Tips & intryck - Ducati 999

Det var nära att jag slog till på en 749:a för några veckor sedan tack vare ett kanonpris men eftersom den var gul och att jag är inställd på en 998:a så väntar jag ett tag till.
Jag har inte provkört 999:an eller 749:an för den delen heller men efter att endast ha provsuttit den så kan man konstantera att den känns fruktansvärt smidig. Ska bli kul att provköra dem båda till vårkanten och se om man ska köpa 998:a eller 749:a.

Äntligen vad hon hemma!! :tummenupp
"Bella Ducati" har hittat hem, hon var lite olydig och ville inte riktigt starta efter vinterns långa vila...
Men men efter mycket flört startade hon och vrålade som när Mattias Ekström motorbromsar upp sin DTM-bil inför en hårnål.
Fy fan rent ut sagt, ståpäls fick en ny innebörd för mig!!!! :yoparty

Håll till godo med en bild på nyförvärvet.
Kommer fler bilder när jag piggnat till och släppt in henne i lägenheten.
Hon får bo i garaget ett par dagar...måste ju ut och torrköra lite innan. :tungan

Bifogat

• IMGP1100_25.JPG
    IMGP1100_25.JPG
    113.9 KB · Visningar: 273
GlenMorangie skrev:
Äntligen vad hon hemma!! :tummenupp
"Bella Ducati" har hittat hem, hon var lite olydig och ville inte riktigt starta efter vinterns långa vila...
Men men efter mycket flört startade hon och vrålade som när Mattias Ekström motorbromsar upp sin DTM-bil inför en hårnål.
Fy fan rent ut sagt, ståpäls fick en ny innebörd för mig!!!! :yoparty

Håll till godo med en bild på nyförvärvet.
Kommer fler bilder när jag piggnat till och släppt in henne i lägenheten.
Hon får bo i garaget ett par dagar...måste ju ut och torrköra lite innan. :tungan

Låter den som en bil ???? Då måste det väl vara nåt fel?

Supergrattis!!!!

Väntar på att grannen ska börja gå dagskift igen så jag får ut hojen :) Den står på tvären framför min bil just nu och är det bilar brevid så kan man glömma att få ut den (vändradie som en supertanker). Sen ska det plockas och pillas :banana Efter det väntar polering, men det är kallt i garaget så den hamnar nog i vardagsrummet :tummenupp

Jag körde en runda med 999 -03, visst svängde den bra i kurvorna och döljer sina extra kilon på ett finurligt sätt, MEN...

Med tanke på högre pris, högre service kostnader, högre vikt, lägre effekt, så ser jag tyvärr inte den hojen som ett alternativ.

Dessutom har jag tyvärr hört en del negativt om duccarnas kvalitét generellt sätt, kan inte uttala mig om just 999 iofs.

När jag provade den hade jag en R1000 -01, numera en R1 -04.

Men som du själv säger smaken är som baken...

Jag får dock ge den att designen defenitivt växer med åren.

Kör du få mil/ säsong och utav dem många banmil så, visst.

Men kör du mycket (1500-2000 mil), där även en del längre resor ingår + mycket vardagskörning finns det bättre alternativ Tex R1 2004- ... :-)

dr2fast4u skrev:
Dessutom har jag tyvärr hört en del negativt om duccarnas kvalitét generellt sätt, kan inte uttala mig om just 999 iofs

Är det inte bättre att bilda sig en egen uppfattning än att lyssna på vad andra har att säga ?

Jag fick höra mängder av skitsnack från mina kompisar om hur pissig kvalitet det är på duccarna, men när jag väl köpte en så hade jag inte ett enda problem under den tiden jag ägde den.

Så man ska inte lyssna på vad alla andra har att säga, för de flesta har överhuvudtaget inte ens ägt en hoj av det märket de snackar skit om. :brinnerup

dr2fast4u skrev:
Med tanke på högre pris, högre service kostnader, högre vikt, lägre effekt, så ser jag tyvärr inte den hojen som ett alternativ.

Dessutom har jag tyvärr hört en del negativt om duccarnas kvalitét generellt sätt, kan inte uttala mig om just 999 iofs.

Högre pris än vad? Än vad du anser att den är värd? Än vad köparen anser den vara värd? Än vad marknaden anser den vara värd?

Högres servicekostnader än vad? Troligen än vad du har råd med.

Generellt kan man säga att folk som klagar på sånt som andra skrivit utan att ha skaffat egen kunskap, generellt är dumma i huvet.

Gå och s*g av Sanndröm, ni verkar vara skapta på samma sätt.

Tackar!!

Löjligt lycklig var det...idag är det lite småjobbigt att vara på jobbet.
Vill ju hem och smeka lite :pannkyss ....

Hehe, nu ska vi inte vara sånna pojkar!! :tungan
Alla får tycka om eller dissa...helt ok.
Jag tar inte åt mig...jag gillar denna Ducatin och är övertygad om att jag kommer ha det riktigt roligt, och i slutändan så är det ju det som räknas, eller hur? :banana

Jag har ju ägt och kört följande hojar så man har ju lite erfarenhet av andra märken. Började med en YZF 600 Thundercat -98 bra "nybörjarhoj".
Sen köpte jag en ny ZX9 -01 som jag gillade...skön på europasemester men på bana gjorde den sig inte riktigt rättvis...så det fick bli en R1:a -01.
Den roligaste hojen hittills, lättkörd, mycket kraft och smidig.
Mycket bakhjulsåka blev det, otroligt kul.

Alla dessa hojar hade nåt jag gillade och som sagt, jag gillar allt på 2 hjul...pris,modell, märke spelar kvitt...det enda som gäller är att ha riktigt jefla kul!!

Ska bli intressant och se hur den "tunga" 999:an beter sig. :hihi
Tror hon smiskar på rätt ordentligt.

Vi ses där ute boys!!!! :yoparty

dr2fast4u skrev:
Jag körde en runda med 999 -03, visst svängde den bra i kurvorna och döljer sina extra kilon på ett finurligt sätt, MEN...

Men som du själv säger smaken är som baken...

Jag får dock ge den att designen defenitivt växer med åren.

Men kör du mycket (1500-2000 mil), där även en del längre resor ingår + mycket vardagskörning finns det bättre alternativ Tex R1 2004- ... :-)

Delvis har du rätt.

Duccen är inte lika effektstark som R1, kostar mer att äga, skall servas oftare, kostar mer, väger mer och är helt enkelt sämre på allt.

Köp ingen Ducce. TÄNK efter ordentligt när du väljer en supersporthoj.
Lägst vikt, pris, servicekostnad och försäkring
Högst effekt och vrid
Inget annat spelar roll än detta. Titta på hojen behöver du inte göra, vikt/effekt är MYCKET viktigare. Speciellt om du kör längre resor och mycket vardagskörning.

På bana är det mindre viktigt.. Då kan du köra Duccen.

dr2fast4u skrev:

Alltså:
Mycket allmän väg och resor = Japansk suppereffekt hoj med valfri RRR betäckning
Mycket bana = Ducati

Eller missförstog jag? :D :rolleyes: :näsblod :pannkyss :tummenupp
(Alltså.. läs med ironi.. Jag bara tjivas lite)

Last edited:
dr2fast4u skrev:
Du blev rätt fjollig efter det bytet :D

Edit: nä fan, där tog jag nog fel. Man måste vara fjolligt skapt från början för att byta från Suzuki till Yamaha.

Nej vafan en sån där jävla skitducati går ju inte att köra på bana med heller, de kommer väl inte ur depån innan de rasat :rolleyes:
En hoj skall väljas efter vad som kommer först i Bike´s test på DVD :gnissla

amullo skrev:
Delvis har du rätt.

Duccen är inte lika effektstark som R1, kostar mer att äga, skall servas oftare, kostar mer, väger mer och är helt enkelt sämre på allt.

Högst effekt och vrid
Inget annat spelar roll än detta. Titta på hojen behöver du inte göra, vikt/effekt är MYCKET viktigare. Speciellt om du kör längre resor och mycket vardagskörning.

Alltså:
Mycket allmän väg och resor = Japansk suppereffekt hoj med valfri RRR betäckning

Mycket bana = Ducati

Att köra Ducce kan faktiskt SPARA pengar åt föraren. Då den är tung och effektsvag kör man inte för fort och slipper på det sättet få böter av farbror blå :tummenupp Mycket bra med tanke på de höjningar som ska ske frammåt våren då alla räserbilar och snabba motorcyklar plockas fram ur vinterdvalan :tungan
(naturligtvis skrivet med glimten i ögat)

Men jag vidhåller att jag inte kan köra en R1 eller liknande då dessa har FÖR mycket effekt. Har kört Mattiaz R1 och vågade inte gasa mer än till 10000 rpm. för därefter hade jag inte klarat av att kontrollera den :brinnerup

Därför passar 999:an mig perfekt! Lagom med effekt, stor nog att rymma mina 190 cm, jäkligt snygg, gott ljud osv.
Men det är bra att det finns hojar med mer drag i för de som kan och vågar utnyttja effekten. Om de nu bara gjorde det på en bana istället för att ge järnet på landsvägen eller leka på bakhjulet i stadstrafik (allt för att synas, och så behöver man inte göra med en Ducce. Man syns ändå ). :yoparty

Vilken skämtare där...:-)

Får jag påminna dig om intrycket min R1a gav dig när du kände på draget vid Sjöborakan i somras.

Du vill skylla på att det fattas kubik i din "lilla" Suka, när du blir från åkt i sommar på bankörningarna, hehehe!

Det hade du ju inte kunnat göra om du haft en K5a tex...

amullo skrev:
Delvis har du rätt.

Högst effekt och vrid

Alltså:
Mycket bana = Ducati

Tja lite grann, Japansk supereffekt hoj med valfri RRRRRRRRRRRRR betäckning duger alldeles utmärkt för 100% bankörning också.

Coolt va, en och samma hoj som du kan göra allt med:-) =win/win/win situation.

Dessutom lägre bränsleförbrukning... Det kan ju bara inte bli bättre...

Angående vad jag "hört" om ducce kvalitén, råkar komma från folk som äger duccar och som jag har känt i många år!

Jag har även kört en del med deras hojar, bla 916 och 996 sps, mest gata vilket var katasrof för mina handleder, men även en dryg halvtimme bana med sps-en.

Och visst, Sps-en kom helt till sin rätt under bankörningen, förutom att jag kom in i varvstoppet hela tiden i början. Bara efter några varv fick jag fullt förtroende för hojen, och körde faktiskt snabbare med den än ägaren själv...
Tyvärr fick passet avbrytas pga regn :-(

Det roliga i sammanhanget är att man inte fattar hur jäkla touring sadeln på R1an är förrän man kör en Ducati, helvete tom sadeln på min supersport (som ju inte va någon värsting) va ju som en planka, och då är 999an ÄNNU värre, komfortsadeln gör endel skillnad men inte mycket.
Och sadeln på nästa hoj lär väl inte bli bättre.... fast vem bryr sig egentligen, så länge det fungerar. :tummenupp

Det största felet man kan göra när man kör längre sträckor är att räta på sig under färd, för DÅ fattar bakdelen att den vill kliva av... :näsblod

Last edited:
Det största felet man kan göra när man kör längre sträckor är att räta på sig under färd, för DÅ fattar bakdelen att den vill kliva av... :näsblod[/QUOTE]

Precis!!!

I början på september -05 körde jag sträckan Lund-Budapest i ett sträck.
( ca 1 tankstop i timmen)
Det blev ca160mil. När jag möttes upp av min kusin(som har en identisk hoj som min) vid en vägkrog, var min första kommetar:"Fan, det är nästan bud på att vända hojen och köra tillbaka, ska du haka på??:-)

Bör tilläggas att jag hade perfekta väderförhållanden.

Gör den resan med en 999/996:a, yeah right...

Då hade nog själva semestertiden där nere gått åt att kurera ryggen/häcken OCH handlederna för att sedan göra ett ärligt försök på hem resan...

(Avatarbilden är förresten tagen på Hungarorings sista vänsterböj innan start och mål, från den semestern)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti