lite problem att få upp den på bakhjulet men man kan ha kul med den ändå, jag menar att göra stoppies, burnouts och knäskrapa kan man göra även fast den e strypt. :fakta

Wiken skrev:
Tjena!

Kör en R6:a -02. Försäkringen ligger på ca 19.000 helår/helförsäkring. Den är mellanklass reggad och strypt tilll 53 hk. Har för övrigt mellan-kortet och kör med strypningen i. Hojen går trots att den är strypt relativt bra, bara du ger den lite varv så är den riktigt pigg också :) :tummenupp
Har lite problem att få upp den på bakhjulet men man kan ha kul med den ändå, jag menar att göra stoppies, burnouts och knäskrapa kan man göra även fast den e strypt. :fakta

Har hört att om man lägger sig med en sån hoj så går försäkringsbolaget efter ursprungs effekten vilket klassar det som en stor hoj... stämmer det? :(

SimmPsi skrev:
Har hört att om man lägger sig med en sån hoj så går försäkringsbolaget efter ursprungs effekten vilket klassar det som en stor hoj... stämmer det? :(

Det kan du fethaja att så gott som alla bolag gör. :whip
Om du är ekonomiskt hämmad rekommenderar jag något mindre som första hoj, gör som Fredda66, köp en 600 Bandit och stryp till den. Försäkra den sen hos typ Susab för växelpengar.

SimmPsi skrev:

Hojen är försäkrad efter full effekt.

Kan ju rekomendera en gpz 400s eller 500s. Går ganska bra(duger så länge) rak 2:a är det i den. Kan även rekomendera att köpa en 4-taktare i stället för en 2-taktare då det är jobbigt att sitta i garaget och meka hela tiden :hej

Fenix skrev:
Det kan du fethaja att så gott som alla bolag gör. :whip
Om du är ekonomiskt hämmad rekommenderar jag något mindre som första hoj, gör som Fredda66, köp en 600 Bandit och stryp till den. Försäkra den sen hos typ Susab för växelpengar.

Ord på den.
Banditen är rätt skoj att köra med alltså det är inte den där hästsparken i arslet som det är på en "icke" strypt hoj. Men dock, jag har ju knappast legat sist när sporthoj.com folket vart ute och kört. Vad som är surt är ju topphastigheten, på transportsträckorna är det bara förebereda sig på att bli avhängd. Accelerationen är inte heller den allra bästa, växlingen är inte så förlåtande som på en R1 kan man väl också säga, men det är du säkert van vid då du har en 125cc?

Banditen halv/hel kostar 1600:- (hehe :slicka) men då är det hos *ilsport & MC dem erbjuder endast dessa försäkringar medans du har mellankort. Annars automatiskt full effekt hoj.

Strypte tjejens importerade ZXR400 häromdagen. Den var helt okey att köra trots strypningarna. Som tidigare talare sa, knäskrapa och ta sköna kurvor kan du göra oavsett. Bakhjulet kan du troligen glömma, åtminstone om du vill göra det utan att behöva byta koppling varje månad.

Går mycket olika åsikter om hurvida man skall strypa 4a cylindriga 600cc< hojar. Själv har jag ingen aning. Men det är fullt körbart och inte nödvändigtvis skit dyrt.

Få inte för dig att strypa en klass 7 hoj bara för dem är ett helvete att få försäkrade. Bilsport & MC kommer skratta dig i ansiktet och alla andra kommer vilja ha alla dina pengar. Klass 6 går väl an, men som första steg in i den "större" världen, jag rekommenderar en schyst klass 5 hoj. Lagom är bäst. ;)

//Fredda

Fredda66??

Vad betalar tjejen för sin zxr 400 i försäkring??
under vilken försäkringsklass går zxr:en?? :confused:
hur stryptes den, och hur går den, toppar?? :notme

Re: Fredda66??

AdrenalineRush skrev:

1. inte inregistrerad ännu, men den är klass5 så den hamnar med största sannolikhet kring banditen i försäkringsklass, delvis max 2500:- med lite tur 1600:-
2. Den stryptes via brickor vid insugsgummina (bifogar bilder).
3. Den går bra ;), toppar väl en ca 150-160 jag har inte varit ute och kört så mycket då den verken har skyltar eller försäkring. Kan sätta sina spår på körkortet om man möter farbror blå då.

Och ja, hon gjorde det mesta mekandet själv. Gissa om man har valt rätt tjej! :D

//Fredda

Bifogat

• 1.jpg
    1.jpg
    54.9 KB · Visningar: 451
Re: Fredda66??

AdrenalineRush skrev:

1. Vet inte vad hon betalar... Jag ebtalade som färsking 16000kr hel/hel. hade bara den på sommaren så....

2. klass 5

3. Strypa :skrämd Det finns inte..... Den går jävlight bra(min) men jag har fuskay enligt Ewa Gödke :p Den toppar 210nånting. Min toppar kanske mer :confused: Har inte testat än.

750RR

Wiken skrev:
Hojen är försäkrad efter full effekt.

Naturligtvis så finns det undantag. Konsekvens och försäkringsbolag är som vi alla vet inte något som går han i hand. När jag ringde för att försäkra min GSXR som är strypt så påpekade jag det faktum att den *inte* hade strypbrickorna i. Till min förvåning så sade försäljaren då att "-det spelar ingen roll, vi kan bara försäkra efter vad det står i regbeviset". Jag häll på att sätta kaffet i vrångstrupen. Man har ju hört till leda hur bolagen minsann skiter i vad som står där....

Så för att summera. Ännu en som vunnit i det stora lotteriet som man måste gå igenom varje vår. Nämligen jag.

Tycker det är helt fantastiskt att bolagen får hålla på så här utan att nån granskar dem. Det verkar ju vara fullständigt godtycke som styr premien. Hon var förövrigt inte ett dugg intresserad av vad jag hade att säga om att jag körde med ställ, hade den inlåst på natten, var medlem i SMC också vidare... Det enda hon var intresserad av var mitt personnummer och mitt regnummer....

Jag fick förresten en premie jag kan leva med :)

Jag kan bara hålla med. En mindre hoj typ 400-500cc är lagom, speciellt om man har mellankort. Det är lika bra att pina sig och vara ordentlig under de första åren.

Man kan dessutom ha rätt skoj på en liten hoj. Ingen wheeliekung kanske, men vad gör det? på bakhjulet kan man ju inte köra hela tiden.

Har man dessutom prövotid och taskig "jag pluggar, men är snart klar" ekonomi så är det nästan det enda man kan göra.

Min 748 var stryp i beviset, när jag ringde mitt nuvarande bolag så ställde han två frågor.
1. personnummer?
2. Reg nummer?
Resultat? Halvförs/helår = 7062:-
Bingolott direkt. vann inte tyvärr....

Min är på 25kw och har en slagvolym cm3 på 398
Perfekt mellanklassmotorcykel med 34 hk.

Mitt råd. Skaffa en billig hoj i början. Då gör det inte mkt om du skulle gå omkull med den under dina övningar.
Köp en 250 om du vill, men vill du ha mer effekt så kanske en 400 passar bra.
Jag är kanonnöjd med min Suzuki 400. Billig att köpa o superbillig att försäkra!

Jag ger 2200 hel/hel så länge jag har mellankort på Bilsport å mc för min sv650s -01 som för övrigt är till salu, pm:a om du är intresserad.

Varför inte en VFR 400R.....

Jag har visserligen en -91.....fast å andra sidan bryr jag mig inte så mycket om årsmodellen.
Titta bara på hojen.... "liten" och smidig,ovanlig (kul å ha nåt som inte _alla_ andra har).
Billiga i inköp...beroende på årsmodell...Jag gav dryga 30 för min.

Nu till det bästa av allt:
Försäkrad i Trygg Hansa (faktiskt) 3500 hel/hel Åker inte bana,så det kvittar mig.

Bra väghållning,reservdelspriset-är som till alla Hondor-kan dock ta några dagar att få fram det man vill ha i övrigt måste jag säga att jag är väldigt nöjd med min hoj.

/Lillan

Jag betalar ca 4000:- helår helförsäkring (inte tjejförsäkring) när den står på 24kw. (Länsförsäkringar, bor i Jönköping)

jag käner en som hade en gammal fireblade strypt til 50 hästar, det var godkänt ett tag där. Rysligt vad seg den var, och den gick lika fort på de högsta växlarna. Försäkringsbedrägeri naturligtvis, ingen kunde väl åka omkring så, hojfan gick illa tom.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT