Jag gick förbi trafikskolan som ligger väldigt nära min lägenhet på lunchen och bestämde mig på 2 sekunder att jag skulle ta MC-kort. Gick in, anmälde mig och hade MC-kortet i handen efter 2 veckor
Har du b-kort?
Jag gjorde som så att jag satt mig vid trafikskolans datorer och gjorde alla testen de hade där. Både för bil och mc. Satt 1-2 timmar efter jobbet i 4 dagar och gjorde test efter test. Sen skrev jag upp på fredagen och klarade det med bra marginal. Testen är jävligt nyttiga! Jag läste alltså inte något ur säjlva mc-boken.
Sen hade jag flyt med lektioner och fick 3 lektioner på 3 dagar, så den praktiska utbildningen gick snabbt och lätt. Uppkörning fredagen en vecka senare och klarade det utan problem!
Jag hade aldrig ens suttit på en hoj innan. Min erfarenhet kom från massa bilkörning och för många år sen en jävla massa mopedkörning. Hade ingen hoj och ingen att övningsköra med heller, så allt gick genom trafikskolan.
Fixa någon att övningsköra med och öva på alla moment du kan komma på. Kolla MC-boken hur manöverbanan ser ut och sätt upp koner på en parkeringsplats. Lär dig krypköra, inbromsning, manövrering och hantering av hojen där så ska du nog klara körlektionerna och slutligen uppkörningen utan problem!
Jag hade länge funderat på mc-kort, men trodde aldrig att jag skulle ta beslutet på min lunchrast och sen sitta på en egen hoj 2 veckor senare med körkort! Allt går om man bara vill!