Tips för dig som vill ha billig integral Arai-hjälm(modell profile V)

Betyg 8/10 pga inte top of the line.
VFM:10/10
 

Bifogat

  • 92174BE6-AB4D-4DB0-9283-13AC7E0954B8.jpeg
    92174BE6-AB4D-4DB0-9283-13AC7E0954B8.jpeg
    5.2 MB · Visningar: 39
hej ni andra som köpte Araihjälm, Profile V, från FC moto, den som ev var felmärkt. Idag tänkte jag montera medföljande pinlock, så skulle ta av visiret vilket inte var helt självklart. Kollade på Youtube och där var två dåliga instruktionsfilmer, med folk som blixtsnabbt tog loss o satte dit visiret -utan att i detalj visa vad som hände. Sen hittade jag en tredje film med en kille, heders till honom!!, som faktiskt visade hur det gick till. Det underlättade men mitt visir uppförde sig inte som i filmen, men med hjälp av den och litet bändande vid losstagning samt en del pressande vid återmonteringen så fick jag dit visir med pinlock. Tog kanske en timme att förstå och leta filmer men så är jag också gammal o korkad....

filmen:
 
Last edited:
hej ni andra som köpte Araihjälm, Profile V, från FC moto, den som ev var felmärkt. Idag tänkte jag montera medföljande pinlock, så skulle ta av visiret vilket inte var helt självklart. Kollade på Youtube och där var två dåliga instruktionsfilmer, med folk som blixtsnabbt tog loss o satte dit visiret -utan att i detalj visa vad som hände. Sen hittade jag en tredje film med en kille, heders till honom!!, som faktiskt visade hur det gick till. Det underlättade men mitt visir uppförde sig inte som i filmen, men med hjälp av den och litet bändande vid losstagning samt en del pressande vid återmonteringen så fick jag dit visir med pinlock. Tog kanske en timme att förstå och leta filmer men så är jag också gammal o korkad....

filmen:
Undersökte det där nyligen för jag tänkte byta till mörkt visir framöver. Första gången man meckar med visirmekanismen så verkar det skitkomplicerat, men när man kommit underfund med den så går det lätt och snabbt. Typisk japansk ingenjörskonst.

I snabba drag:
Tryck in de två svarta knapparna som lossar sidokåporna på båda sidor i botten.
Se till att mässingknapparna på visiret hoppat ur sitt spår.
Stäng sakta visiret och se till att mässingknapparna går upp till den röda punkten.
Bänd försiktigt ut visiret från mekanismen om den inte redan poppat ur av sig själv.
Montering:
Sätt dit visiret i stängt läge med mässingknapparna i den röda punkten, lite våld kan behövas för att knäppa fast visiret i hållaren.
Öppna försiktigt visiret och se till att mässingknapparna glider in i sitt spår.
Sätt dit sidokåporna - Klart.
Passa på att stryka på lite av siliconoljan, som medföljer, på visirets glidytor när det är isärplockat.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top