Tips ang boende och jobb, sthlm!

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Hur fungerar det med att hitta boende i sthlm? Är det jätte svårt att hitta en fräsh lya? Finns det sidor på nätet man kan söka på eller är det mesta privatägd? Är inte intresserad av köpes utan enbart hyres och det ska vara första hand så klart. Ge mig tips på sidor där man kan söka, förutom blocket.

Jag och min syrra är i lite flytta tankar. Hon ska plugga i sthlm och jag tänker jobba. För tillfället bor hon i spanien men kommer hem i maj, blir inget förräns till hösten i så fall men vill gärna kolla upp allt och hitta både boende och jobb innan dess. Vi funderar på att kanske dela en lya innan vi hittar eget. Nog lite lättare att hitta en lite större lägenhet än kanske två tvåor.

Alla tips är välkomna! :tummenupp

Ge mig lite områden man kan bo på som är "normala", inga fittja eller botkyrka-ställen tack! Känner inte till sthlm alls, behöver inte vara nåt mitt i city men gärna inte alltför långt ut heller.

Tack alla söta! :hihi

(Kan möjligtvis kanske bli göteborg annars :arsele )

Starstriker här på forumet har uthyrningsverksamhet med skäliga hyror har jag hört, kolla med honom!

Vill du ha förstahandskontrakt i centrala sthlm så får du räkna med ca 500 000:- kontant under bordet, det var iaf det min syrra upplevde som letat i några månader nu.

Boende i sthlm är kanske inte den lättaste nöten att knäcka,
vill man bo centralt (innanför tullarna) så gäller det att antingen köpa
(vilket du ju inte ville) eller att hyra i andra hand,
men räkna att du får ge minst 7000-8000 kr för en liten etta i så fall, tyvärr. :gnissla
Ställ dej i kö hos tex Svebo.se eller liknande men det är tyvärr långa köer på hyresrätterna inom de "normala" områderna.

Mitt tips är att annonsera ut/eller kolla på annonser och hyra en lägenhet i andra hand i typ ett års tid för att se hur/om ni trivs här uppe i stan.
Under det året kan ni forsätta att söka boende och då kanske ni vet om/var ni vill bo i sthlm, tror det där underlättar mycket att fixa sådant på plats nämligen. :)

Lycka till! :tummenupp

Last edited:
Hur i helvette skulle man vilja flytta upp hit till tokholm.

Räcker att jag bor i en trevlig kommun utanför stockholm, då jag är innanför tullarna vill jag snabbt därifrån igen!

Jag har en 3:a på olof palmes gata, men isf är det 2:a hand (är bostadsrätt)
är på 81kvm å hyran är 3845kr
Mitt i city.. säg till om du skulle vara intreserad.

Du kommer från malmö så det skulle ju inte va någon större skillnad om du flyttar till botkyrka :D

Du kommer från malmö så det skulle ju inte va någon större skillnad om du flyttar till botkyrka :D

kanske det, men varför nöja sig med något mindre bra om man kan få nåt bättre......:tummenupp

Jag tycker R6Sandras lägenhet låter bra, men om du verkligen vill ha ett förstahandskontrakt så kan du ju alltid försöka byta det du har i Malmö mot ett i Stockholm. Då gäller det iofs att din nuvarande lägenhet är hyffsat attraktiv.

Och att du hittar nån i hufvudstaden som vill flytta till kriminalitetens centrum... :hihi

Hitta ett förstahandskontrakt utan att betala för det är nog svårt! Men andra hand med skälig hyra går nog att hitta! Dom förorterna som inte är "gangsta" förorter är inte billiga eller lätta att få lägenhet i heller tyvärr..

Hur i helvette skulle man vilja flytta upp hit till tokholm.

Räcker att jag bor i en trevlig kommun utanför stockholm, då jag är innanför tullarna vill jag snabbt därifrån igen!

Lustigt, jag känner precis tvärtom.
Jag har bott jävligt klart i närförorter med tillhörande mentalstörda befolkning.

Brukar säga "Antingen innerstan eller landsbygden(Läs: Dalarna eller dylikt), om man nu tvunget ska bo i Sverige".
Gjorde misstaget att åka till min födelseförort(vilken tillhör en av de mer välbärgade) vid jul för att göra som "alla" gör på juldagen, gå till det lokala haket och återförenas med sina gamla skolkamrater.
-Det började med att sedvanliga ghetto-wannabes och whiggers med tjock guldkedja och kepsen på sned skulle stå och skrika på vakterna för att de inte kom in, alternativt bortförklarade våldsamt beteende med "Det var inte jag, vafan! %(/!%!/#=¤!¤&!"
-Fortsatte med att en helt okänd ung man gick fram till min polare, hojtade "Vafan glor du på!? VA!?", varpå han kallt och helt oprovocerat spottade min vän i ansiktet.
-Det slutade med att ett gäng av vad som närmast kan gissas vara Sveriges svar på trailer trash, stod och pekade och skrattade åt mig för att jag var välklädd. Jag urskiljde något i stil med "Öööh, slips! Dööööh! Uuuuh! Skjorta! Huhuhuhu! Jälla skit!"
Härlig attityd.

Jag rekommenderar närförorter till alla som vill leva ett helt isolerat liv, kanske med sin familj. Och då för att det är nära till "allt" och gott om jobb i jämförelse.
Annars, nej.

Innerstan är förvisso inte bättre på helgkvällar. Eftersom närförorterna är just nära, åker ovanstående trevlon in och ska röja.
9 av 10 gånger känner de dock inte till mycket annat än vad som ligger inom få minuters gång från T-Centralen, eller klubbar som medelst mail- och sms-utskick exponerat sin reklam, så man klarar sig om man håller sig på söder eller sidogator.

Stockholm är en fin och historiskt fascinerande stad, speciellt om man vet var man ska titta.
Är man ute efter mysigt och trevligt folk får man betydligt bättre jaktlycka ute i landet.
När jag var i Orsa sist, av anledningar som inte hör hit, kändes det återigen som om folk drev med mig. Det är för trevligt för att kännas sannolikt, för någon uppväxt i eller utanför huvudstaden. Helt otroligt vilken generell skillnad det är på folk.
Supertrevliga. Rätta mig om jag har fel, men det är intrycket jag har fått under alla utsvävningar ut i landet genom åren.

Last edited:
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...