Tipps om "klassiker"

3031246 The one and only. Hojen som skapade definitionen sporthoj nämligen GSX-R 750. Hade själv en 85a en gång i tiden. Enda klagomålet jag hade på den (vad jag kan minnas) var att i långa högfartsböjar så hade bakändan en tendens till att orma sig. Till 86 års modell så förlängdes svingen och då försvann problemet. Bortsett från det inget speciellt problem. Jo förresten, kamkedjesträckarna kunde rassla vid tomgång. Om jag inte minns fel så hade den 18" fälgar. Kan vara svårt att hitta bra däck i den dimensionen.

Nackdelen är att "klassikerna" är ganska dyra i inköp i förhållande till nyare hojar. En Blade är nog inte många tusenlappar dyrare tex. Dessutom gick R:en i klass sju så den var svindyr att försäkra. Kanske inte gäller med veteranförsäkring?
Det stämmer att det sitter 18" på tidiga 750 och 1100 r cyklarna, har för mig att det var -89 som det blev 17" men är lite osäker på årtalet. Svårare att få tag på däck är det, men ska man ha en classica försäkring så är 18" fälgarna ett måste.

Tjo
Som student tycker jag att det inte riktigt är värt alla dom där tusen lapparna som försäkringen kostar...
Därför har jag börjat titta på classica försäkringen som bilsport o mc har.
Någon kanske sitter på en klassiker själv, eller har tipps om någon rolig klassiker.
Krav är: Möjlighet att classica försäkra(20år eller äldre) + Sport/sportig + MAX 35000 i inköp.

gsxr 1100 :yoparty Men du kommer att få leta en del för att hitta ett fint ex

Klart man får leta lite, men med rätt ex så tror jag att man kan ha en mycket rolig kulthoj som kostar småpengar att äga!

The one and only. Hojen som skapade definitionen sporthoj nämligen GSX-R 750. Hade själv en 85a en gång i tiden. Enda klagomålet jag hade på den (vad jag kan minnas) var att i långa högfartsböjar så hade bakändan en tendens till att orma sig. Till 86 års modell så förlängdes svingen och då försvann problemet. Bortsett från det inget speciellt problem. Jo förresten, kamkedjesträckarna kunde rassla vid tomgång. Om jag inte minns fel så hade den 18" fälgar. Kan vara svårt att hitta bra däck i den dimensionen.

Nackdelen är att "klassikerna" är ganska dyra i inköp i förhållande till nyare hojar. En Blade är nog inte många tusenlappar dyrare tex. Dessutom gick R:en i klass sju så den var svindyr att försäkra. Kanske inte gäller med veteranförsäkring?

Alla veteranare kostar kring 1500 HEL/HEL via bilsport och mc, vet inte om de tar litersportisarna dock

Last edited:
Här är några ex i rätta färgen :tummenupp

http://www.blocket.se/vi/12331641.htm?ca=23_11_s Har dock inte originalfälgar ser det ut som
7957531500.jpg

http://www.blocket.se/vi/12069547.htm?ca=23_11_s

9391957438.jpg

Japp, percis något sådant jag letar efter:tummenupp
Tittade på VF1000R också, någon som vet något om den?:va
EDIT Bifogade en bild på skönheten

Bifogat

• Honda-VF1000R-86.jpg
    Honda-VF1000R-86.jpg
    64 KB · Visningar: 32
Last edited:
Ojojojoj, VF100R var ökänd för att ha "chokladkammar". Orsaken till det var att motorn hade ett konstruktionsfel som gjorde att knockarna inte fick tillräckligt med olja så dom nöttes ner ganska snabbt. Kan dock inte svara på om det gällde alla årsmodeller men jag tror det. Gixxern är ett säkrare (bättre) val.

Okej, då är det lika bra att låta den modellen vara :)
Såg även GPX 600/750R, verkar vara en helt okej hoj... men GSXR är betydligt coolare :tungan
Ska höra vad bilsport och mc säger om dom vassare klassikerna innan jag byter till något.

Okej, då är det lika bra att låta den modellen vara :)
Såg även GPX 600/750R, verkar vara en helt okej hoj... men GSXR är betydligt coolare :tungan
Ska höra vad bilsport och mc säger om dom vassare klassikerna innan jag byter till något.

Jag kör min GPZ på classica försäkring, dock krävs också att hojjen skall vara inlåst över natten.

:)

Det stämmer att det sitter 18" på tidiga 750 och 1100 r cyklarna, har för mig att det var -89 som det blev 17" men är lite osäker på årtalet. Svårare att få tag på däck är det, men ska man ha en classica försäkring så är 18" fälgarna ett måste.

om fälgarna är ett problem så borde man väll kunna skicka in en bild på en likadan hoj som har orginalfälgarna eller kan det bli problem om en olycka skulle vara framme?

om fälgarna är ett problem så borde man väll kunna skicka in en bild på en likadan hoj som har orginalfälgarna eller kan det bli problem om en olycka skulle vara framme?

Om dom kan bevisa att hojen inte uppfyller kraven för classica så kan dom antagligen vägra att betala ut ersättning vid olycka/liknande

Jag kör min GPZ på classica försäkring, dock krävs också att hojjen skall vara inlåst över natten.

:)

Inga problem, har privat garage:)

Last edited:

så länge man kan skicka in bilder på hojen i orginalutförande så spelar det ingen roll hur den ser ut sen, du får dock inte ersättning för nyare kåpor/fälgar etc etc... men du får i övrigt en helförsäkring med olycksfall för under 2000:- per år. Sen om hojen blir stulen så värderas den orginal om den inte återfinns. Så jag har uppfattat det hela iaf...

Fick svar idag, dom försäkrar även dom vassare klassikerna:yoparty
Men det går inte att ha hojen registrerad som mellanklass och ha classicaförsäkring :gnissla

Dom kom 89... måste vara 20år eller äldre
F-n! Drömde om en sådan iaf. Får väl köpa mig en sådan om två år då. NSR400 då? RC30 kom väl -88, men är säkert inte så billiga - men försäkringsbara nästa år då. CBX-1000 är också något jag skulle vilja ha i garaget.

Last edited:
Hej jag har haft en yamaha fj 1100 som jag hade i 14 år .Kanon cykel har även haft gsx 1100/750 ef också bra mc alla modeller av japs är helt ok .Det är bara att provköra och kolla runt för att skaffa sig en egen uppfattning.Och jag instämmer med tidigare inlägg dom är tyngre och sämre bromsar än nyare hojar men motormässigt hänger dom med.jag åkte på bana med min och hängde med min kompis som hade en zx9 .Ta fj 1100 motorn från - 84 det sitter i grunden samma motor i dagens yamaha xjr 1300 det är ju bra.Men som första hoj köp en classiker

ZXR 750 med dammsugarslangarna!

Lite bilder på min gamla skönhet:
http://picasaweb.google.com/elindgren/HSt04

Vet inte hur det är med Classica-försäkringen, men att försäkra en sån maskin är billigt hos t.ex. Trygg-Hansa. :tummenupp

EDIT: Vill gärna lägga till att chassi och motor på den hojen inte skäms för sig på något sätt. Motorn har ganska maffigt mellanregister och hela bygget är stadigt i alla farter utan att vara tråkigt trögsvängt.

Last edited:
Lite bilder på min gamla skönhet:
http://picasaweb.google.com/elindgren/HSt04

Vet inte hur det är med Classica-försäkringen, men att försäkra en sån maskin är billigt hos t.ex. Trygg-Hansa. :tummenupp

EDIT: Vill gärna lägga till att chassi och motor på den hojen inte skäms för sig på något sätt. Motorn har ganska maffigt mellanregister och hela bygget är stadigt i alla farter utan att vara tråkigt trögsvängt.

OJ, 6k HEL/HEL, 4,5k HALV/HEL för mig som är 18år! Tack för tippset!:yoparty

OJ, 6k HEL/HEL, 4,5k HALV/HEL för mig som är 18år! Tack för tippset!:yoparty

Varsego!
Själv fick jag väl ge 3600 halv/helår, men då var jag 24. Jag har rätt bra koll på den hojen om det är nåt du undrar. :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT