Tips och Hjälp, snälla...

marcuszs

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2008
Hoj
ktm 250 06
Hejsan mitt namn är marcus bor i småland. Jag vet verkligen inte hur ja ska göra, vill verkligen ha mc kort "lite utav en dröm". jag har försökt komma igång me teorin, men går inte bra med läsandet :( . Från skala 1-10 hur svårt är teorin ? och ä det nåt man speciellt bör tänka på ? hur länge pluggade ni ? jag funderar på att läsa själv,för att sen skriva in mig på intensivkurs.

Jag är jättetacksam för alla svar jag kan få

MVH / marcus.

Läste igenom teoriboken en gång. Skrev provet och hade ett fel för mycket. Skummade igenom boken en gång till, lite snabbt sådär. Skrev upp och klarade det.

Hur mycket just du behöver läsa beror kanske på ifall du har lätt för att lära dig eller inte? Har du lite pengar över kan du ju läsa igenom det på egen hand, prova att skriva upp en gång bara för att se hur det går? Gick det riktigt dåligt så är det hårdplugga som gäller och det kan säkert vara bra att skriva in dig på en körskola. Gick det bra är det bara att nöta in det lite till och försöka igen.

Lycka till! :tummenupp

Har du B kort så blir inte teorin svår, trafikreglerna är densamma :) Sen finns det ju speciella avsnitt som gäller MC, placering, hur en MC fungerar osv....
Har du inget kort alls då tar det ju längre tid så klart.
Det tog mig ca 2 månader....tiden kan ju variera beroende på när du kan få tid förr uppskrivning samt uppkörning...men det förstår du nog själv också.
Tips:1. -se till att du kan allt som står i boken, du kommer att ha nytta av allting förutom de där jävla bestämmelserna om parkering (skylten som det står "P" på och en massa tilläggstavlor är nog de bästa)
2. - kör så mycket du bara kan

Jag gick förbi trafikskolan som ligger väldigt nära min lägenhet på lunchen och bestämde mig på 2 sekunder att jag skulle ta MC-kort. Gick in, anmälde mig och hade MC-kortet i handen efter 2 veckor :)

Har du b-kort?
Jag gjorde som så att jag satt mig vid trafikskolans datorer och gjorde alla testen de hade där. Både för bil och mc. Satt 1-2 timmar efter jobbet i 4 dagar och gjorde test efter test. Sen skrev jag upp på fredagen och klarade det med bra marginal. Testen är jävligt nyttiga! Jag läste alltså inte något ur säjlva mc-boken.

Sen hade jag flyt med lektioner och fick 3 lektioner på 3 dagar, så den praktiska utbildningen gick snabbt och lätt. Uppkörning fredagen en vecka senare och klarade det utan problem!

Jag hade aldrig ens suttit på en hoj innan. Min erfarenhet kom från massa bilkörning och för många år sen en jävla massa mopedkörning. Hade ingen hoj och ingen att övningsköra med heller, så allt gick genom trafikskolan.

Fixa någon att övningsköra med och öva på alla moment du kan komma på. Kolla MC-boken hur manöverbanan ser ut och sätt upp koner på en parkeringsplats. Lär dig krypköra, inbromsning, manövrering och hantering av hojen där så ska du nog klara körlektionerna och slutligen uppkörningen utan problem!

Jag hade länge funderat på mc-kort, men trodde aldrig att jag skulle ta beslutet på min lunchrast och sen sitta på en egen hoj 2 veckor senare med körkort! Allt går om man bara vill!

Hej Marcus

Läs min blogg, där har jag skrivit lite om hur jag lyckades klara teoriprovet för MC.
Kostnad, strax under 100kr.
Tidigare material, inget.
Tidigare erfarenheter, B körkortet (två gånger, pga. indraget körkort) 2-3 år sedan.

Vill du ha fler tips, så släng iväg ett PM!

Adressen är följande: http://www.sporthoj.com/blogg/?xoqrps

Lycka till!

Har du B-kort så är det inte alls svårt.

Jag klarade provet med ett fel utan att ha pluggat :tummenupp

Jag har tagit körkort tre ggr. Första gången tog det ett halvår, andra gången 3 månader och den tredje gången gick det på någon månad... Allt beror på hur fort du vill ha det överstökat. Om du ger dig fan på det så kommer det att gå fort!

Har själv en del polare som vill ha koret, men pallar inte teorin... teorin är den lilla delen av att ta körkort... tycker jag. Skummade lite i boken o skrev upp. Fick 51 rätt... alltså 1 för lite. Blev sur på mig själv, satte mig på körskolan och pluggade 1-1,5 timmar efter jobbet vid deras datorer 3, 4 dagar och läste igenom boken hemma en gång och kollade lite extra på grejer jag visste jag hade dålig koll på... Vóila... Teorin fixad...

Men sitt o nöt lite teori vid skolans datorer... samma (i stort sett) frågor kommer på provet. Tråkigt - Ja, men va fan... skiten måste göras. Det är värt det!!

Läste igenom teoriboken en gång. Skrev provet och hade ett fel för mycket. Skummade igenom boken en gång till, lite snabbt sådär. Skrev upp och klarade det.
:D
Samma här

Skumma
Kugga
Skumma
59 poäng!

Håller med alla ovanför. Boka en tid så måste du läsa annars har du ju betalat i onödan, kuggar du då boka en nu tid. Ge dig fan på det, du får ju köra hoj hela livet vilket gör att teorin utgör kanske 0.0001 procent av ditt livs tid!

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti