Tips och råd om gazzrundorna

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Eftersom Mr K vill hålla sin tråd om Gazzrundor till enbart kartuppladdningar är det väl bäst att köra en egen tråd som man kan diskuterar själva rundorna i :)

Last edited:
Skånekartan - Annika

Jag kollade in Kartverkets Skånekartan MC & Motor idag.
De verkar mest till för glidning. Inte direkt prio på kurvor på den lilla sträcka jag körde idag.
Jag återkommer när jag betat av lite fler sträckor.

Idag blev det en sväng på Annika och Väg 9 suger duktigt. Övervägande 30 och 50 längs hela den sträckan fram till Trelleborg. :gnissla
Även om någon vill glida lite custom längs kusten så tror jag att den sträckan är för lång.
Från Svedala och vidare fram till Väg 9 var det kanon däremot.
Från Kämpinge upp till Svedala var det bitvis bra (dvs. inte lika många 30 - 50 sträckor).
En del av sista biten innan Väg 9 börjar är även grus :gnissla

Bifogat

• ScreenShot060.jpg
    ScreenShot060.jpg
    75.2 KB · Visningar: 60
Last edited:
Hur går Hörbyrundan egentligen?

Hörbyrundan passerar Esarp, Häckeberga, Genarp, Veberöd, Harlösa, Löberöd, Huaröd, Silveråka å Hörby, tror jag de "små" orterna heter.. Kommer säkerligen bli rättad att jag har skrivit dem i fel ordning och allt möjligt :hihi

Utifrån Killkörningen har jag försökt bilda mig en uppfattning om hur den rundan ser ut. Men den blir ju inte rund! :va
Hur ska den knytas ihop när den körs "normalt"?

Edit: PS. Det saknas en bit av Killrundan på min karta då GPS:en hängde sig mitt i rundan. DS.

Bifogat

• ScreenShot055.jpg
    ScreenShot055.jpg
    192.2 KB · Visningar: 78
Last edited:
Jag kollade in Kartverkets Skånekartan MC & Motor idag.
De verkar mest till för glidning. Inte direkt prio på kurvor på den lilla sträcka jag körde idag.
Jag återkommer när jag betat av lite fler sträckor.
Igår provade jag på Gertrud och delen från Tågarp till Stanstorp är kanon med en kortare transportsträcka efter åsen fram till Ljungbyhed. Resten av rundan känns mest som transportsträcka och sträckan ovanför Ringsjön förbi Stanstorp -Nyby - Sätofta - Ludvigsborg blir precis lite för mycket med 50 för min smak.

Men jag förstår inte varför man ska ta en lång sväng inom västra Eslöv och igenom hela Marieholm :gnissla

Den nedre sträckningen har dock några små ljusglimtar.

Bifogat

• ScreenShot063.jpg
    ScreenShot063.jpg
    76.1 KB · Visningar: 62
Last edited:
Men jag förstår inte varför man ska ta en lång sväng inom västra Eslöv och igenom hela Marieholm :gnissla

Marieholm var svår att ignorera på Gertrud. Strax söderom kan man köra grus vilket nog är att föredra framför 30-zonerna. Norrom är bara tråkig transportsträcka på landsväg.

Däremot är det en mycket bra idé att hoppa över Annelöv och istället gå över Billeberga från Trä. Vill du ha ännu någon sväng att köra på så lägg in Teckomatorp också mellan Trä och Billeberga.
Om du kör rundan motsols från Billeberga till Trä så har du totalt skymd sikt åt höger i korsningen in i Trä. Så se upp där. :brinnerup

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...