Amatörtips till en amatör, långtripp.

lappmögel

Elin racing
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
ZX9R svarten
Jag ska ta med sonen på en längre resa längs med västkusten, nu vill jag att alla ni proffs berättar alla tips ni kan komma på. jag har funderingar kring packningen, cykeln vi åker på är en CBR utan packväskor, dock en tankväska.
Vad ska man prioritera att ta med, vilket boende med tanke på packningen? Sovsäckar / tält med mera går ju liksom bort antar jag.
Överös mig med tips då detta blir en bra tripp, för mig är det inga problem, men sonen är lite skeptisk, så det MÅSTE bli bra så han får inspiration.

Nödvändigt:
Kalsonger, tandborste, mobiltelefon och plånbok.

Lyx:
allt annat

Hur länge skall ni vara borta?
Min uppfattning är att man inte behöver ha med sej så mycket kläder som man tror. Och skulle man behöva nån ny tshirt eller så så är det ju bara att köpa på vägen. Så jävla mycket bättre än att åka med tung packning.

Skall ni åka långt så är det inte gött att åka med ryggsäck, en VÄLDIGT lätt sådan isåfall. Och stanna ofta, ca var 10mil brukar vara lagom.
Och kör framförallt småvägar, stora vägar suger.

De flesta campingar har ju små stugor man kan slagga i annars finns det ju vandrarhem och så beroende på budget.

Hur gammal är sonen?

Det låter absolut som om ni skall bo i stugor längs vägen, de flesta campingar har fräscha stugor till rimliga priser. Packvolymen i tankväskan styr ju det mesta i övrigt; åker ni i skinnställ så är regnställ ofrånkomligt och äter upp en hel del av packutrymmet. Om ni vill lägga till en ryggsäck på sonen så ta en så liten och mjuk som möjligt. Ryggsäck alltså. :)
Godispåse, toarulle, liten kamera, karta.
Strategiska vägval, med tanke på semesterköer och vägarbeten m.m. Planera något eller några specifika utflyktsmål längs vägen varje dag; småfolk njuter sällan lika mycket av själva åkandet som vi som kör, och brukar gilla när det finns något påtagligt att se fram mot. :tummenupp

Lorge skrev:
2264665 Hur länge skall ni vara borta?
Min uppfattning är att man inte behöver ha med sej så mycket kläder som man tror. Och skulle man behöva nån ny tshirt eller så så är det ju bara att köpa på vägen. Så jävla mycket bättre än att åka med tung packning.

Skall ni åka långt så är det inte gött att åka med ryggsäck, en VÄLDIGT lätt sådan isåfall. Och stanna ofta, ca var 10mil brukar vara lagom.
Och kör framförallt småvägar, stora vägar suger.

De flesta campingar har ju små stugor man kan slagga i annars finns det ju vandrarhem och så beroende på budget.

Hur gammal är sonen?

Sonen är 15 år gammal och är en stadig bit på 1.80cm. Stugor är helt klart ett alternativ, kan man låna allt sovmaterial där? Har alltid haft säck och grejer med mig (bilåkande), Tack för tipsen. Men gärna mer!!!

lappmögel skrev:
2264739 Sonen är 15 år gammal och är en stadig bit på 1.80cm. Stugor är helt klart ett alternativ, kan man låna allt sovmaterial där? Har alltid haft säck och grejer med mig (bilåkande), Tack för tipsen. Men gärna mer!!!
Oftast tar man med sig egen sovsäck eller sängkläder, men i alla stugor jag sovit har det funnits möjlighet att hyra sängkläder för några tior.
I många stugor finns möjlighet till enkel matlagning, typ Trinettkök + porslin + bestick, i andra bara vattenkokare. Reka litet i förväg, kan vara både billigt och mysigt att göra nån enkel påsrätt på kvällen. Annars skulle jag låta bli att ta med någon mat (eller ätverktyg etc) alls, och försöka få råd att äta alla mål enkelt och billigt ute. (Jag vet exakt hur mycket en 15-årig kille på 1.80 kan äta, och man har inte en chans att ta med sig de mängderna ens om man öronmärker tankväskan enbart till mat... :rolleyes: )

På tal om kläder rekommenderar jag syntetmaterial. En eller två t-shirts av typen "funktionsplagg" (Craft, Rukka m.fl., hittas i sportaffärer), enkla att skölja ur på kvällen och torkar snabbt, blir inte jobbiga om man svettas. Plus en långärmad tröja som förstärkningsplagg - även den gärna i syntet.

Last edited:
lappmögel skrev:
2264739 Sonen är 15 år gammal och är en stadig bit på 1.80cm. Stugor är helt klart ett alternativ, kan man låna allt sovmaterial där? Har alltid haft säck och grejer med mig (bilåkande), Tack för tipsen. Men gärna mer!!!
När jag var 15 åkte jag på en tripp till södra danmark med min farsa, vi sov i mindre stugor på campingar på vägern som de fanns gott om, mysigt och spännande. Och särskilt dyrt är det inte heller. I dom stugor vi sov i behövde man inte ta med sig nåt sovmaterial men det kanske man skall kolla upp lite noggrannare innan. Om ni skall ta med er regnställ vilket ni borde så kan du köpa små magväskor för typ 15 spänn på biltema, clas ohlsson eller liknande om ni har såna bra affärer i dalarna. Tryck ner regnställen i en alt. två sådana och ha runt magen vilandes mot tanken så sparar du plats. Och som andra har sagt, SMÅ, krokiga vägar är roligare även för ovana hojåkare än motorvägar. Stanna ofta och fika eller bara vila några minuter så han slipper sitta och tänka på hur j-vla ont i röven han har hela tiden.
Kolla på en lite mer detaljerad karta över er resväg och se om det finns något på vägen som skulle kunna vara särskilt intressant för pojken och meddela honom innan avfärd så har han ännu mer att se fram emot.
Följer du alla tips du har fått i denna tråden så tror jag det enda du behöver oroa dig för är riktigt kasst väder... :)
Hoppas ni får det riktigt trevligt nu!
// Mayer

Det finns ett mycket enkelt svar på den eviga frågan om vad man ska ta med på resor. Detta gäller speciellt när man har sporthoj utan, eller med få packmöjligheter:

VISA-kortet!

Det absolut nödvändigaste. Köp det du ska ha utmed vägen!

lappmögel skrev:
2264648 Jag ska ta med sonen på en längre resa längs med västkusten, nu vill jag att alla ni proffs berättar alla tips ni kan komma på. jag har funderingar kring packningen, cykeln vi åker på är en CBR utan packväskor, dock en tankväska.
Vad ska man prioritera att ta med, vilket boende med tanke på packningen? Sovsäckar / tält med mera går ju liksom bort antar jag.
Överös mig med tips då detta blir en bra tripp, för mig är det inga problem, men sonen är lite skeptisk, så det MÅSTE bli bra så han får inspiration.

Packa minimalt, nyttja funktionskläder som redan skrivits. Prova packa vad du tror ni behöver i förväg. Lägg upp i hög och packa i väskan. Du kommer direkt märka ni tänkt ta med er dubbelt så mycket ni kan och behöver få med er.

Res lätt och enkelt. Handla allt efter vägen. Hellre lägger jag några kronor på handla t-shirt eller badbrallor efter vägen än att släpa med för stor packning. Kör med shorts under och ha lättare överdragskläder med i packningen. Glöm dock aldrig ha med er vattenflaska som ni fyller på när det behövs.

SKa ni absolut släpa med sovgrejer är det sovpåse i silke (http://www.sleepinsilk.nu/) som gäller. Perfekt sovpåse istället för lakan. Minimal storlek och vikt ca 100g.

MIn lista på saker: vattenflaska, handduk, mobiltelefon, tandborste, överdragskläder/tröja/träningställ, regnställ, ett ombyte funktionskläder (tvättas efter hand), sovpåse i silke, pocketkamera, tvättmedel för handtvätt och en eller flera bra vägkartor

Babar skrev:
2264821 Packa minimalt, nyttja funktionskläder som redan skrivits. Prova packa vad du tror ni behöver i förväg. Lägg upp i hög och packa i väskan. Du kommer direkt märka ni tänkt ta med er dubbelt så mycket ni kan och behöver få med er.

Res lätt och enkelt. Handla allt efter vägen. Hellre lägger jag några kronor på handla t-shirt eller badbrallor efter vägen än att släpa med för stor packning. Kör med shorts under och ha lättare överdragskläder med i packningen. Glöm dock aldrig ha med er vattenflaska som ni fyller på när det behövs.

SKa ni absolut släpa med sovgrejer är det sovpåse i silke (http://www.sleepinsilk.nu/) som gäller. Perfekt sovpåse istället för lakan. Minimal storlek och vikt ca 100g.

MIn lista på saker: vattenflaska, handduk, mobiltelefon, tandborste, överdragskläder/tröja/träningställ, regnställ, ett ombyte funktionskläder (tvättas efter hand), sovpåse i silke, pocketkamera, tvättmedel för handtvätt och en eller flera bra vägkartor

Tack alla snälla msk för tipsen :tummenupp Hoppas vi syns neråt landet om några veckor :banana :banana P.S nifår hålla ögonen öppna efter en överlastad svart CBR då vet ni vem det är :lol

Ska man ha med sig badlakan/ handdukar, så kan man ju alltid köpa varianten i det där "nya" materialet som knappt tar nån plats... Tex Wolftowel...
Finns i olika strl... Finns liknande i bra sportaffärer... vildmarksaffärer...

Bara å tänka ..minimalt...minimalt.... men...med bra kvalitet...

Har samma bekymmer själv, ska iväg på långresa nu i sommar... Har dock förmånen att ha hela hojjen för mig själv, och kan ha fler väskor... Men ska å andra sidan vara borta 2-3 veckor och ca 400 mil... :martialar

Kazim73 skrev:
2264965 Ska man ha med sig badlakan/ handdukar, så kan man ju alltid köpa varianten i det där "nya" materialet som knappt tar nån plats... Tex Wolftowel...
Finns i olika strl... Finns liknande i bra sportaffärer... vildmarksaffärer...

Bara å tänka ..minimalt...minimalt.... men...med bra kvalitet...

Har samma bekymmer själv, ska iväg på långresa nu i sommar... Har dock förmånen att ha hela hojjen för mig själv, och kan ha fler väskor... Men ska å andra sidan vara borta 2-3 veckor och ca 400 mil... :martialar

Nyfiken var ska du ??? jag själv har planerat en vecka.

Hmm, ingen har ännu nämnt den ganska viktiga:
Första-hjälpen-kudden!!
:nurse

timm skrev:
2265660 Hmm, ingen har ännu nämnt den ganska viktiga:
Första-hjälpen-kudden!!
:nurse

Dumt nog antog jag att det inte skulle behövas sägas.... :huvet

Har ju 1:a akuten/hjälpen väska i bilen... STOR modell, och givetvis är den mindre modellen med på hojjen... :tummenupp

För ska man utomlands så finns det ju även länder som KRÄVER att man har med sig en sån väska.... annars så kan det bli Ajjabajja....

lappmögel skrev:
2265390 Nyfiken var ska du ??? jag själv har planerat en vecka.

Ska upp till hemmatrakterna... Norrersta norrland... :D

Staden som måste flyttas !!!!! pga att gruvan underminerar hela halva city...

Och sedan en liten sväng till ännu mer norra finland... Bada vedeldad bastu... :brinnerup

Eventuellt förbi i dalarna (L-vika) om tid finnes...

Tältet kan du spänna bakom grabben i handtaget, har själv åkt cbr förut...

Lycka till, låter kul!

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...