Tips och råd om mc ställ till GSXR:n

GSXRBigFan

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2014
Hoj
GSXR
Med mössan i hand och som nybörjare i forumet (kanske frågan varit uppe tidigare)?..
Hur som helst, kan ni komma med förslag och råd om skinnställ till nya sporthojen?
Delat eller helt?
Märke
Gärna åxå tips om ryggskydd och hjälm av ni som är experter och kan märkena.

Budget?
Money is no problem...
:)

Skall du köra bana så är heltställ en nobrainer.

Hjälm den som passar bäst på skallen. börja med shoei xr1100 men skyddet är inte bra om den inte passar perfekt.

Skinnställ: det som sitter bäst. finns många olika, vissa ger nog mer skydd än andra, vissa är skönare än andra, kvalite kan variera och allt beror på din kropps byggnad.
Eftersom du nämde pengar är inga problem: kör på skräddar sytt ställ.
Hjälm; den som känns bäst på ditt huvud kommer vara bäst för dig, åk iväg till din närmsta mc butik (eller butiker) och prova igenom utbudet och välj den skönaste och enl. dig ballaste, men välj inte hjälm pågrund av utseende då den huvudsakligen är ett skydd för dig.
Ryggskydd lämnar jag till andra: jag kör biltemas, den e hård o styv men inte direkt den skönaste.
delat är slappt, de sitter bra, troligen inte lika säkert som ett helställ när man väl drar omkull, men man har fördelen att kunna köra jackan lös osv

Grymt hojval! :tummenupp kör försiktigt bara och njut av livet :yoparty

Skulle jag köpa nytt så skulle jag satsa på helställ av god kvalitet, -klart bäst och säkrast.

Köper man begagnat. så får man köpa det man hittar ..

Köp det ställ som passar din kropp
Köp hjälm som passar din knopp-
Passform absolut viktigast. :fakta

Som sagts tidigare så behöver du ange kroppsform då olika tillverkare funkar för olika människor. Jag är ganska grov+lite fet och då passar spyke bra.

helt normal typ 180cm 80kg skulle jag säga astars strl 50
lite tunnare så blir dainese strl 50 jättebra.

Annars mäter du alla mått som tillverkarna anger mått för så ser du ungefär var du ligger http://www.alpinestars.com/motegi-leather-suit#.VPgSx2d0zIU

titta längst ner för storlekar!

Ett helställ av bra kvalitet, tex Dainese eller Arlen Ness, är det absolut säkraste. Däremot måste jag erkänna att det inte särskilt bekvämt/praktiskt i alla andra sammanhang än aktiv körning. Ett halvställ har ju en helt annan flexibilitet -så länge dragkedjorna hänger med (tyvärr den svaga punkten även på dyra ställ)

Oavsett hel eller halvställ så ska är passformen a och o. Skinn töjer sig och i ett för stort ställ riskerar skydden att röra sig om du klotar. Se till att stället sitter riktigt riktigt tajt. Det är inte så bekvämt till en början men det går över.

Hjälm är samma sak. Den ska sitta tajt som satan. Folk har olika huvudform och jag kan tex inte ha Arais hjälmar hur jag än försöker. Shoei har jag kört med i alla år och aldrig varit missnöjd. Satsa på en så dyr hjälm som möjligt, det är skallen värd.

Ryggskydd finns det en uppsjö av och Bike testar regelbundet olika modeller. En no brainer att du även här ska satsa på kvalitet och passform. Jag gillar Dainese Wave modeller men testa och känn vad som funkar.

Glöm inte bra stövlar och handskar. Har både med körupplevelse och säkerhet att göra. Händer och fötter brukar ta mycket stryk vid en marksyning så se till att det finns bra skydd för fotleder, skenben och knogar.

Det finns ingen automatik i att dyrast är bäst men som i så många andra sammanhang får man inte sällan vad man betalar för. Så snåla inte utan köp bra grejor.

Beggat går utmärkt, se bara till att dragkedjorna är ok och alla sömmar hela. Hjälm och ryggskydd är no no att köpa beggad, här är det flong nytt som gäller

Mina två cent:tummenupp

Last edited:
Money no problem, GOOD.
Köp två ställ. Ett delat när det ska vara bekvämt.
Ett skräddarsytt för bankörning. Och ska du slå till som finns skinnställ med inbyggd "luftkudde" vid krasch.
http://www.alpinestars.com/safety/
http://www.motorcyclenews.com/product-reviews/leathers-jackets-suits/2014/feb2614-dainesedairsuit-/
Många kör med skyddsväst under stället som alternativ till "luftkudde".
http://www.lellesmcklader.se/product_info.php?cPath=934_262_1002&products_id=15340
Hjälm, välj en hjälm som sitter bra och som inte skymmer sikten när du lutar huvudet framåt.
X-Lite & Nolan är lite bredare. Shoei och Arai klämmer mig om underkäken.
Prova
och det finns som jag ser det inget skäl köpa en hjälm med mindre än **** (4 stjärnor) hos
http://sharp.direct.gov.uk/
Du behöver också bra handskar med skydd och bra stövlar.

Skit fullkomligt i märken vad gäller ställ och hjälm. Hjälm köper du en som sitter perfekt, lite känslan av sex ska infinna sig när du trycker i huvudet i rätt hjälm. Det ska inte glappa åt något håll.
Vad gäller ställ, ta ett som sitter tajt och bra överallt på kroppen utan att vara oskönt eller göra ont. Ska du köra i stadstrafik så välj ett vitt eller ljust ställ. Ta gärna ett med ventilering/perforering. Lätt värt det när det blir sommar.
Köp vettiga sportstövlar som sitter bra på fötterna, gå gärna lite i dem. De ska dessutom vara lagom vida runt vristen. De ska klämma fast stället, men inte strypa blodet. Handskar är viktigt med hårda skydd, både på knogarna och i handflatan, samt ett långt skaft så de skyddar handleden med.
Ryggskydd, ta ett som sitter bra och inte kryper upp i nacken. Vill du lägga lite extra så ta ett med bröstskydd på med.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti