tips om garagevändning & annat

jezziiie

Member of Huddinge MCK.
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
En okonventionell gatmissil, enligt Allt om MC. (ombyggd ZZR med släpvagn)
Hej! Jag håller på att ta körkort, och uppkörningen närmar sig. Visserligen på en 125:a, men ändå! Nu är jag även nyfödd Sporthoj.com'are och tänkte fråga er snälla hojåkare om lite tips gällande garagevändning o.s.v.

Garagevändningen oroar mig mest.. har bara "provkört" den två gånger (pga lite bristande tidsbegrepp hos min lärare) och jag kan hittills inte komma runt utan en fot i backen. Så nu undrar jag bara snällt & vänligt ifall det finns några speciella tips ni kan dela med er av? Idag fick jag höra att man skulle använda fotbromsen.. attans, jag som provat med handbromsen. :o Kanske därför jag måste ha ner foten? Man får tydligen mer obalans med handbromsen eller nåt i den stilen.

Banan däremot, går faktiskt ganska bra. Och bromsproven funkar finfint! :)

På tal om banan förresten... blir man underkänd om man kör på 21 sek? För i min lärobok står det att man ska köra banan på "ungefäääär" 20 sek. Då borde ju inte en sekund hit eller dit spela nån roll.. :p

Tacksam för svar.

Nu var det ett tag sedan jag tog körkort, men lite minns jag. :)

Garagevändningen: håll blicken högt, fäst på en punkt ganska långt bort. Reglera hellre farten med koppling och gas än med broms.

Serpentinen: vet inte om du kan bli godkänd med tider på 21 sek, men det viktigaste, och det som kontrollanten tittar på, är om du har kontroll över motorcykeln. Har du det så ska det inte vara några problem att kapa tiden.

Garagevändningen:

Håll blicken högt och åt det hållet du är på väg, dvs i ett vänstervarv skall du vrida huvudet åt vänster.
Titta INTE på strecken i marken.

Justera hastigheten med hjälp av gas, koppling OCH fotbroms. ALDRIG HANDBROMS !

Det blir lättare om du håller ett lite högre grundvarv på motorn, dvs låt motorn ligga och varva ca 1500-2000 varv under hela svängen, då behöver du inte justera gasen så mycket utan det räcker att koncentrera sig på koppling och broms.

Om hojen börjar ramla inåt, ge mer gas och släpp ut kopplingen. Tryck även ner fotbromsen för att förhindra att hastigheten ökar.

Ett bra tips är att öva krypkörning rakt fram med hjälp av gas, koppling och fotbroms innan du blandar in vändningen.

Lycka till !

McB skrev:
Nu var det ett tag sedan jag tog körkort, men lite minns jag. :)

Garagevändningen: håll blicken högt, fäst på en punkt ganska långt bort. Reglera hellre farten med koppling och gas än med broms.

Serpentinen: vet inte om du kan bli godkänd med tider på 21 sek, men det viktigaste, och det som kontrollanten tittar på, är om du har kontroll över motorcykeln. Har du det så ska det inte vara några problem att kapa tiden.

Ja, jag har hört att man ska hålla blicken högt och inte på linjerna, för då tappar man lätt balansen. Men det som gäller mest är väl att nöta & köra på som bara den, tillslut sitter det nog.

Angående banan så kan det kanske också bero på vem man kör upp med? Vissa kanske är hårdare än andra? Som tur är så kör jag inte upp som privatist, har hört att dom har det mkt svårare på uppkörningen. Men vem vet?

Tack för ditt svar.

Serpentinen:

Farten är inte allt, men vissa är hårda på 20sec regeln.

En kamrat till mig blev kuggad för att hon inte hade ett tillräckligt bra flyt mellan konerna. Hon svängde ut längre på höger sida om konerna än vad hon gjorde på vänstersidan.
20 sec regeln klarade hon, men de ansåg inte att hon hade tillräcklig koll på var hon hade hojen.

ÖVA, ÖVA, ÖVA :tummenupp

Göran skrev:
Garagevändningen:

Håll blicken högt och åt det hållet du är på väg, dvs i ett vänstervarv skall du vrida huvudet åt vänster.
Titta INTE på strecken i marken.

Justera hastigheten med hjälp av gas, koppling OCH fotbroms. ALDRIG HANDBROMS !

Det blir lättare om du håller ett lite högre grundvarv på motorn, dvs låt motorn ligga och varva ca 1500-2000 varv under hela svängen, då behöver du inte justera gasen så mycket utan det räcker att koncentrera sig på koppling och broms.

Om hojen börjar ramla inåt, ge mer gas och släpp ut kopplingen. Tryck även ner fotbromsen för att förhindra att hastigheten ökar.

Ett bra tips är att öva krypkörning rakt fram med hjälp av gas, koppling och fotbroms innan du blandar in vändningen.

Lycka till !

Nej, tittar man på strecken i marken tappar man lättare balansen. Blicken högt och åt det hållet man ska, det är det som gäller!

Är det förresten ngn speciell hastighet som gäller i garagevändningen? (Eller krypkörning kanske inte innefattar någon hastighet?) Det var i alla fall en tjej jag körde lektion tillsammans med, då läraren menade att hon körde för fort! :confused:

Bra tips om att krypköra rakt fram först.. bra & kunna det 100 % först!

TACK!

Göran skrev:
Serpentinen:

Farten är inte allt, men vissa är hårda på 20sec regeln.

En kamrat till mig blev kuggad för att hon inte hade ett tillräckligt bra flyt mellan konerna. Hon svängde ut längre på höger sida om konerna än vad hon gjorde på vänstersidan.
20 sec regeln klarade hon, men de ansåg inte att hon hade tillräcklig koll på var hon hade hojen.

ÖVA, ÖVA, ÖVA :tummenupp

Nämen oj! Det var värst.. min lärare sa visserligen att konkörningen ska nästan gå som ett rakt sträck. Man får inte svänga ut för långt.

Men som sagt; Övning ger färdighet! :D

Bästa tipset är att låta en kompis med kort skjutsa ut dig till banan på morgonen för att sedan komma och hämta dig igen på kvällen.

/Martin

Tackar för tipset. Jag håller fullständigt med! Det är även så jag har tillbringat mina helger den senaste tiden! :p
Övning ger färdighet!

Tja jag håller oxå på med att ta körkort för 125a just nu. jag fixade garagevändningar åt båda hållen efter typ 15-20 försök vardera. Mitt bästa knep är att:

- åka in på ena sidan i logom fart med kopplingen intryckt reglera farten med att bromsa lätt med fot bromsen

- när det är en 40-50 cm kvar till den främre linjen så släpper du ut kopplingen till dragläge (tar ett tag innan man hittar det)

- där efter svänger du maximalt och gasar ut dig med att krypköra, om du enbart gasar (utan koppling) blir det väldigt ryckigt, och det kommer kanske inte att godkännas eftersom de vill se just att du klarar av att krypköra...

försök ett par gånger, oftast så hittar man ett eget sätt att köra på, försök dessutom att sitta något längre bak på sadeln änn normalt kanske 5-6 cm...

Last edited:
Göran skrev:

Det blir lättare om du håller ett lite högre grundvarv på motorn, dvs låt motorn ligga och varva ca 1500-2000 varv under hela svängen....

Okay dom varven är nog bra för en tyngre hoj..men nu gäller nog det här en strypt 125a.. dom varven är ingenting!! :skrämd den orkar nog inte på 1500-2000varv min lärare ville att jag skulle ligga runt 5-6000, luta dig framåt och hasa över halva arslet över sadeln så du riktigt burkar. Blir MYCKET lättare att hålla balansen då och som alla säger UPP med blicken!!..snart så klarar du av vändningen GALANT ska du se! :tummenupp ..kanske ingen som sagt med men det är Nöta,nöta,nöta som gäller :crash

jezziiie skrev:
Ja, jag har hört att man ska hålla blicken högt och inte på linjerna, för då tappar man lätt balansen. Men det som gäller mest är väl att nöta & köra på som bara den, tillslut sitter det nog.

Angående banan så kan det kanske också bero på vem man kör upp med? Vissa kanske är hårdare än andra? Som tur är så kör jag inte upp som privatist, har hört att dom har det mkt svårare på uppkörningen. Men vem vet?

Tack för ditt svar.

Att privatister har det svårare på uppkörningen hävdar jag fortfarande är en myt. Däremot så är det så att den som kört via körskola sannolikt lärt sig att göra momenten på det sätt som vägverket vill att det skall göras.

Ett exempel är att ligga på fotbromsen runt hela garagesvängen, man kommer igenom, men blir underkänd trots att det "ser" bra ut.

I övrigt så är det bara nöta nöta nöta som gäller. Du kommer att få ner tiden i serpentinbanan också med lite övning, koncentrera dig på att göra den "rätt" hela tiden bara, tänk på att få ett bra flyt i hela körningen. Det är kontrollen av cykeln som bedöms vid manöverproven, så det måste se säkert och kontrollerat ut.

Garagevändningen bör i huvudsak klaras av med hjälp av gas och koppling, samt eventuellt lite stöd med bakbromsen. Tänk bara på att inte bromsa för mycket/länge, utan behöver du bromsa i garagevändningen , gör bara en dutt på bromspedalen.
I övrigt håll blicken högt, samt titta åt det håll du svänger. Över axeln precis när du börjar svänga, mot horisonten, sen när du närmar dig utgången så följer du utgångsspåret med blicken.

jag använde bakbromsen hela varvet, det stabiliserar upp arslet på hojen.
jag märkte även att när jag tryckte för hårt mot styrstoppet så klarade jag inte vändningen. men om jag bara höll ett lätt tryck så gick det prima.

stabiliseringen gäller även bromsningarna, av den anledningen ska man ansätta bakbromsen lite före frambromsen. håll även här blicken högt och nyp åt om tanken med benen.

när jag körde så fick jag hjälp av en vän till familjen som är uppkörningsman(?). läste även hans instruktioner.....
allt är i princip upp till uppkörningsmannen, han KAN ge dig två försök men han måste inte. han behöver inte heller korta på tiden för att det spöregnar.... min kompis sa att han brukade ge två försök och var man knagglig i t.ex. garagevändning så brukade han tvinga ut personen i balanskrävande situationer i trefiken, t.ex. väjningsplikt.

Lycka till!!

Akrylamid skrev:
Tja jag håller oxå på med att ta körkort för 125a just nu. jag fixade garagevändningar åt båda hållen efter typ 15-20 försök vardera. Mitt bästa knep är att:

- åka in på ena sidan i logom fart med kopplingen intryckt reglera farten med att bromsa lätt med fot bromsen

- när det är en 40-50 cm kvar till den främre linjen så släpper du ut kopplingen till dragläge (tar ett tag innan man hittar det)

- där efter svänger du maximalt och gasar ut dig med att krypköra, om du enbart gasar (utan koppling) blir det väldigt ryckigt, och det kommer kanske inte att godkännas eftersom de vill se just att du klarar av att krypköra...

försök ett par gånger, oftast så hittar man ett eget sätt att köra på, försök dessutom att sitta något längre bak på sadeln änn normalt kanske 5-6 cm...

tack för tipsen! var ute och körde idag, och det gick betydligt bättre än sist! :D

SimmPsi skrev:
Okay dom varven är nog bra för en tyngre hoj..men nu gäller nog det här en strypt 125a.. dom varven är ingenting!! :skrämd den orkar nog inte på 1500-2000varv min lärare ville att jag skulle ligga runt 5-6000, luta dig framåt och hasa över halva arslet över sadeln så du riktigt burkar. Blir MYCKET lättare att hålla balansen då och som alla säger UPP med blicken!!..snart så klarar du av vändningen GALANT ska du se! :tummenupp ..kanske ingen som sagt med men det är Nöta,nöta,nöta som gäller :crash

jag håller med dig! 125: orna är ju ofta så svaga när det gäller grunddraget, så då måste man dra på ännu mer än vanligt... men idag klarade jag faktiskt att komma runt utan en fot i backen! :rock

Tom skrev:
Att privatister har det svårare på uppkörningen hävdar jag fortfarande är en myt. Däremot så är det så att den som kört via körskola sannolikt lärt sig att göra momenten på det sätt som vägverket vill att det skall göras.

Ett exempel är att ligga på fotbromsen runt hela garagesvängen, man kommer igenom, men blir underkänd trots att det "ser" bra ut.

I övrigt så är det bara nöta nöta nöta som gäller. Du kommer att få ner tiden i serpentinbanan också med lite övning, koncentrera dig på att göra den "rätt" hela tiden bara, tänk på att få ett bra flyt i hela körningen. Det är kontrollen av cykeln som bedöms vid manöverproven, så det måste se säkert och kontrollerat ut.

Garagevändningen bör i huvudsak klaras av med hjälp av gas och koppling, samt eventuellt lite stöd med bakbromsen. Tänk bara på att inte bromsa för mycket/länge, utan behöver du bromsa i garagevändningen , gör bara en dutt på bromspedalen.
I övrigt håll blicken högt, samt titta åt det håll du svänger. Över axeln precis när du börjar svänga, mot horisonten, sen när du närmar dig utgången så följer du utgångsspåret med blicken.

ja, risken när man kör upp som privatist är ju att man har lärt sig "fel", eller att momenten kanske inte riktigt överrensstämmer med Vägverkets filosofi.
Men på nåt sätt tycker jag ändå att det känns "tryggare" att köra med en körskola.. då får man verkligen den hjälp man behöver, av kunniga (oftast iaf!!) :p lärare.
Det är ju tyvärr en ren formalitet att bli handledare för privat övningskörning... det behöver inte betyda att man kan köra ordentligt...

Honda_Driver skrev:
jag använde bakbromsen hela varvet, det stabiliserar upp arslet på hojen.
jag märkte även att när jag tryckte för hårt mot styrstoppet så klarade jag inte vändningen. men om jag bara höll ett lätt tryck så gick det prima.

stabiliseringen gäller även bromsningarna, av den anledningen ska man ansätta bakbromsen lite före frambromsen. håll även här blicken högt och nyp åt om tanken med benen.

när jag körde så fick jag hjälp av en vän till familjen som är uppkörningsman(?). läste även hans instruktioner.....
allt är i princip upp till uppkörningsmannen, han KAN ge dig två försök men han måste inte. han behöver inte heller korta på tiden för att det spöregnar.... min kompis sa att han brukade ge två försök och var man knagglig i t.ex. garagevändning så brukade han tvinga ut personen i balanskrävande situationer i trefiken, t.ex. väjningsplikt.

Lycka till!!

Oj. Då gäller det att ha tur när man "får" uppkörningsman, för då kanske man får göra om ifall man skulle missa lite på första försöket! :tummenupp
Men sen gäller det ju också för uppkörningsmannen att se helheten, tycker jag. Är man lite knagglig inom ett moment, så kanske man överväger det i ett annat... förhoppningsvis!
Men självklart ska allt sitta 100 % ! :squid

Tack!

Ett litet tips utan att ha läst allt vad andra har skrivigt; knip knäna runt tanken. Allså inte "fladdra" med dem utan håll balansen med överkroppen.
Lycka till!

thanx! det brukar jag faktiskt göra... kan tänka mig hur det skulle va å köra garagevändning med fladdrande ben en meter utanför... HUA! :p

Hej du!
När man kan garagevändningen så är den faktiskt "nästan" rolig!
Blicken långt fram i början. Knip knäna mot tanken. När du börjar svänga fäster du blicken ut ur svängen. Följ med med överkroppen, från midjan liksom. När hojen börjar luta inåt så gasa lite mer, om den lutar utåt så bromsar du med bakbromsen. Kör så sakta du bara kan!

Jag började med att köra åttor runt två koner, då tränar man båda varven på samma gång så slipper man snöa in sig på något annat än tekniken.

Detta fixar du!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...