Ett helställ av bra kvalitet, tex Dainese eller Arlen Ness, är det absolut säkraste. Däremot måste jag erkänna att det inte särskilt bekvämt/praktiskt i alla andra sammanhang än aktiv körning. Ett halvställ har ju en helt annan flexibilitet -så länge dragkedjorna hänger med (tyvärr den svaga punkten även på dyra ställ)
Oavsett hel eller halvställ så ska är passformen a och o. Skinn töjer sig och i ett för stort ställ riskerar skydden att röra sig om du klotar. Se till att stället sitter riktigt riktigt tajt. Det är inte så bekvämt till en början men det går över.
Hjälm är samma sak. Den ska sitta tajt som satan. Folk har olika huvudform och jag kan tex inte ha Arais hjälmar hur jag än försöker. Shoei har jag kört med i alla år och aldrig varit missnöjd. Satsa på en så dyr hjälm som möjligt, det är skallen värd.
Ryggskydd finns det en uppsjö av och Bike testar regelbundet olika modeller. En no brainer att du även här ska satsa på kvalitet och passform. Jag gillar Dainese Wave modeller men testa och känn vad som funkar.
Glöm inte bra stövlar och handskar. Har både med körupplevelse och säkerhet att göra. Händer och fötter brukar ta mycket stryk vid en marksyning så se till att det finns bra skydd för fotleder, skenben och knogar.
Det finns ingen automatik i att dyrast är bäst men som i så många andra sammanhang får man inte sällan vad man betalar för. Så snåla inte utan köp bra grejor.
Beggat går utmärkt, se bara till att dragkedjorna är ok och alla sömmar hela. Hjälm och ryggskydd är no no att köpa beggad, här är det flong nytt som gäller
Mina två cent