Tips om att köra snabbare/säkrare

rejsante

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Hoj
CBR1000RR, RS250, R6-06
Är det någon som har en länk eller någon annan info om hur man blir en bättre/snabbare/säkrare banåkare?

rejsante skrev:
2104138 Jo men det vore bra med lite teori innan. Jag gick på en broms och kurvkurs ifjol men den hade ganska låg kvalite. Har anmält mig till CCS kurser i år men dom går ju inte förrän i Juli - suck

Förutom blick mm menar du eller?

Det du kan försöka göra är att hitta ett tempo runt banan som du känner att du är bekväm med. Där du inte känner dig stressad.
När du hittat den harmonin så kan du "dela upp banan" i sektioner. Ta sen en sektion där du testar att bryta det tidigare tempot.
Bromsa senare.. Lägga på gas lite tidigare.....
Testa skarpt spår... kontra mjukt spår.
Skarpt=ladda, sikta, skjut dvs du går in hårt i kurvan.. bromsar sent. Viker ner hojen runt apex.. räta upp och gasa hårt...
Mjukt=Du lägger ett lite bredare spår in i kurvan lägger ner mjukt och gasar genom hela kurvan.. Dvs du håller en högre kurvhastighet..

Vissa saker kommer du upptäcka fungerar bättre än andra...

Hur höll broms och kurvkursen låg nivå??? Eftersom jag är aspirant som sporthojsinstruktör skulle jag gärna vilja veta vad som var dåligt på kursen.

// lycka till

Last edited:
Lms hade förra året en "lär dig åka fort" kurs den var uppskattad av många, dock kommer jag inte ihåg om vi bara hade folk med license där :va Jag var ju instruktör så jag borde ju veta :huvet Men så här på fredags kvällen brukar ju minnet svikta lite.

björn

björn.e skrev:
dock kommer jag inte ihåg om vi bara hade folk med license där
Nej, jag var också där
auto179.gif

SENSEI skrev:
2104180 Förutom blick mm menar du eller?

Det du kan försöka göra är att hitta ett tempo runt banan som du känner att du är bekväm med. Där du inte känner dig stressad.
När du hittat den harmonin så kan du "dela upp banan" i sektioner. Ta sen en sektion där du testar att bryta det tidigare tempot.
Bromsa senare.. Lägga på gas lite tidigare.....
Testa skarpt spår... kontra mjukt spår.
Skarpt=ladda, sikta, skjut dvs du går in hårt i kurvan.. bromsar sent. Viker ner hojen runt apex.. räta upp och gasa hårt...
Mjukt=Du lägger ett lite bredare spår in i kurvan lägger ner mjukt och gasar genom hela kurvan.. Dvs du håller en högre kurvhastighet..

Vissa saker kommer du upptäcka fungerar bättre än andra...

Hur höll broms och kurvkursen låg nivå??? Eftersom jag är aspirant som sporthojsinstruktör skulle jag gärna vilja veta vad som var dåligt på kursen.

// lycka till

Det var liknande funderingar jag hade, men jag tänkte också på en massa annat som idealspår, var man fäster blicken, hur man flyttar sig/sitter på hojen etc.

Möjligt att mina förväntningar på SMC's broms och kurvkurs var för höga men det som saknades var just den teori jag nämner (lite fick man) men framförallt var det alldeles för mycket elever per instruktör och att man fick väldigt lite, snudd på ingen feedback - har svårt att tro att jag åkte så perfekt :)

Läs böckerna "A Twist of the Wrist" 1 och 2, samt "The soft science of roadracing motorcycles".
Keith Code har skrivit mycket matnyttigt i de böckerna. :tummenupp

rejsante skrev:
2105155 Det var liknande funderingar jag hade, men jag tänkte också på en massa annat som idealspår, var man fäster blicken, hur man flyttar sig/sitter på hojen etc.

Möjligt att mina förväntningar på SMC's broms och kurvkurs var för höga men det som saknades var just den teori jag nämner (lite fick man) men framförallt var det alldeles för mycket elever per instruktör och att man fick väldigt lite, snudd på ingen feedback - har svårt att tro att jag åkte så perfekt :)
Jag fäster inte blicken någonstans. Tittar dit jag ska, håller blicken flytande, vandrande mellan vad som händer framför hojen och dit jag ska...
Ett bra tipps är att du försöker hitta ett tempo där du bara ligger på påslag och avslag på gas.. inte använda bromsen. När du känner att du har bra flyt där så har du hittat ett bra spår med....
Där kan du sedan jobba med inbromsning och gaspåslag i kurvan..

I princip:
Inför en höger kurvan så förebred dig. Sätt dig upp och knip runt tanken, bromsa, Släpp bromsen, Flytta ut arslet så att ditt "avlopp" hamnar utanför sadelkanten. Häng ut med överkroppen åt samma håll,dvs höger. Tryck på höger hantag så att hojen faller ner.. håll i. Personligen tar jag stöd för vänster arm mot tanken. Ge drivgas... så att du får lite driv genom kurvan. Du avlastar på så sätt trycket på framhjulet. Tryck på vänster handtag och hojen räta upp sig..

Personligen så hänger jag ut knät och arslet när jag börjar bromsa. Håller emot i inbromsningen med ben, mage och rygg... Styret är enbart ett ställe där reglagen sitter.. dvs häng inte på det... Motstyr.. för att sedan ge drivgas genom kurvan...

Svår att i text beskriva... Lättare att praktist kunna visa..

Tråkigt att kursen blev så dålig. Vi i "sporthojsinstruktörsprogrammet" jobbar hela tiden med att göra kurserna bättre. Något ni dock bör förstå så är kursernas mål inte att man ska kunna åka ut på en bana och leka Rossi eller att bli snabbare. Målet med kurserna är dels att lära folk att behärska sina hojar bättre än de gör idag. Samt framförallt få dem att bli mer riskmedvetna.
Detta kommer i sin tur leda till färre trafikolyckor.

CSS är en kanonkurs.. så där kommer du får bra vägledning.

// Ezzo

Last edited:
Tre regler som gör att du kör säkrare och att hojåkningen e lättare att förstå:

1. Sväng en gång per sväng (neråt dvs)
2. Gasen går bara åt ett håll (men man får pausa)
3. När du inte gasar så bromsar du och tvärt om

Här kommer några exempel och anledningar till reglerna

1. Har du svängt mer än en gång så svänger du för tidigt, bromsar fel eller gasar fel. Genom att svänga flera gånger i svängen skapar du många olika problem och kommer förbrylla dig till varför du kraschade.

2. Slår man av gasen flyttar man vikten framåt. Vikt framåt i en kurva gör en massa dåliga saker som att överbelasta framhjulet och att ge lägre markfrigång. Slår man av gasen när det sladdar så biter det i och kastar av dig i en highsider.

3. Coasting (rulla) är ineffektivt och ställer till med problem i svängar, chassiet är menat att antingen bromsa eller gasa! Däcken har olika mycke kontaktyta och 50/50 balans innebär att framhjulet måste ha bättre grepp för att det inte ska kasa. 40/60 är balans!

Vilket jidder! Man ska bromsa för sent in i snabbvänstern på Sturup. Helst på kasst framdäck. Det lär man sig mycket på.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!