Tips inför MC-resa från Stockholm till Treriksröset mm

Gummi

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Scrambler -06, Honda XR650R -03, BMW R60 -57
Tjena,

Jag fick ett infall igår om att ta hojen 2-3 veckor och resa runt norrut i Sverige. Efter att min mamma gick bort i Juni har jag känt att jag vill lämna allt som har med ansvar att göra och bara sticka iväg någonstans själv och rensa tankarna. Satt och surfade lite på Bike´s sida i fredags och läste om ett par som gjorde en långresa med MC ner till Afrika. Blev lite inspirerad av att göra något liknande, men riktigt så länge kan inte jag vara borta, har flickvän, barn(varannan helg), jobb osv..

Jag bestämde mig iallafall igår för att göra den här resan. Avresedatumet blir nog 28:e aug, hoppas att det inte hinner bli för kallt längst norrut bara.

Det jag vill ha lite hjälp med är tips på roliga vägar, fin natur, ställen att bo på(både platser att tälta på och vandrarhem), platser som är värda att besöka. Gärna några höga bergskedjor man kan åka upp på med schysst utsikt, hur högt på Kebnekajse finns de vägar tex?

Vet inte riktigt hur resvägen ska se ut heller, tar nog östkusten uppåt, kanske åker över till Norge högst upp och kör den vägen tillbaka eller så blir det västsverige ner.

Vad bör man ha med sig materialmässigt på resan, vad ska man inte glömma att ha med sig?

Det längsta jag har åkt på MC är väl ca 60mil Sthlm-Malmö, det var regn större delen av vägen. Men då hade jag en varm lägenhet att bo i när jag
kom fram. Har väl lite erfarenhet av att tälta, efter div utflykter med kompisar. Men vågar man slå upp ett tält varsomhelst i Norrland med tanke på vilda djur och galna bärplockare?

Alla tips, erfarenheter mm är varm välkomna!

/Martin

Varför åka upp till kalla norrland?
Kom ner till södern!, Varför inte åka genom Småland-> Skåne och ner en vända till autobahn?, Det finns mycket att titta på i både Småland och Skåne!.
Vad du nu än väljer, Trevlig resa och kör försiktigt!

Utsikt? Ta hojjen högst upp på slalombacken i Kiruna.... :D Då ser du ganska långt...

Jag ska själv ditåt nästa vecka...med hojjen... Norrut, och finland, får se om det blir norge på hemvägen...

Undvik E4:an.
Jag körde Stockholm-Narvik under semestern.
Norrut körde jag E4:an och söderut riksväg 45.
45:an är helt ok medans blotta tanken på att ännu en gång köra E4:an med hoj, snudd på väcker självmordstankar...:näsblod

Ett mycket bra initiativ att företa en långresa tycker jag!

Några tips på vägar uppåt har jag tyvärr inte, men du har ju lite tid på dig, så varför inte beställa ducce-klubbens utmärkta vägar?
Där finns många bra tips, säkert också några uppåt i landet.

Ang. boende osv så är min uppfattning att det kan bli lite kallt i september om man inte har riktigt bra sovsäck/liggunderlag osv. Dessa i sin tur är ofta väldigt dyra alternativt stora och tunga. Om du inte redan innehar det som behövs så skulle jag föreslå vandrarhem istället. Då kan du alltid torka upp själv om det blir en blöt resa. Alla vandrarhem finns på http://www.svenskaturistforeningen.se/ .
Om du har prylarna som krävs och får plats med dem på hojen så är det schysst att tälta. Inga tider att passa. Bönder, bärplockare och andra illaluktande kreatur är hanterbart. Arga knott kan vara värre, men de är säkert borta så här års :-)

Några tips på saker som kan vara bra att ha med sig är:
* Inplastade underkläder/många strumpor (vidrigt att köra i kalla blöta strumpor..)
* Så lite "extra" kläder som bara går
* Extra bränsle / väldigt bra koll på tanken - ibland kör man längre än man tänkt (det är ju så kul!) och det dräller inte av bensinstationer där uppe..
* Bra ryggsäck som sitter tajt och inte fladdrar
* Så mycket packning som bara möjligt på hojen och inte på ryggen
* Pengar, mobil, fickkniv och extra spännband lätt tillgängligt utan att riva upp halva packningen
* Kamera! Med extra film/minneskort/batterier
* Jag brukar dessutom ta med mig laddare till mobil och kamera + en liten förlängningssladd med förgrening på för att kunna ladda på vandrarhem osv. Tar lite plats, men för mig har det varit väl värt det för att kunna ta mycket bilder så man minns äventyret efteråt.

Om du åker själv:
* (laddade) extra batterier till mobilen, ev ett Telia kontantkort om du har annan operatör då de har klart bäst täckning utanför de stora vägarna i norr. Bra att ha om något händer, om man får soppatorsk eller punka eller nåt annat jävelskap.

I början av säsongen körde jag 120 mil under ett dygn (sydöstra tyskland - Örebro med vila på färjan Rostock-Trelleborg). Det gick suveränt bra och var skitkul, men det kändes lite i knäna efteråt.

Jag blir verkligen avis på denna resa!
Riktigt tråkig anledning, men mycket bra sätt att komma på andra tankar i alla fall!

Lycka till och glöm inte att rapportera hur det gick när du kommit hem!
Vilka vägar du valde, vilka du inte rekommenderar osv.

Hmm, har funderat på att strunta i E4 och ta inlandsvägen, mest beroende på misstanke om en massa mil med vägbyggen på 4:an... Och...visst är man ganska le på fyran... Får kolla upp skillnad i vägsträcka och övernattningsmöjligheter först... Blir ju en liten omväg.... men det kan det nog vara värt. :)

Inlandsvägen är jättefin... om man gillar skog. För redn transport snabbt kör jag hellre E4. Alternativet söderifrån är färja till finland och köra norröver... mycket trevligare vägar.

Gummi skrev:
2356247

/Martin

I senaste numret av Bike så skriver Jan Leek ett reportage om sin resa dit upp. Kan vara värt att läsa. Glöm inte antimyggmedel ;-)

Gummi skrev:
2356247 Tjena,

När det gäller packningen är ledordet lite. Hur du än tänker kommer du vilja ha med för mycket. Gå igenom tipsen på utrustning. I god tid innan samlar du ihop ALL utrustning och provpackar. Du märker direkt du kommer ha minst 50% för mycket. :rolleyes: Lasta allt på bågen när du fått ner volymen. Ta en långtur för kolla om det fortfarande är för mycket.

Glöm tält o allt sånt. Det som gäller är vandrarhem, campingstugor och liknande. Ska du ha med sovpåse för vandrarhemmen finns utsökte såna i silke. Väger inget alls och mycket slitstarka. Den varianten körde mina bekanta när de drog till nordkap via sverige upp o norge ner söderut på två veckor totalt.

Den här tråden kan säkert bidra med lite info för dig.. Det rörde sig om en veckotur efter kusten med två pers på en båge inkl packning.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=125737

Gummi skrev:
2356247 Tjena,

Jag fick ett infall igår om att ta hojen 2-3 veckor och resa runt norrut i Sverige. Efter att min mamma gick bort i Juni har jag känt att jag vill lämna allt som har med ansvar att göra och bara sticka iväg någonstans själv och rensa tankarna.....

Gärna några höga bergskedjor man kan åka upp på med schysst utsikt..

Om det inte är något speciellt som lockar i norrland, så tycker jag du ska glömma det tillsammans med någon allmän och oplanerad halv-transport genom Norge, vilket tillsammans låter ganska värdelöst. Du ska åka till t ex områden som Jotunheimen, Geiranger, Trollstigen och många andra ställen i Norge. Dosen får du redan från dag-2. Brutalt!! och du kommer hem med ett stort smil som varar länge efteråt.

Innan du åker, gör lite research, kolla väderprognoser och tajma in ett högtryck.

Lycka till.

edit: Varma kläder gäller, det är ofta runt 25 i dalar men bara några plussgrader på hög höjd eller t o m minus om vägen går genom en en glasiär eller så.

Last edited:
Stanna till på Tages på Frösön (Östersund) och fika lite med 99 Riderz, sen tar du söderut på västra sidan av Storsjön. Det är ganska fin hojväg ett par mil i alla fall!

Lurch skrev:
2356538 Stanna till på Tages på Frösön (Östersund) och fika lite med 99 Riderz, sen tar du söderut på västra sidan av Storsjön. Det är ganska fin hojväg ett par mil i alla fall!

Ja, Tages får man ju inte missa. Tänk att få sitta där och andas Östersundsmystiken och bara få titta på alla människor som går förbi. En oerhörd känsla. :yoparty

tages6.jpg

Kebnekaise går ej att köra en meter på, ta en dag o vandra där istället. En väg jag skulle ta är att köra via Haparanda o hela älvdalen (Torneälven) upp mot Kiruna o vidare, lite omväg men betydligt vackrare än o blåsa upp från Luleå till Kiruna. Men akta dig för renar, dom har en tendens att dyka upp lite varstans.

#Olsson# skrev:
2356523 Om det inte är något speciellt som lockar i norrland, så tycker jag du ska glömma det tillsammans med någon allmän och oplanerad halv-transport genom Norge, vilket tillsammans låter ganska värdelöst. Du ska åka till t ex områden som Jotunheimen, Geiranger, Trollstigen och många andra ställen i Norge. Dosen får du redan från dag-2. Brutalt!! och du kommer hem med ett stort smil som varar länge efteråt.
Jag håller med! Jag körde i Jotunheimen nu i somras (iofs med grushoj) och har tourat med landsvägshoj i fjord-Norge tidigare år (Geiranger, Stryn, Sognefjorden etc) och det är helt galet bra. Super-MC-vägar och så vackert att man blir religiös. Relativt billigt boende är det också och man tältar eller hyr hytte (mindre stuga). Mat, bensin och öl är däremot dyrt.

sgtpepper skrev:
2356603 Jag håller med! Jag körde i Jotunheimen nu i somras (iofs med grushoj) och har tourat med landsvägshoj i fjord-Norge tidigare år (Geiranger, Stryn, Sognefjorden etc) och det är helt galet bra. Super-MC-vägar och så vackert att man blir religiös. Relativt billigt boende är det också och man tältar eller hyr hytte (mindre stuga). Mat, bensin och öl är däremot dyrt.

Ja, religiös är rätta ordet och boendet är bra med massor med billiga hytter överallt. Precis som du säger är soppa o mat dyrt. En pizza (om man hittar någon) kostar ibland en bra bit över hundringen. Man kan dock göra "klipp" i matvaruaffärerna t ex Riimi.

Gummi skrev:
2356247Alla tips, erfarenheter mm är varm välkomna!/Martin
Ge mig din email, så skickar jag en zipfil med massor av underbara restips från norr till söder..
filerna tyvärr för stora att lägga upp på sporthoj.. 5 stora .jpg bilder..:tummenupp

SISU skrev:
2356755 Ge mig din email, så skickar jag en zipfil med massor av underbara restips från norr till söder..
filerna tyvärr för stora att lägga upp på sporthoj.. 5 stora .jpg bilder..:tummenupp

Min E-mail: martin@grabbarna.nu
Ser fram emot bilderna :)

Tack för alla andra tips som kommit, verkar alltså som att jag ska lämna tältet hemma. Men kan man räkna med att det alltid finns plats på vandrarhemmen. Vore ju lite jobbigt om man får sova under bar himmel om det börjar närma sig nollgradigt(kommer förmodligen inte att boka något i förväg). Vad kan man räkna med att det kostar per natt på vandrarhem? Budgeten för resan är inte enorm, det mesta kommer nog gå till soppan, typ... det var därför jag tänkt att tälta endel, plus att det kan vara rätt soft att vakna upp ensam i ett tält i vildmarken vid en sjö eller så. (Om inte vädret suger)

Jag hade faktiskt lite lösa planer på att åka till Norge tidigare i somras, men de planerna grusades. Jag får nog ta turen dit nästa år med polarna istället, men då har jag även endel tips om platser dit som jag ska spara.

/Martin

Gummi skrev:
2356872
Tack för alla andra tips som kommit, verkar alltså som att jag ska lämna tältet hemma. Men kan man räkna med att det alltid finns plats på vandrarhemmen. Vore ju lite jobbigt om man får sova under bar himmel om det börjar närma sig nollgradigt(kommer förmodligen inte att boka något i förväg). Vad kan man räkna med att det kostar per natt på vandrarhem? Budgeten för resan är inte enorm, det mesta kommer nog gå till soppan, typ... det var därför jag tänkt att tälta endel, plus att det kan vara rätt soft att vakna upp ensam i ett tält i vildmarken vid en sjö eller så. (Om inte vädret suger)

/Martin

Det där med Norge-trip och övernattningar har ventilerats flitigt i den här tråden nedan. Där dök upp tips om planering innan, saker tänka på under resan och vad de fick för erfarenheter. Plus en hel del tips på resrutter från flera som åkt runt där. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=125495

Räkna även med ganska mycket lägre tempo i åkningen inne i Norge. Andra begräsningar, mindre vägar samt saftiga böter om du åker dit.

Det där med sova. Är du van sova ute i tält med sovsäck kunde det funka. Är du inte van det och vill riva av 80 mil om dan behövs nog en skön säng för inte bli trafikfara.

Last edited:
Gummi skrev:
2356247 Tjena,

Jag fick ett infall igår om att ta hojen 2-3 veckor och resa runt norrut i Sverige. Efter att min mamma gick bort i Juni har jag känt att jag vill lämna allt som har med ansvar att göra och bara sticka iväg någonstans själv och rensa tankarna. Satt och surfade lite på Bike´s sida i fredags och läste om ett par som gjorde en långresa med MC ner till Afrika. Blev lite inspirerad av att göra något liknande, men riktigt så länge kan inte jag vara borta, har flickvän, barn(varannan helg), jobb osv..

Jag bestämde mig iallafall igår för att göra den här resan. Avresedatumet blir nog 28:e aug, hoppas att det inte hinner bli för kallt längst norrut bara.

Det jag vill ha lite hjälp med är tips på roliga vägar, fin natur, ställen att bo på(både platser att tälta på och vandrarhem), platser som är värda att besöka. Gärna några höga bergskedjor man kan åka upp på med schysst utsikt, hur högt på Kebnekajse finns de vägar tex?

Vet inte riktigt hur resvägen ska se ut heller, tar nog östkusten uppåt, kanske åker över till Norge högst upp och kör den vägen tillbaka eller så blir det västsverige ner.

Vad bör man ha med sig materialmässigt på resan, vad ska man inte glömma att ha med sig?

Det längsta jag har åkt på MC är väl ca 60mil Sthlm-Malmö, det var regn större delen av vägen. Men då hade jag en varm lägenhet att bo i när jag
kom fram. Har väl lite erfarenhet av att tälta, efter div utflykter med kompisar. Men vågar man slå upp ett tält varsomhelst i Norrland med tanke på vilda djur och galna bärplockare?

/Martin

Jag skulle rekommendera att du skippade E4:an utan istället satsade på inlandet. Jag åkte själv upp till narvik från östersund i somras (med bil dock), 45:an går alldeles utmärkt att åka på, vi stannade även till på ett vandrarhem i jokkmokk för att övernatta. Synd bara att jag inte vet vad stället heter men eftersom det inte finns så många andra ställen där uppe så bör det inte vara så svårt att söka fram det :)

Tänk bara på en sak.. När vi åkte upp så var det väldigt många renar som gick/sprang på vägen, speciellt uppe vid arvidsjaur trakten. Så kör lugnt!

För ni stockholmare här så lägger jag upp en bild så ni får se hur detta kreatur ser ut :pannkyss

Bifogat

• Test.JPG
    Test.JPG
    53.2 KB · Visningar: 187
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...