Tipps på Bra 41mm Gaffel?

Den ska vara 41mm vad jag har snappat upp.
Jag har frågat på Thundercat forumet om hur lång gaffeln är. Någon som vet?
som jag skrev tidigare så tror jag att FZR har lite längre gaffel

Mätte min gaffel, okomprimerad från hjulaxel till gaffelrörens topp ca 800 mm. Kanske inte betyder ett skit, men jag har för mig att det är exakt samma gaffel som Dunderkattens, förutom justeringsmöjligheterna. Ta det med en nypa salt och förösk få det bekräftat av nån med rätt gaffel mao...

Min Bimota har en Paioli RSU 41mm. En udda konstruktion där man justerar kompression på ena benet och retur på det andra. Om man vill kan man finlira med olika oljor på vänster och höger ben. Förspänningen är inte justerbar, men man kan ju alltid shimsa fjädern.

Var inne och kolla på Race Tech.
de hade fjädrar och ett sk "Fork Emulator Kit"

Någon som vet vad det är?

Brukar vara en slags emulator som skall ge motsvarande funktion som cartridgegaffel för gafflar utan. Populära på tex min DR i staterna. Hur och om de verkligen fungerar ???????

Citat från offroad katalog
"Emulators make damping rod forks perform like well-tuned cartridge forks"
"Emulators are tunable valves that sit on top of the damping rods and are held in place with the main springs"
"Simple to install and completetly tunable for all conditions and rider preferences"

Fork emulators fungerar betydligt bättre än originalgaffeln men det kan inte mäta sig men en bra catidge-konstruktion.

Å fan

Hur/var monteras de i gaffeln?
vad jag fattar går dom ett stoppa i vilken gaffel so helst typ?

Å fan

vad jag fattar går dom ett stoppa i vilken gaffel som helst?

Last edited:
Å fan

vad jag fattar går dom ett stoppa i vilken gaffel som helst?

Kitten är anpassade för en gaffelmodell men principen fungerar på alla gafflar. Monteras vanligen i änden på dämparstången, vill minnas att racetech har pedagogiska instruktionsvideos du säkert kan hitta i en piratbukt nära dig.

Det komer med instruktioner, i mitt fall var man tvungen att borra ett par nya hål och sätta igen två hål samt att plocka bort den befintliga returjusteringen. Sen skruvar man tillbaka dämparstång (kallas den så, det är ju snarast ett rör?), droppar i emulatorn och fjäder, that's all.Mkt bättre gaffel, men avigsidan är att man måste ta ut emulatorn för att ändra kompresionsdämp och byta viskositet på olja för att ändra returdämp.

Jag har monterat RT emulators i min thruxton och har efter en säsong bara goda erfarenheter. Både landsväg och bana. Köpte mitt set från Kumlins Motor( Uppsala?)( svensk RT-repr.) och priset är ungefär 2000 plus nya RT fjädrar ca 1000. Totalt ca 3000kr. Blir naturligtvis inte som en cartridgegaffel men betydligt bättre än orginal framförallt vid kraftig inbromsning dyker inte gaffeln lika mycket. Jag kan rekommendera denna modifieringen för en "gammalgaffel".
Erich

Mätte min gaffel, okomprimerad från hjulaxel till gaffelrörens topp ca 800 mm. Kanske inte betyder ett skit, men jag har för mig att det är exakt samma gaffel som Dunderkattens, förutom justeringsmöjligheterna. Ta det med en nypa salt och förösk få det bekräftat av nån med rätt gaffel mao...
hmmm mätte min lite snabbt när den står med depåstöd bak så var den ca 760mm från cc axel. då borde ju en 800mm gaffel från en dunderkatt passa.
vad har den för axel? 17mm?

Jag har för mig att CBR600-gaffeln är 41mm.
93-98 har ju fjäderförsp. och kompression.
Kan´kolla längden om du vill.

EDIT.
41mm och ca 805mm lång i utfjädrat tillstånd

Last edited:
hmmm mätte min lite snabbt när den står med depåstöd bak så var den ca 760mm från cc axel. då borde ju en 800mm gaffel från en dunderkatt passa.
vad har den för axel? 17mm?

Som sagt, inte helt 100 att dunderkattens är exakt likadan som TRX:en, men tror det. 17 mms axel har jag i alla fall.

Nyheter
Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet