rejsante
Ny medlem
Är det någon som har en länk eller någon annan info om hur man blir en bättre/snabbare/säkrare banåkare?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
rejsante skrev:2104103Är det någon som har en länk eller någon annan info om hur man blir en bättre/snabbare/säkrare banåkare?
Jo men det vore bra med lite teori innan. Jag gick på en broms och kurvkurs ifjol men den hade ganska låg kvalite. Har anmält mig till CCS kurser i år men dom går ju inte förrän i Juli - suckK.Svensson skrev:2104120Smc har väl kurser? www.motorcyklisterna.org
rejsante skrev:2104138Jo men det vore bra med lite teori innan. Jag gick på en broms och kurvkurs ifjol men den hade ganska låg kvalite. Har anmält mig till CCS kurser i år men dom går ju inte förrän i Juli - suck
Nej, jag var också därbjörn.e skrev:dock kommer jag inte ihåg om vi bara hade folk med license där
SENSEI skrev:2104180Förutom blick mm menar du eller?
Det du kan försöka göra är att hitta ett tempo runt banan som du känner att du är bekväm med. Där du inte känner dig stressad.
När du hittat den harmonin så kan du "dela upp banan" i sektioner. Ta sen en sektion där du testar att bryta det tidigare tempot.
Bromsa senare.. Lägga på gas lite tidigare.....
Testa skarpt spår... kontra mjukt spår.
Skarpt=ladda, sikta, skjut dvs du går in hårt i kurvan.. bromsar sent. Viker ner hojen runt apex.. räta upp och gasa hårt...
Mjukt=Du lägger ett lite bredare spår in i kurvan lägger ner mjukt och gasar genom hela kurvan.. Dvs du håller en högre kurvhastighet..
Vissa saker kommer du upptäcka fungerar bättre än andra...
Hur höll broms och kurvkursen låg nivå??? Eftersom jag är aspirant som sporthojsinstruktör skulle jag gärna vilja veta vad som var dåligt på kursen.
// lycka till
Jag fäster inte blicken någonstans. Tittar dit jag ska, håller blicken flytande, vandrande mellan vad som händer framför hojen och dit jag ska...rejsante skrev:2105155Det var liknande funderingar jag hade, men jag tänkte också på en massa annat som idealspår, var man fäster blicken, hur man flyttar sig/sitter på hojen etc.
Möjligt att mina förväntningar på SMC's broms och kurvkurs var för höga men det som saknades var just den teori jag nämner (lite fick man) men framförallt var det alldeles för mycket elever per instruktör och att man fick väldigt lite, snudd på ingen feedback - har svårt att tro att jag åkte så perfekt![]()
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |