Tipps på Bra 41mm Gaffel?

Gick med
20 Aug 2003
Hoj
Harris FZR F1, Yamaha YZF 750 Classic Superbike
Hej är lite sugen på att byta gaffel på min FZR 1000-87
någon som har tipps på någon bra (eller bättre än orginal) 41mm gaffel.
som har lite mer inställningar än förspänning av fjädern.
det får inte vara USD.

mvh Timmy

INTE usd...säger du.
Vad är anledningen till att du inte vill klämma dit en sån?

Jag kan kolla i gömmorna om jag ev har en Firebladegaffel (konventionell) liggades.

INTE usd...säger du.
Vad är anledningen till att du inte vill klämma dit en sån?

Jag kan kolla i gömmorna om jag ev har en Firebladegaffel (konventionell) liggades.

Gissar på att anledningen är att ups gaffel inte är tillåtet i formula 80-87.

nästa problem är att jag tror att FZR har en ganska lång gaffel mot de flesta hojar. har inte mätt men det ser ut så.

Men kolla gärna lite mått på Balde gaffeln.

nästa problem är att jag tror att FZR har en ganska lång gaffel mot de flesta hojar. har inte mätt men det ser ut så.

Men kolla gärna lite mått på Balde gaffeln.

Jag har en OW01 framgaffel på min, den sitter det lite justering på. Är väl ingen höjdare för den delen.
Kolla om RaceTech har någon CartRidge enhet som man kan stoppa i orginalgaffeln. Det finns lite andra fjädringsfirmor som gör sådana enheter också. "Bara" att rycka ur orginalspindlarna och plutta i nya grejer, så har du superfjädring. Är du lite frän så bygger du egen Cartridge. :yoparty

Mats

TRX har 41 mm, retur- och fjäderjustering. Ett alternativ till den är Thundercat, som ska ha kompressionsjustering också. Yamaha pryttlar kan ju vara bra, det är ju möjligt att de passar rakt av. Ingen av dem är nån höjdargaffel dock, men som sagt RaceTech är dashit...

Gamla HD Sportster 1200S-gaffeln har 41mm rör med progressiva fjädrar, ställbar fjäderförspänning, ställbar bump och rebump. Har en sån klassiker på min sportser, inte så lätt att få tag på dock.

Hej du.
Jag har en 41 mm konv. gaffel, dock enbart med fjäderjustering, inkl. Nissin 4-kolvsok.
Komplett med kronor och ok,: 2000:-
Enbart gaffel, : 1200:-
Bilder finns..
Frostie

Felgissning, ups gaffel ÄR TILLÅTEN i formula 80-87 dock ej Öhlins ups.

helt sant det gäller Öhlins och VP. men vilka andra märken finns det i USD som inte kostar mer än min hoj... och var hittar man dom???
finns det inte kina kopior typ Ohlims eller liknade...
smacka på en nyare USD gaffel från typ en YZF750 eller liknande känns inte riktigt rätt.

Hej du.
Jag har en 41 mm konv. gaffel, dock enbart med fjäderjustering, inkl. Nissin 4-kolvsok.
Komplett med kronor och ok,: 2000:-
Enbart gaffel, : 1200:-
Bilder finns..
Frostie

Det låter ganska likt det jag har va??? Tack ändå.

Last edited:
Yamaha R6 och CBR600 finns ju i modern tid med icke USD gaffel. Finns dessutom mängder med gafflar som är kittade då dessa rullade i SS. Skall kolla vilken dimension de är när jag kommer hem. Stay tuned....

R6 har 43mm har jag för mig.

Stämmer....

r6 har 43mm
Fireblade har 45mm
cbr600 har 43mm

Har en lista med de flesta moderna cyklars gaffeldiameter om du vill ha. Tyvärr är det ingen rolig läsning om man tvunget vill ha 41mm innerben. Detta då inga moderna sportcyklar har det förutom R1 -98 och den har USD....

Stämmer....

r6 har 43mm
Fireblade har 45mm
cbr600 har 43mm

Har en lista med de flesta moderna cyklars gaffeldiameter om du vill ha. Tyvärr är det ingen rolig läsning om man tvunget vill ha 41mm innerben. Detta då inga moderna sportcyklar har det förutom R1 -98 och den har USD....

Men visst har dunderkissen 41 mm :va

Nyheter
Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...