Tips för hjälm i regn?

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamma
Nu läser du baklänges, "What The Fuck" står det ju.

Dessutom hävdar jag bestämt att FTW står för "Fuck The World"!

Tillbaka till ämnet: Varför köra i regn överhuvudtaget!? Jag kör bara när solen skiner :)

Kolla lite högre upp så ser du vad han frågade efter :tummenupp
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Var ute en sväng idag och provade raklödder. Det funkar från 30 km/h och uppåt verkar det som. Jag hade det både på glasögon och visirets insida. stannar man så lägger sig fukten som en oljefilm på insidan av visiret och är nästan lika skymmande som imma :/

Får nog beställa fogcity
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Var ute en sväng idag och provade raklödder. Det funkar från 30 km/h och uppåt verkar det som. Jag hade det både på glasögon och visirets insida. stannar man så lägger sig fukten som en oljefilm på insidan av visiret och är nästan lika skymmande som imma :/


Exakt så blir det och det ÄVEN med fogcity om man andas mycket och flåsigt = RACING. Bättre är en foggymask tycker jag! Regn, +8 grader ute, står på startlinjen med STÄNGT visir. Inget problem.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Exakt så blir det och det ÄVEN med fogcity om man andas mycket och flåsigt = RACING. Bättre är en foggymask tycker jag! Regn, +8 grader ute, står på startlinjen med STÄNGT visir. Inget problem.

Pheeww, hade precis beställt 2st fogcity (avbeställt nu) .. onödigt om det ska bli precis som med raklödder ;) Undrar hur det är med Pinlock, om det ger något bättre resultat.

Har beställt foggymask, kommer ihåg att jag fick ganska bra resultat med målarmask och skyddsglasögon när jag målade om. Det lär funka i hjälmen också.
 
Last edited:

Jimmy.F

Arbetar med larm, om du behöver hjälp!!!
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Tullinge
Hoj
Sålda ZX10R -04:A, GSX1100RW, XL600
Under 30kmh?? Har alldrig varit i de hastigheterna!
th_biggrin.gif
 

AndreasBastard

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2006
Ort
Töcksfors
Hoj
Retta -01
Nu har jag provar Pin-Lock och kan bara hålla med. Satt i en bil (under 30km/h) och pedofilflåsade länge och visiret var lika klart. Rekommenderas.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Jag har både pinlock och foggy mask nu. Foggy mask är bättre eftersom jag har glasögon, och jag får INGEN imma. Pinlock är dock helt ok också.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Har en Arai Chaser utan pinlock, inga problem med imma:yoparty
Kan ha all ventilation stängd + stängt visir utan problem!
 

cassie

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2007
Ort
Vingåker
Hoj
cbr 600 -07
När jag var på mässan så kollade jag på några uvex hjälmar som verkade klockrena! Man kunde flåsa så mycket man ville på dem utan att de immade igen :tummenupp. Hade jag inte precis köpt ny hjälm hade det nog fan blivit en sån.

Köpte en uvex på mässan. Är kanon! :tummenupp En så länge ä jag nöjd... Kan flåsa hur mycke som helst o den immar inte igen när ja står still. Dessutom tar visiret bort bländande ljus som kvällssol o helljusstålkastare. :tummenupp
 

ifoxx

Young and wild!
Gick med
26 Apr 2009
Ort
Järna
Hoj
Yamaha YBR125 -05
Nolan har en variant, man sätter ett extra visir som är immskyddat, passar även andra hjälmar tror jag, det är därför nolanen har de där 2plupparna i visiret.
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
3. Snikvarianten. När du andas ska du andas in med näsan och andas ut med munnen "neråt". Görs genom att sträcka ut och vinkla ner överläppen samt dra in underläppen.... Limez kan säkert göra att avsnitt om det i sin mekskola.
Just andningstekniken hjälper mig en jävla massa på kalla morgonar till jobbet.

Den tekniken användes flitigt när man som 15-åring körde moppe hela vintern, och hade MDS-hjälm UTAN Pinlock! Det funkar, men man blir lätt lite överansträngd då man inte andas lika "fritt", lite panik-känsla nästan :gnissla

Finns det någon integralhjälm som inte immar alls om man står vid rödljusen en regning dag?:va

Jag har aldrig lyckats imma igen min Lazer Fiber Pro, har Pinlock och jag har flåsat i allt mellan snökaos och 30-gradig hetta, inga problem någon gång:tummenupp

Nolan har en variant, man sätter ett extra visir som är immskyddat, passar även andra hjälmar tror jag, det är därför nolanen har de där 2plupparna i visiret.

Som javaguru antyder, det är det som är Pinlock:tummenupp:)
 
Last edited:

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
pin-lock fungerar underbart.
körde 70-75mil i regn hem från lellefträffen.
Inte nått endast problem med imma :)
 

cassie

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2007
Ort
Vingåker
Hoj
cbr 600 -07
UVEX säger vissa. Sen säger en förlorad själ längre upp att Arai Chaser inte immar, så man kan ta båda med en nypa salt.

Har kört i shoei, arai o köpte nu uvex... är kanon nöjd med uvexen men smaken ä som baken :arsele Har iof inte hunnit kört en hel säsong me min uvex än men hittills inte märkt av nån imma som helst på visiret. Ligger just nu invalido men kan återkomma me recensioner när hösten sätter in :)
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag bor i Varberg. Någon som vet var man kan köpa en Foggymask i närheten? Någon affär i Göteborg kanske?
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
i din lokala Ebay.co.uk handlare. Du får den levererad med brev i brevlådan. 100 kr i stället för 400+ som handlarna tar här hemma.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top