Tips o råd om KTM 660

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
Nu när jag beställt en sådan hade det varit kul att veta vad för olika saker man kan göra för att få den att gå bättre.
Vart är det strypt osv.

Sorry marals76 :bow

Hojen är strypt på tre ställen!
ljuddämparen,luftburken,förgasaren kanske ev fler ställen men dessa vet jag iallafall om!

Dämparen: där slår du bort silen eller gnistgallret en del kallar det, om du vill ha lite mer flås i dämparen så borrar du bort nitarna som håller fast ändkonan. kapar av hela röret som sitter fast från ändkonan och inåt.

Luftburken: Där tar du bort locket som du ser när du tar bort sadeln, den sitter med fyra skruvar. detta är ett måste om du tar bort dom andra strypningarna annars får den ingen luft.

Förgasaren: den är strypt så man bara kan köra med halvgas. du får med nål,mutter och munstycke tror jag att det var också.
när du tar bort den mutter ovanför nålen så får du full gasrespons. byt nålen och sätt clipet i mitten läget.

Antingen gör du detta när du precis har köpt hojen och kör lugnt fram till 100mil service eller så kör du med strypningarna i till 100mil servicen. ta bort gnistgallret är nästan ett måste om du nu ska köra strypt annars så blir den så himla svårstartad. Detta som jag skriver sker på egen risk och man ska inte chansa om man vill riskerar ett ras i motorn för att man kört som en galning första 10mil

Ebbe här på forumet vet nog mer vad som kan göras på hojen. han la upp ett inlägg om dessa saker i det gamla sporthoj.com men det försvann tydligen. hoppas det hjälpte lite!!!
Nu gäller det bara att -04 orna har samma strypning som -03 :D

motardnisse skrev:
Dämparen: där slår du bort silen eller gnistgallret en del kallar det, om du vill ha lite mer flås i dämparen så borrar du bort nitarna som håller fast ändkonan. kapar av hela röret som sitter fast från ändkonan och inåt.

Hm. Var det inte nått snack tidigare om att man bara skulle kapa innerrörer till hälften?

Sen då? Är det bara att popnita fast ändstycket igen med vanliga popnitar?

gpf skrev:
Hm. Var det inte nått snack tidigare om att man bara skulle kapa innerrörer till hälften?

Se till att ta rostfria bara blir så jäkla fult annars:mattias

Motardnisse... det är lungt tack för infon.

gpf skrev:

Det är lättare att bara kapa längs bakkanten av ändstycket. Fast egentligen ska man låta röret vara - det blir bara burkigt ljud om man kapar och vinner inte så mycket effekt ändå. Skaffa ett riktigt slipon eller helsystem istället och lämna originalet med bara gnistgallret borta.

TomK skrev:
Det är lättare att bara kapa längs bakkanten av ändstycket. Fast egentligen ska man låta röret vara - det blir bara burkigt ljud om man kapar och vinner inte så mycket effekt ändå. Skaffa ett riktigt slipon eller helsystem istället och lämna originalet med bara gnistgallret borta.

ok!

Marals76 skrev:
Helsystem är så attans dyrt bara :skrämd

Du kan ju köpa ett separat ändstycke och skära sönder till önskat utseende och behålla originalet för besiktning m.m. Det är nog den billigaste lösningen.

motardnisse skrev:
Sorry marals76 :bow

ta bort gnistgallret är nästan ett måste om du nu ska köra strypt annars så blir den så himla svårstartad.

är det gnistgallret som gör att min typ inte går att starta? måste fan rulla den så den får tända till nångång sen kicka igång den.. =( blir det ljudskillnad eller effektskillnad utan galler??

Decson skrev:
är det gnistgallret som gör att min typ inte går att starta? måste fan rulla den så den får tända till nångång sen kicka igång den.. =( blir det ljudskillnad eller effektskillnad utan galler??

Försök springa i trappor andandes genom ett sugrör - känns det OK, så kan du låta gallret sitta kvar :)

Det gör ganska mycket i effekt - gallret reducerar utblåset med kanske 40-50%. Tar även ner ljudet ordentligt.

Gnistgallret ska bort!!! Det är en del av strypningen och FÅR inte sitta kvar för då kommer jag å :whip 'ar den som åker med den i! *stackars hoj* :D

Och glöm inte att plocka bort gummiplutten som sitter på vänstra sidan i luftburken! En rund en... Och luftfiltret kan man plocka ur och krama ur lite extra för dom fetar på med onödigt mycket olja från fabriken.

Bestyckningen orginal ostrypt för en 03'a är 45 lågfart, 165 main (sitter redan i), nålen (OBEKR) på 4'e från topp och soppaskruven 2,0 varv ut.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard