Tips och råd för att börja köra rr?

ViktorW.

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2005
Hoj
R1-04 race/banhoj
Hej!

Jag har lite frågor till er med lite erfarenhet inom rr.
Jag funderar starkt på att ersätta min gathoj med en racebåge då jag efter några bandagar inte alls längre uppskattar gatåkningen på samma sätt (ser träd och grus överallt, är fan bara 20 känner mig skitgubbig:död ).
Dessutom känns det vettigare att lägga min hutlösa försäkringspremie på däck och bantid istället.

Jag hänger med i de snabba grupperna men är långt ifrån snabbast, ska jag fortsätta harva runt i grupper för gatåkare ett tag tills jag har farten uppe för licensgruppen, eller är det lika bra att ta steget direkt?
Vill inte vara ngt rundningsmärke, det är inte kul för varken mig eller de som tvingas köra om mig.

Vilka varvtider kör ni R600 och R1000-grabbar runt knutstorp och sturup, så jag kan jämföra lite?
Hur många varv är ett rookierace runt knudan?
Är sportproduction en bättre instegsklass än rookie?

Gick licenskursen i våras och hoppas att köra R600 alt. R1000 inom en inte alltför oöverskådlig framtid.

MVH/ Viktor

Kom till Knutstorp i helgen. Där finns många Rookiepojkar å fråga.

Börja med SP en säsong, då lär du dig grunderna och det gör inte så mycket om du inte hänger med.

Mindre mek och mycket billigare. Gillar du det inte så har det ändå inte kostat en förmögenhet (du kan troligtvis sälja det du köpte för ungefär samma pris), är det kul men farten saknas så är det ju bara stanna kvar och går det jätte bra och är skitkul så är det ju bara prova fyrtakt.

Kolla tiderna från senaste SP't på Knutstorp och se hur dina tider står sig. Du lär sänka dina tider utan problem.

Förra året på SM på Knutstorp körde snabbaste rookien i 600 1:03.588 och långsammaste 1:09.796. 1:05:or verkade det krävas för att var topp 15, men det måste man ju absolut inte sikta på sin första säsong.

Börja med SP en säsong, då lär du dig grunderna och det gör inte så mycket om du inte hänger med.

SP-klassen lär knappast överleva länge till. Med startfält på knappt 10 förare i snitt kommer den förmodligen inte köras tillsammans med ERF-serien nästa år.
Börja i nån Rookieklass, lättast kanske rookie 600. Finns gott om billiga bajkar till salu.

Jag siktade på 250SP från början, men insåg snart att det nog inte var min grej. Nyare hojar är inte direkt billiga, äldre kan vara rätt risiga och jag kan inget om tvåtakt, vare sig motorer eller körstil. Sen är jag varken liten eller lätt :rolleyes: Men visst, kanske är det lite billigare, om man inte får byta kolvar å annan bråte stup i kvarten. En 250 käkar ju lite mindre däck än en 180hk-hoj iaf :hihi

Det beror ju på hur bryskt du vill bli påmind om din oförmåga. Rookie 600 är nog hemskare för en n00b än Rookie 1000.

SP? Hojarna du kan välja på i den klassen är antingen söndermekade 250 2-takt, antika 400 4-takt eller tråkiga 650-twins. Jag tror att du bränner lite för mycket pengar på ingenting i den klassen om jag ska vara ärlig.

En halvantik (dvs inte äldre än 03) 600 är nog det vettigaste, och har du en jävla tur rasar inte motorn under din första säsong.

Det beror ju på hur bryskt du vill bli påmind om din oförmåga. Rookie 600 är nog hemskare för en n00b än Rookie 1000.

SP? Hojarna du kan välja på i den klassen är antingen söndermekade 250 2-takt, antika 400 4-takt eller tråkiga 650-twins. Jag tror att du bränner lite för mycket pengar på ingenting i den klassen om jag ska vara ärlig.

En halvantik (dvs inte äldre än 03) 600 är nog det vettigaste, och har du en jävla tur rasar inte motorn under din första säsong.

Du får en 250 med delar så du klarar dig en säsong för ca 20 000kr. Mekande är det ju knappast med en sådan hoj, mer fyrtakts liknande blir det inte.
Så länge man inte kör som ett svin och inte underhåller sakerna så är det ingenting som rasar.

Du får en 250 med delar så du klarar dig en säsong för ca 20 000kr. Mekande är det ju knappast med en sådan hoj, mer fyrtakts liknande blir det inte.
Så länge man inte kör som ett svin och inte underhåller sakerna så är det ingenting som rasar.
Well... Jag har haft sex stycken RGV250 och tre Aprilia RS250. Att 250 standard skulle innebära lite mek är bara en myt. Mycket beror naturligtvis på tidigare ägares "underhåll". Ofta får man en hög skrot för sina 20', tyvärr.

Lite trådlyft...

Nu har jag skaffat mig en racehoj, blev en R1:a utrustad med lite repor och silvertejp:tummenupp

Har tyvärr inte haft chansen att testa hur den går än, men den lär ju räcka gott och väl för mig.

Lite OT kanske, men var det inte ett "träningsläger" en vecka i frankrike någonstans i våras? Om någon vet om den ska upprepas nästa år så får ni mer än gärna höra av er!

Lite trådlyft...

Nu har jag skaffat mig en racehoj, blev en R1:a utrustad med lite repor och silvertejp:tummenupp

Har tyvärr inte haft chansen att testa hur den går än, men den lär ju räcka gott och väl för mig.

Lite OT kanske, men var det inte ett "träningsläger" en vecka i frankrike någonstans i våras? Om någon vet om den ska upprepas nästa år så får ni mer än gärna höra av er!

Tips!:tummenupp

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=192774

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP