Tips inför långfärd

Marhabba

aka Icebear
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Hornet -07
Hade tänkt ta hojen upp till Örebro idag. (Bor i Alingsås) Några tips på sitställning osv på min RS eftersom man sitter ganksa framåtlutad och får ont i armar/handleder ganska fort?

Vid långfärder använder jag tankväska. Den är skön att vila fläsket emot. Köpte även en Throttle ease som inte är så speciellt jättebra men den gör att man gasar med handleden och inte får det där krampaktiga greppet om gashandtaget.
Jag kan även rekomendera att du inte använder en tung ryggsäck (helst ingen alls då det belastar nacken och axlarna).
Tja, vad kan man mer säga. Stanna ofta om du känner att det börjar bli segt och träsmaken kryper sig på.
Nu drar jag själv på långfärd till Öland. Glad midsommar!! :tummenupp

Klä dig varmt och ha regnkläderna lättillgängligt. Ett par extra handskar kan vara bra..

Min lista på oumbärligheter:

Öronproppar
Näsdukar
Regnkläder (man vet aldrig), extra handskar
Körkort
Betalkort
Koffein och blodsocker (kaffe och kakor)

Håll också koll på din egen status som förare! När milen börjar bli många sjunker omdömmet, man blir lätt loj och seg. Plötsligt dundrar man igenom någon 50-sträcka i 110 utan att reflektera över det. Det otäcka då är att man inte kör fort för att man vill, utan... Ja, i onödan liksom.

Ta tid på dig. Hellre en för lång rast än en skippad. Åker du solo är det svårt att rasta tillräckligt länge, man tar med sig vägtempot även när man står stilla.

... och så Ducati-kartan, så att man inte behöver ta raka vägen! :yoparty

karta för semestern !

Marhabba skrev:
Skitbra! Tack! :) Jo, en bikemap har jag så det blir nog lite goa småvägar också!

Vart får jag tag på en bra karta för hojåkning ???
Tacksam för tips.

Jalla skrev:
Tacksam för tips.

SMC har en speciell hojkarta. Annars är OKs karta gratis (för medlemmarna) och är vikt i ett behändigt tankväskformat.

Det bästa tipset till trådens ursprungliga fråga är helt enkelt att låta bli E20 så löser sig resten. :tummenupp

Jalla skrev:
Tacksam för tips.

Som inbiten kartofil känner jag mig manad att svara. :)

De bästa hojkartorna är Ducatiklubbens karta (1:köpes på deras klubbsida) samt Libers MC-kartan. Ducatikartan sträcker sig tyvärr bara norrut till och med Siljan, men Liber-kartan täcker hela landet i fem blad. Liber har även ett par separata delar (i paket om fem blad) över södra respektive mittersta delarna av landet, i mindre skala.
Ducatikartan kostade en hundralapp förra året, Liber-kartorna 300:- för fem blad.

Andra bra alternativ är Metria/Lantmäteriets vanliga blå vägkartor (1:100 000), samt de gröna topografiska (1:50 000).

Vill man veta vilka vägar som är grusvägar respektive asfalt så redovisas det föredömligt på VV:s hemsida: http://gis.vv.se/belag/viewer.htm

Kartan "Bikemap" från Rolf Förlag är en källa till idéer och inspiration, och har en hel del kul utflyktsmål etc angivna. Som karta betraktat är den dock undermålig.

Last edited:
69:an skrev:
Det bästa tipset till trådens ursprungliga fråga är helt enkelt att låta bli E20 så löser sig resten. :tummenupp

Som inbiten kartofil känner jag mig manad att svara. :)

De bästa hojkartorna är Ducatiklubbens karta (1:köpes på deras klubbsida) samt Libers MC-kartan. Ducatikartan sträcker sig tyvärr bara norrut till och med Siljan, men Liber-kartan täcker hela landet i fem blad. Liber har även ett par separata delar (i paket om fem blad) över södra respektive mittersta delarna av landet, i mindre skala.
Ducatikartan kostade en hundralapp förra året, Liber-kartorna 300:- för fem blad.

Andra bra alternativ är Metria/Lantmäteriets vanliga blå vägkartor (1:100 000), samt de gröna topografiska (1:50 000).

Vill man veta vilka vägar som är grusvägar respektive asfalt så redovisas det föredömligt på VV:s hemsida: http://gis.vv.se/belag/viewer.htm

Kartan "Bikemap" från Rolf Förlag är en källa till idéer och inspiration, och har en hel del kul utflyktsmål etc angivna. Som karta betraktat är den dock undermålig.

Tack för det snabba svaret !
Som du sa verkar du ha koll på detta :tummenupp
Ska beställa DucceKartan tror jag...

Simma lugnt i midsommar !

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär