Tips och trix?

Blixten.

Medlem
Gick med
14 May 2016
Hoj
Yamaha Mt07
Jag funderar lite på vad ni har för olika Tips&Trix för att göra mc livet lite bekvämare?

Några exempel:

För att slippa att visiret immar igen så brukar jag ta lite Yes (diskmedel) på en duk och smeta på ett tunt lager på insidan så brukar det bli bra.

För att lättare avlägsna torkade lik av insekter så brukar jag blöta en handduk och lägga över området som behöver rengöras, låta den ligga en stund och sedan bara torka av det. Funkar skitbra. :tummenupp

Jag undrar om ni har några tips för att lättare rengöra en skitig bakfälg? Går det tex bra att vaxa med vanligt bilvax?

Fyll gärna på med era egna smarta knep som man kanske inte alltid tänker på. Så länge som det på något sätt har att göra med motorcyklar så är det välkommet!

Vattenflaska med en halvliter Resorb+TREO. Gör underverk under långa körpass.
Powerbank som laddas under dagen - laddar sedan mobiler, intercom etc under natten ifall man inte har ström.
Våt trasa i plastpåse för avtorkning av visir vid paus.
WD-40 gör ordentligt rent på motorn, kylflänsar, fälgar osv...
ctek-snabbkoppling på batteriet är ett måste. Du behöver den inte under säsongen, men du kan ge dig fan på att den behövs när du skall köra efter ett längre uppehåll.
Våtservetter, några stycken. Bra till allt...
Multiverktyg, tar liten plats, bra till mycket.
Platta på sidostödet...

Buy quality, cry once

Motuls wash&wax till bakfälgen, eller kanske snarare till allt på hojen.

Skaffa pinlock så slipper du bekymra dig om imma på visiret efter det.

Biltemas lampolja funkar kanon att rengöra bakfälgen med!

Har en liten plånbok med mindre summa kontanter med mig i kutsen, det har hänt att man hamnat i någon norsk håla framför allt där ens kort strejkat och bränslelampan lyser.
Även reservöronproppar är gött att ha med om man som mig rotar bort 3-4 par varje säsong.

Alltid nerstoppat:
- Extra plastpåsar att dra på fötterna (i skorna), det finns inga mc-stövlar som klarar av en rejält blöt vägbana, -
- Multiverktyg, eltejp, buntband och lite ståltråd
- Första förband (försvarets inkl tourniquet...)
- Ett gäng våtservetter
Vid längre tur:
- Extra vatten
- Druvsockertabletter el jägarsnus (smulade nötter, choklad & russin) En varm sommardag så strunta i chokladen...
- Däck på burk

Reparationskit för punktering på däck med tillhörande patroner för att få lite luft i däcket. Så kommer man hem eller till närmsta bensinstation för att fylla på till vanligt tryck. Står inte gärna själv vid vägkanten ute på vischan.

Motuls wash&wax till bakfälgen, eller kanske snarare till allt på hojen.

Skaffa pinlock så slipper du bekymra dig om imma på visiret efter det.

Du har inte använt X-Lite 802R, lika mycket dimma med Pin-Lock som andra hjälmar utan Pin-Lock.
Men i 150km/h och snabbare är 802R dimfriare i regn än i lägre fart.

Redigering 20180406:

Efter tagit bort Tygstycket under hakan på min X-Lite 802R efter tips från Bosse! och Fordon
(Enkelt för det sitter med plast och plast låsningar framför hakan så lite våld och tyget under hakan är borta)
Så blev X-Lite 802R en helt annan hjälm på min skalle.
Ut och inandningluften går till största delen ut och in under hjälmen. För mig.

Istället för med haktyget ut och in genom ventöppningar under visiret och ÖVER visiret, dvs min varma fuktiga utandningsluft har delvis passerat visiret och gett imma på Pinlock.

Ytterligare en fördel är att den känsla att jag håller på att kvävas i hastigheter under 50km/h som tvingat mig lätta på visiret nu är borta.
Det går lätt att andas och frisk luft oavsett fart. !
Med denna lilla ändring, ta vid behov bort tyget under hakan kan jag rekommendera X-Lite 802R till Rundskallar som jag !

Last edited:
En stump slang trädd över tändningsnyckeln när skivbromslåset är i. Slangen träs på låsnyckeln när man kör och låset inte sitter i skivan. På så sätt blir man påmind om skivbromslåset när man ska iväg.

Bra med tips&trix-tråd, men inte fan kör man hoj när det regnar?
Jo, självklart! Både på hojsemestern eller när man ska hem från någon tur :tummenupp

Jag har alltid extra säkringar, vinylhandskar (på händerna om man måste meka med något smutsigt, över handskarna om det regnar), dricka, något med snabba kolhydrater, verktyg för enklare fix, extra öronproppar och ICE-kort. På längre turer har jag alltid med en gammal flaska för ögondroppar med diskmedel i och en gammal filmburk med putsdukar så att jag kan tvätta visiret.

Back