Tips inför kort och hoj?

zoddan

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2005
Hoj
Inget än
Tjosan, registrerade mig precis och jag skulle vilja ha tips och råd om var man ska kunna vända sig när man ska ta ett MC-kort, jag tänkte ta för Lätt MC och senare gå till Tung möjligtvis, men är det lönt/värt att börja med Lätt MC?. Samt hur mycket dyrare/billigare är ett MC-kort jämfört med bil, jag har inget kort för bil än så länge eftersom det kostar en hel del och min ekonomi är inte den bästa, därför blev jag nyfiken på Lätt MC för man kan visst få tag i en jäkligt fin 125a för under 10K. Så det jag skulle vilja veta är då vad ett körkort kostar på ett ungefär samt vad för 125or ni rekommenderar och vilka man ska aktia sig för, kollade runt på blocket idag och hittade någon Honda som såg fin ut. Vad tror ni om allt detta?.

Tjo!

Det finns en tråd här på forumet som heter körkort2005, där kan du läsa om uppkörning och liknannde tills du spyr!

Btw så finns det 3 olika körkort nu, lätt, begränsat och obegränsat. Hade jag varit dig hade jag nog tagit begränsat. Lätt är för litet och obegränsat är kanse lite väl starkt om du aldrig varit i trafiken ens med bil. Kan nog vara bra o köra in sig lite lugnt... Sök på "25kw", "mellanklass", "begränsad" på blocket så får du hojar som du kan anväda för o köra upp för sådant kort. Finns nog rätt så billiga där.

Hur mycket det kostar att ta körkort varierar ju, men det bästa du kan göra är att skaffa dig en egen hoj och övningsköra privat. Känner du ingen med kort så kan du försöka gå på träffar/fika med folk härifrån och lära känna dem under vintern så kan de kanske köra med dig till våren. Själv körde jag ca 2 veckor med min far och tog 3 lektioner, gick på ca 3500kr för hela körkortet(teori+tillsånd och lektioner)

Ha det!

tja!
Spontant känns det lite dumt att ta lätt kort först, kan inte se motiveringen om du får ta för tung, blir mest slöseri med pengar, alltså om du nu vill ha lätt hoj får du ju köra den på A men inte vice versa.
dessutom om du inte har b-kortet klart finns risken att hojjkortet blir betydligt dyrare än vad b-kortet skulle kosta då trafiklektionerna oftast är dyrare för Mc o utan trafikvana brukar det krävas en del. Man kör som regel 2 elever på en gång i trafik i 2h o sitter bakpå lärarens hoj i en av dom timmarna(betalar för båda dock) en trafiklektion brukar gå på typ 1200:-drygt...jag hade inte b-kort, o mitt a-kort slutade på drygt 30k(missade uppkörningar o bristande trafikvana..ursäkter ursäkter...:D ) i bästa fall, om du ända inte behöver lika många lektioner som jag borde man kunna klara kortet på typ 7-8 lektioner på bana á 650:-/lektion o intensiven på runt 7-8k plus uppkörning 850:- vilket blir runt 13k nånstans... hursom tycker jag absolut du ska ta tungt direkt, du tjänar nada på att börja med lätt! lycka till (väger du över 75kilo är nog inte en 125a nåt att satsa på)

Såg att du kom från Lund och då har du ett par att välja mellan.
Jag bor i Kävlinge men tog mitt kort i Bjärred för den skolans goda rykte och fina vitsord.
Thernströms i Bjärred tar för MC:
Anmälningsavg inkl böcker: 1600:-
Dubbellekt:780:- (390:- för enkel då :rolleyes: )
Lån av hoj och tiden han bistår på uppkörning: 560:-

Sen är det bara o räkna på hur många lekt. det blir och har du ingen trafikvana så kan det bli dyrt.

Skillnaden i pris mellan dom olika skolorna finns självklart och det kan vara värt att kolla upp hur mycket. Men JAG kan rekommendera Thernströms iaf.

JKay skrev:
Såg att du kom från Lund och då har du ett par att välja mellan.
Jag bor i Kävlinge men tog mitt kort i Bjärred för den skolans goda rykte och fina vitsord.
Thernströms i Bjärred tar för MC:
Anmälningsavg inkl böcker: 1600:-
Dubbellekt:780:- (390:- för enkel då :rolleyes: )
Lån av hoj och tiden han bistår på uppkörning: 560:-
Satan vilka billiga priser... vad fan gör man i sthlm egentligen?? :brinnerup

Att köra 125a kan jämföras med att köra trimman moppe så vänta tills du är 18 och kör upp för mellan i alla fall. Mellankortet blir sedan tungt automatiskt efter 2 år.

ta obegränsat..tror du kommer ångra dig senare...Förr eller senare kommer du ju vilja byta upp dig..
Jag tog precis mitt..kostade 11k. Hade aldrig kört tung innan, bara moppe o cross o sånt smått krafs :)
Hm antar du inte e 20, så glöm va jag skrev :)
lyssna på yonsson :tummenupp

Last edited:
Nu blir man ju orolig :P jag trodde inte att MC-kort var så dyrt som till bil, tanken var att ta för MC för att spara pengar :) iofs så tycker man att det borde vara lättare att köra MC än Bil, är som att cykla har man hört :P 125a verkade som en bra ide men läser man vad ni skriver så verkar dom ganska trötta. Väger över 75Kg så.... :) Vad kommer över 125a ?, 250 ?. Fastnade för en Honda NSR igår dom verkade väldigt biffiga för att vara en 125a men som sagt ni tyckte inte det var lönt. Men om man gör som så att man kör privat så man lär sig det hela så borde väll kortet bli mycket billigare, Känner en som har MC men det är nog en tung så jag vet inte om man kan köra med en sådan.

Bil känns lite overkligt just nu om man säger så med tanke på bensin, underhåll osv. Sen har jag hört att försäkringen är svindyr på MC, stämmer det?

Ja försäkringar är väl inte billigaste men du kan komma hyggligt undan beroende på vilken hoj man väljer...

Jag skulle helt klart ta obegränsad behörighet om jag vorde dig och sedan välja hoj efter plånbok, annars finns det nog en överhängande risk att du kommer ångra dig ( speciellt om de nya reglerna för "sh kort" införs )

Mina två...

Klart det blir billigare om du kör mkt privat..slipper ju ta så många lektioner.
Sen hur dyr försäkringen blir beror ju på var du bor, ålder, bonus, årsmodell, kw, försäkringsbolag osv...
Ta ett reg nr från en hoj du funderat på att köpa och börja ring till alla försäkringsbolag.

på frågan hur dyrt ett körkort är kan du få lika många olika svar som de finns människor på planeten.... beror ju helt å hållet på hur mkt lektioner du ska ta,hur mkt du behöver övningsköra osv..
Ring vv och fråga vad skrivning och uppkörning kostar, så mkt kostar ditt kk plus kostnad för lektioner, inte så svårt... :tummenupp
Min rekomendation är som ngn sa tidigare, kör så mkt privat du kan och skippa lektioner som är ASdyra.

Att köpa en 125:a under 10' är ett billigt alternativ men dock inget roligt alternativ. Blir en ganska gammal slööö hoj som säkert skär. Ger dig inte mkt glädje med andra ord.
Vänta,spara och köp en mellanbåge, dvs max 25KW. En Honda cbr 600f är ett exempel som är lätt att strypa(färdigt godkännt kitt ca 1500:-).

Angående försäkringar,
1. Det blir nästan aldrig billigare för att du har en strypt hoj.
2. Det blir aldrig billigt
3. Ja det är dyrare än bilförsäkringar
4. Det är skitdyrt
5. Se punkt 2.
6. Glöm helförsäkrat om du inte vill punga upp med minst 2-3000/månaden
7. Se punkt 4 & 5

För övrigt.... lycka till och håll dej på 2 hjul. :tummenupp

aha om det är så dyrt så kanske MC inte är något för mig, trodde det var billigt :), då kan man likabra köpa en äldre bil ~75a och slippa skatten samt ha entusiastförsäkring så blir det jäkligt billigt.

Var lite synd för man såg framemot att MC skulle vara billigare men man kan inte få allt.

Tänk på att det tillkommer annat än själva hojen. Du ska ju ha hjälm, handskar, ryggskydd och minst goretexbyxor+jacka oxå. Där kan du räkna med MINST 5000.

Och det dyra med att ha hoj är inte inköpet utan service och byte av slitdelar. I år har jag lagt 8000 på att bara ha min hoj rullande och då räknar jag inte ens in försäkringen på 1000/månaden.
(däck: 2000, drivpaket:2000, service: 4000) Nu är ju hojen tipptopp i och för sig så nästa sommar kommer jag itne behöva byta någonting, men ändå. Det dyker alltid upp något som kostar pengar när man minst anar det och som minst har råd med det.

Tjaa...priser utöver körskolan är:

Lämp 220.-
Uppskrivning: 180:-
Uppkörning: 840:-

zoddan skrev:
aha om det är så dyrt så kanske MC inte är något för mig, trodde det var billigt :), då kan man likabra köpa en äldre bil ~75a och slippa skatten samt ha entusiastförsäkring så blir det jäkligt billigt.

Var lite synd för man såg framemot att MC skulle vara billigare men man kan inte få allt.
Vill du en billig hobby så letar du DEFINITIVT under fel kategori! Det är dyrt som fan att ha mc, men det är lätt värt det.

yonsson skrev:
Vill du en billig hobby så letar du DEFINITIVT under fel kategori! Det är dyrt som fan att ha mc, men det är lätt värt det.

Instämmer definitivt med denna hörnan.

Tack för all hjälp iaf, får väll hoppas man får råd med något motorfordon längre fram, ha det gott..

kiwimaddog skrev:
Satan vilka billiga priser... vad fan gör man i sthlm egentligen?? :brinnerup

I Västerås finns en superbra intensivkurs (gick den själv) med 22h körning för 8500kr. Roberto som driver den har fått kanonkritik av alla som jag pratat med och är superduktig lärare! Man går den mån - tors på en vecka och sen kan man kanske behöva några/någon lektion antingen på bana eller trafik för att putsa till några saker som man är dålig/osäker på. :tummenupp

Det är tydligen ganska många från S-holmsområdet som går hans kurs...

yonsson skrev:
Tänk på att det tillkommer annat än själva hojen. Du ska ju ha hjälm, handskar, ryggskydd och minst goretexbyxor+jacka oxå. Där kan du räkna med MINST 5000.

5000 kr låter oförskämt billigt!!!! Tror det är svårt att hitta hela kittet med stövlar, jacka, byxor, hjälm, handskar och ryggskydd under 7-9000 kr.... Om man köper nytt vill säga... Speciellt om man inte ska vara dumsnål och köpa "Kalle Anka"-skydd.... Rejäla stövlar är jävligt bra att ha.... Min fot hade varit skapligt paj om inte jag har satsat lite mer på ett par bra stövler....

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT