Tips & intryck - Ducati 999

GlenMorangie

~ The Glen of Tranquillity ~
Gick med
9 Feb 2004
Hoj
Ducce 999:a (Socio#3721)
Tjena Bikers!!

Har precis sålt min fina R1:a och abstinensen för en ny hoj kryper sig på.
Letar som sagt en ny inför kommande säsong.
Jag gillar de flesta sporthojarna...men har länge sneglat på Ducati, och nu får det fn vara nog.
Nån gång ska jag klä av myten och se om de är så något att ha ;).
Har varit på Biscaya flera gånger och provkört både 996, 748R och några andra...men aldrig fått chansen att klämma en 999 mellan låren.
Jag har haft problem med den nya modellen, dvs 999:an...när den kom tänkte jag va fn har de gjort!! :huvet
Men den har växt under åren och efter årets mässa så måste jag säga att jag gillar den skarpt...
Det hjälper att provsitta, känna och klämma...ta lite porriga bilder bakifrån och så. :arsele

I början kändes det som designern hade rökt på och vevat omkring i CAD med spaken i sheriffen, överarbetat.
Men nu ser jag genidragen, varje del är vacker i sig...tar bara tid att smälta så mycket beauty på en och samma gång :lol !!
Jag vet...smaken är som baken...delad.
In the eye of the beholder som sagt.

Vad har ni för åsikter, bra dåliga...allt är välkommet.
Finns det några 999 åkare här? Några I Linköpingstrakten?
Vad säger ni? Värt att tänka på etc...nåt speciellt att se upp med...barnsjukdomar på de första 03:orna?
Har läst på lite grann om hojen men det är alltid kul att höra vad andra har att säga och vilka upplevelser ni haft omkring denna hoj.
Jag har läst lite på forumet och majoriteten dissar 999:an rätt hårt för sitt utseende...frågan är hur många som kört den och har åsikter om det?

/Mvh, Per

Som ducatist så är jag väl lite färgad men vill ändå förmedla den lilla erfarenhet jag har.
Jag ska ,om inte f-bolagen sätter käppar i hjulen, byta upp mig till en 999 alt en 749 nu till våren. Nu har jag ju inte någon erfarenhet av de nya japshojarna så någon jämförelse däremellan kan jag inte göra.

Men förra året så körde jag biscayas 999:a i 1 timme och återvände med ett stort flin bakom hjälmen. Helt klart en riktigt bra hoj, Deras supersport, som jag provkörde tidigare är väl också helt ok men 999:an lirar i en helt annan division. Stadig som berget, svänger som om den aldrig gjort annat och går som ett troll. Vad mer kan man behöva :-)

Som sagt var så kan jag ju inte jämföra med japshojar men kan inte tänka mig att de skulle vara bättre på något vis, ja det skulle kunna vara att de är lite billigare.

Sen till utseendet.
Har hört att många dissa den för de djärva linjerna och framhåller den gamla ikonen 916 med efterföljare, visst det är en ruggigt snygg hoj (tvåa på min lista) men jag har varit svag för 999/749 ända sedan den kom ut. Sen om den håller om 10 år låter jag vara osagt, men vi lever i nuet eller hur?

/Duccemannen :)

Vafasen, var och varannan ska byta till Ducce här inne juuu! :D
Det finns/fanns en återkallelse från Ducati som gällde att kontrollera och ev
byta oljekylaren. Hade man otur så kunde den springa läck.

Följande modeller av årsmodell 2003 och 2004 påverkades: 749, 749S, 999, 999S, 999R, 999R Fila

Lycka till i sökandet! :tummenupp

EDIT:
För att förenkla lite så kommer här ramnummer som omfattas:

749, 749S
# ZDMH500AA2B000001 t o m # ZDMH500AC3B003956
# ZDM1UB3S03B000627 t o m # ZDM1B3SX3B002854

999, 999S, 999R, 999R "Fila"
# ZDMH400AA2B000001 t o m # ZDMH400A3B007801
# ZDM1UB5TO3B000584 t o m # ZDM1UB5WX3B007052

Last edited:
Har en 999 -03 som jag trivs mycket bra med! Visst är den lite jobbig att köra i stan då man hänger på handlederna, men vilken sporthoj idag har inte det problemet???
Sen bör du nog sätta på en comfortsadel om inte :arsele ska domna bort efter någon mils åkning. Den har även lite kul funktioner i displayen som man kan leka med (laptimer, termometer, klocka osv...) Visserligen har många andra hojar det idag, men iaf......

Tycker att den känns smalare än vad 996:an och även lite mer lättsvängd. Har ställt om styrvinkeln till det brantare läget för att få den och styra ännu lite bättre och då jag inte kör i 250+ så oroar jag mig inte för styrfladder heller.

Visst är 996:an en mycket vacker hoj, men 999:an ligger inte efter längre! Är smalare och smäckrare och kommer säkerligen att fortsätta se nästan likadan ut i många år framöver.

Bor i Karlstad, så det är ju bara 21 mil till Linköping ;)

Skulle också mycket väl kunna tänka mig en 999 då jag lånat Pajos vid några tillfällen och det är en ruskigt potent hoj som även drar till sig mängder med uppmärksamhet om man nu gillar det :)

Tyvärr så sätter ju bolagen käppar i hjulen för oss som är yngre, visst har jag ägt en ny R1-02 och det kostade kulor att ha den försäkrad på mig, men då va jag ändå 20 och det roliga är att premien är fan dubbelt så hög på en 04 försäkrad på mig idag och då är jag ändå 25.

En nackdel vad det gäller inköp av begagnade 999 är ju att det inte finns så många på marknaden att välja bland, men man kan ju köpa ny ifall man vill det (jag gillar 05-modellen mycket skarpt). Då får man ju dock vara beredd att hosta upp 180 papp + 20 för en ljuddämpare (Lika bra att satsa på S-modellen som man ju faktiskt får med en dämpare till).

Tyskland finns det ju en del i, men 999orna står inte så mycket billigare där nere än här.

Men som sagt, en ruskigt potent hoj och det märks att den är gjord för race då åkkomforten är i princip obefintlig, men vem bryr sig om det (inte jag iaf).

Jag tycker den känns som en tvåhjulig exklusiv sportbil, stenhård fjädring, sadeln är det hårdaste jag suttit på. Rätt långt till styret. Smal. Går som satan. Känns skumt hård på alla sätt men kommer säkert till sin rätt med lite bättre väg och mera fart.

Trevligt med svar!!

Tackar alla för tips och intryck!

Så...hittills en som äger en trippel nia och en som också kikar på att skaffa en, trevligheter!
Vi får se till att inte bjuda över varandra då Duccemannen!
Men om du går på 749 så är ju problemet löst! :hihi

Och Pajo, jag är värmlänning och har en del av min familj & mina bästa vänner i Karlstad.
Så om jag får tag i en 999, vilket jag tror så får vi definitivt ta en sväng till vår/sommarn! Vi kan ju mötas upp vid Laxå och smiska sjövägen några vändor :yoparty !!

Som sagt, utbudet är ganska skralt hemma i Svedala...så är det inte nån som passar här hemma så får man väl styra bilen neröver och hämta hem en pärla.

Hare gött allihopa, och kom gärna med mer tips och intryck...det är uppskattat!

999

Bästa hoj jag har haft!!
03-04 måste man byta avgassystem på för att få lite roligare (ljud)
Tror den kom med Termignoni original från -05
Designen kommer (ÄR) att bli en ikon :)

GlenMorangie skrev:
Jag har läst lite på forumet och majoriteten dissar 999:an rätt hårt för sitt utseende...frågan är hur många som kört den och har åsikter om det?

/Mvh, Per
Den är snygg på ett väldigt raffinerat sätt. Inte in your face, som japanska cyklar kan vara utan mer sofistikerat. Sen är det som du skriver att allt på den är snyggt, varje komponent. Ju närmare man tittar desto snyggare blir den. Har tyvärr aldrig kört någon men jag kommer att äga en Ducati någon dag.

Hade en 749 2005:a ifjol och hade problem med tomgången, annars gick den bra förutom lite för lite effekt. Har hört att instrumenten kan läcka in vatten. -05 och nyare har bättre toppkåpa för landsvägskörning, jag tycker det är den ultimata touringmaskinen + mycket fina banegenskaper. Lycka till. Men köp en 999 ej 749. Kolla gärna bilden på min profil, Mittsverige 2005.

Last edited:
Provkörde pajo's 999 i somras o jag blev ordentligt imponerad. Kan inte komma på något negativt förutom priset och att körkort och liv ligger risigt till på allmän väg. Tjöp direkct.

stavgren skrev:
Provkörde pajo's 999 i somras o jag blev ordentligt imponerad. Kan inte komma på något negativt förutom priset och att körkort och liv ligger risigt till på allmän väg. Tjöp direkct.

Detta va bra för hjärtat på våren. Jävlars va karlstaborna blängde snett när vi for genom stan.... Vi körde dessutom förbi Valmers vid järnvägsstation :hihi

Bifogat

• PICT1097liten.jpg
    PICT1097liten.jpg
    99.2 KB · Visningar: 615
Last edited:
Mattiaz skrev:
Detta va bra för hjärtat på våren. Jävlars va karlstaborna blängde snett när vi for genom stan.... Vi körde dessutom förbi Valmers vid järnvägsstation :hihi

Galningar :tummenupp

GlenMorangie skrev:
Och Pajo, jag är värmlänning och har en del av min familj & mina bästa vänner i Karlstad.
Så om jag får tag i en 999, vilket jag tror så får vi definitivt ta en sväng till vår/sommarn! Vi kan ju mötas upp vid Laxå och smiska sjövägen några vändor :yoparty !!

QUOTE]

Låter som en plan :tummenupp
Ska bara göra färdigt lite modifieringar på den samt slänga på luftväxlingen (kan inte använda vänster fot längre) samt få den moddade kåpan lackad så är jag färdig för race :yoparty

Var kul när Mattiaz lånade hojen för någon sommar sedan då hans R1 var på service. Han körde ut i skärgården i Kristinehamn och folk som satt på cafeérna vände sig om och vissa ställde sig upp och tittade när han åkte förbi. :D
Snacka om att skapa uppmärksamhet!! Är ALLTID någon som kommer fram när man parkerat vid ett fik eller dyl. och ställer frågor. Får höra allt från "Fan va läcker", "vicke jävla ljud asså" till "hur dum i huvve får man bli som kör en Ducce? De går ju bare sönder hela tiden" och "Italiensk skit, ingen effekt alls i dem". Men de flesta är faktiskt possitivt inställda, även om de är dyrare, har högre driftskostnader och inte är lika snabba som många japanare. Vet ej om allt snack om "att de har en själ" stämmer, men det är förbannat kul att äga en :Bugar

Aldrig testat en men favorithoj sedan länge!!! =)

Kan ju bara vara ett bra köp :tummenupp

har lagt ett bud...

Trevligt med alla svar, gött med mc-folk som vill byta lite åsikter!!
Jag har ett par krav på den 999 jag ska köpa.
Det ska vara en Biposto, men det kanske alla standard 999 är?
Termignoni och chip (eller rättare sagt ny styrbox) ska det också vara.
Vill ju kunna skjutsa flickorna på en liten tur, durrar nog fint med ett Termis under rumpan. :hihi
Vad beträffar dämparna så kommer det ev åka på skims från Öhlins om det inte duger på bana...tror iofs jag inte känner någon skillnad..har hört att de ska vara bra de som sitter som standard...inte lika känsliga iofs vad beträffar inställningsmöjligheter som man har med Öhlinare.
Jag vet inte....kom med åsikter om ni har gjort någon jämförelse.
De gjorde nån test 2003 i Bike, men det framgick inte helt förutom att det var lättare att få ner kraften med 999S med dess fjädringskomponenter.

Har faktiskt lagt ett bud på en standard 999 med dessa specs.
Jag återkommer senare i denna tråd för att se om det blir en affär.

Förresten Bingo, det är väl bara att göra slag i saken?

Hoppas hoppas... :banana

/Peace

pajo skrev:
GlenMorangie skrev:

QUOTE]

Låter som en plan :tummenupp
Ska bara göra färdigt lite modifieringar på den samt slänga på luftväxlingen (kan inte använda vänster fot längre) samt få den moddade kåpan lackad så är jag färdig för race :yoparty

Var kul när Mattiaz lånade hojen för någon sommar sedan då hans R1 var på service. Han körde ut i skärgården i Kristinehamn och folk som satt på cafeérna vände sig om och vissa ställde sig upp och tittade när han åkte förbi. :D
Snacka om att skapa uppmärksamhet!! Är ALLTID någon som kommer fram när man parkerat vid ett fik eller dyl. och ställer frågor. Får höra allt från "Fan va läcker", "vicke jävla ljud asså" till "hur dum i huvve får man bli som kör en Ducce? De går ju bare sönder hela tiden" och "Italiensk skit, ingen effekt alls i dem". Men de flesta är faktiskt possitivt inställda, även om de är dyrare, har högre driftskostnader och inte är lika snabba som många japanare. Vet ej om allt snack om "att de har en själ" stämmer, men det är förbannat kul att äga en :Bugar

Ser fram emot det, låter som det kan bli kul detta :tummenupp !!

Fick dämparna inställda av några killar från Öhlins när jag var på en bandag som Ducceklubben anordnade. Problemet var att hojen studsade och ormade sig vid hårda inbromsningar samt vid gaspådrag ut ur kurvorna. Nu sitter det Showa som original på 999:an, men Öhlisfolket skruvade glatt på hojen ändå :Bugar och JÄVLAR vilken skillnad!!!!! Inget ormande eller annat tjafs vare sig vi bromsning eller gaspåslag! Så se till att få dämparna inställda efter dig och ditt körsätt.
Om du nu inte är en bansmiskare av hög rang så behöver du inte lägga ner några pengar på att modda hojens dämpare. Bättre att lägga stålar på comfortsadel och något högre kåpglas istället. Kommer att ha mycket mer nytta av det, jag lovar!!

Hade Öhlinare på 996:an och jag kan inte påstå att jag märkte någon skillnad. Som Svensk vill man ju gärna ha Öhlins, men som låginkomsttagare får man ta det som sitter monterat original!

Hade Öhlinare på 996:an och jag kan inte påstå att jag märkte någon skillnad. Som Svensk vill man ju gärna ha Öhlins, men som låginkomsttagare får man ta det som sitter monterat original!

pajo skrev:
Fick dämparna inställda av några killar från Öhlins när jag var på en bandag som Ducceklubben anordnade. Problemet var att hojen studsade och ormade sig vid hårda inbromsningar samt vid gaspådrag ut ur kurvorna. Nu sitter det Showa som original på 999:an, men Öhlisfolket skruvade glatt på hojen ändå :Bugar och JÄVLAR vilken skillnad!!!!! Inget ormande eller annat tjafs vare sig vi bromsning eller gaspåslag! Så se till att få dämparna inställda efter dig och ditt körsätt.
Om du nu inte är en bansmiskare av hög rang så behöver du inte lägga ner några pengar på att modda hojens dämpare. Bättre att lägga stålar på comfortsadel och något högre kåpglas istället. Kommer att ha mycket mer nytta av det, jag lovar!!

Jag är väl ingen Capirossi men visst kan jag väl lägga några hyfsade varva på Sviedstad...grabbarna är på mig att jag ska ta den där licensen och inte bara springa omkring i depån och tala om för dom att de ska ligga på hårdare.

Men som sagt det är en senare fråga...måste bekanta mig med den.
Lär väl vara en skaplig skillnad på den och R1:an vad gäller det mesta.
Blir lite annat och förhoppningsvis jädrigt kul.

Tack för all info!!!

Men jag kan inte hålla mig och måste meddela att killen som skulle sälja denna 999 har accepterat mitt bud och vi är överrens.
Så förhoppningsvis ska jag inom kort få bekanta mig på nära håll med denna fina hoj!!!

Hoppas bara nu allt flyter med försäljning etc.
De gröna ska väl förhoppningsvis byta ägare inom ett par veckor.

Är riktigt riktigt glad denna fredagen trots att jag är hemma från jobbet och snyter floder av gult slem!!! :banana

Trevlig helg på er alla hojåkare!

Btw Bingo, nej jag är inte gift...så därför ska den få stå i vardagsrummet på parketten och skina!!! :hihi
Får olla in den ordentligt :tummenupp

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...