Tipps om "klassiker"

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Hoj
Hojlös =(
Tjo
Som student tycker jag att det inte riktigt är värt alla dom där tusen lapparna som försäkringen kostar...
Därför har jag börjat titta på classica försäkringen som bilsport o mc har.
Någon kanske sitter på en klassiker själv, eller har tipps om någon rolig klassiker.
Krav är: Möjlighet att classica försäkra(20år eller äldre) + Sport/sportig + MAX 35000 i inköp.

Gsx -E? serien 84 - 87 (es, ef, e osv) om motorn är bra hållen så är de ett bra köp för 12-25 Kkr.

Likaså Gpz 600/750/900 R , ungefär samma pris..
problemet med dem kan vara kamsträckarna innan -87 , sliter ner sig lätt..
Fixades tydligen på 87-orna o framåt. lite kawa-skrammel dock :näsblod

Övningskör med en Gpz 900r för tillfället och stormtrivs med den..
Effekten räcker till även idag: 115 hkr (100 med fabriks-stryp) , en bit över 200 blås.
Chassie och bromsar är väl inte de bästa jämfört med dagens, men men..

Edit: Gsxr-en är helt ok, OM man kan få tag i en som inte är sönderskruvad/ klåp-trimmad..

Mina 2 ören iaf :)

Last edited:
köpte själv en gsx-r 1100 -86, blev dock ingen classica försäkring på den pga div bytta delar.

om du ska köpa en gsx-r så se till att det sitter orginal fälgar på dom annars får du ett blankt nej från BS&MC på classica försäkringen. Jag har mkt delar från 91-93 på min så för att få deras försäkring måste jag byta fälgar å kåpor till orginal...

Prestandamässigt så går den iaf minst lika bra som en 97:as retta märkte jag häromdan när jag å polaren var ute och gasade, dock drevad för behagliga varv på motorväg just nu så något mindre fram och accet räcker låångt :)

Du kan väl i alla fall ge tråden mer än 45 minuter innan du "lyfter"? ^^

..och du kan inte hitta en mer klassisk hoj än ur-GSXR'en. :fakta

Är otålig:)
Jo en GSXR kanske... men fz/r ser okej ut med.

köpte själv en gsx-r 1100 -86, blev dock ingen classica försäkring på den pga div bytta delar.

om du ska köpa en gsx-r så se till att det sitter orginal fälgar på dom annars får du ett blankt nej från BS&MC på classica försäkringen. Jag har mkt delar från 91-93 på min så för att få deras försäkring måste jag byta fälgar å kåpor till orginal...

Prestandamässigt så går den iaf minst lika bra som en 97:as retta märkte jag häromdan när jag å polaren var ute och gasade, dock drevad för behagliga varv på motorväg just nu så något mindre fram och accet räcker låångt :)

Kostar alla hojar lika mycket att classica försäkra? På deras sida kan man inte kolla pris för literhojara... t.ex. gsxr 750 1987 gick på 1644kr för mig.

Last edited:
Är det bilsport och mc's classica försäkring du snackar om så är det inte säkert att du kan få den bara för att hojen är gammal, den måste även vara i princip helt orginal. och förmodligen utan "R" i modellnamnet.

Är det bilsport och mc's classica försäkring du snackar om så är det inte säkert att du kan få den bara för att hojen är gammal, den måste även vara i princip helt orginal. och förmodligen utan "R" i modellnamnet.

Orginal osv, ja, men vissa R modeller tar dom... vet inte hur det är med literhojarna

Dom tar dom, men man måste ringa till att börja med för dom finns inte att välja på nätet. Och sen som sagt, så orginal som det nästintill går att få dom. Avgassystem får du byta t.ex.. men inte byta bort från 18" fälgarna på en äldre gixxer t.ex.

Problemet med de hojjarna som är föreslagna och från de åren är att dom är bojsänken de flesta iallafall. Dvs väghållning, vikt som inte är det roligaste. Japsarna hade ju då lyckats få fram ett antal modeller som effektmässikt var imponerande men vägegenskaperna blev man inte lika upphetsad av. Skulle man då ha en dräpare fick man själv skruva ihop den, dvs köpa en ram från en ramtillverkare och lyfta i tex en GSXR snurra i. Det finns om man ska ha en gammal klassiker ett märke som inte är lätt att få tag på men mycket rolig att köra och det är Bimota. Har själv en Harris från 84, den har en motor från GS1000 från 78 preppad och med den piskar jag moderna 600 kubikare, Tycker jag inte är så dåligt.

Saxat från Bilsport och MC:
"Classica är försäkringen för dig som äger en mc eller mc-scooter som är 20 år eller äldre. Fordonet ska vara i fint skick och inte ombyggt. Vi accepterar dock vissa små förändringar t ex omlackering, ljuddämparbyte, påmonterade kåpor och sadelbyte. Förändringar som chassiförändringar och byte av framgaffel accepterar vi inte"

Nån som vet om man får försäkra en Honda VFR 750F?
86-87:orna faller ju för 20-årsstrecket nu....

Ta en titt på Ducati 748 eller 916 årsmodellerna 95-98 (tror jag...). De är riktigt billiga i försäkring pga effektuppgifterna vid registreringen i Sverige vid den tiden. Mycket bättre än att åka "klassiska" radfyror... :tummenupp Fast de är ju lite dyrare i inköp, men det är det värt!

Lycka till!

Nån som vet om man får försäkra en Honda VFR 750F?
86-87:orna faller ju för 20-årsstrecket nu....

Det ska väl gå bra...

När jag ringde och frågade på en urgixer så fick jag besked om att dom skulle fatta nytt beslut om huruvida R hojar skulle få ingå.

Det var 2005 jag frågade, och då lät det inte så lovande...

Ta en titt på Ducati 748 eller 916 årsmodellerna 95-98 (tror jag...). De är riktigt billiga i försäkring pga effektuppgifterna vid registreringen i Sverige vid den tiden. Mycket bättre än att åka "klassiska" radfyror... :tummenupp Fast de är ju lite dyrare i inköp, men det är det värt!

Lycka till!

Visst ducati hojarna ser fina ut. Men försäkringen är inte billigare än på min SV:(
Grejen är att jag inte har så mycket pengar att lägga ut på omkostnader...
Därav tittade jag på veteranare. Classicaförsäkringen går på ca 1600 Hel/Hel.
Fast det kanske inte blir billigare i längden ändå.

Visst ducati hojarna ser fina ut. Men försäkringen är inte billigare än på min SV:(
Grejen är att jag inte har så mycket pengar att lägga ut på omkostnader...
Därav tittade jag på veteranare. Classicaförsäkringen går på ca 1600 Hel/Hel.
Fast det kanske inte blir billigare i längden ändå.

Njae... Just de årsmodellerna jag nämnde har lägre (mycket lägre) försäkringspremie än senare modeller - men de måste vara svensksålda under den perioden. Fast så billigt som 1600 hel/hel blir det inte. Annars kanske en Ducati ST2 funka? Härlig maskin som inte behöver bli alltför dyr varken i inköp eller försäkringsmässigt. Eller off-road/äventyrsmaskin? Triumph Tiger? Elefant? Caponord? Suzuki DL / Kawasaki KLV?

The one and only. Hojen som skapade definitionen sporthoj nämligen GSX-R 750. Hade själv en 85a en gång i tiden. Enda klagomålet jag hade på den (vad jag kan minnas) var att i långa högfartsböjar så hade bakändan en tendens till att orma sig. Till 86 års modell så förlängdes svingen och då försvann problemet. Bortsett från det inget speciellt problem. Jo förresten, kamkedjesträckarna kunde rassla vid tomgång. Om jag inte minns fel så hade den 18" fälgar. Kan vara svårt att hitta bra däck i den dimensionen.

Nackdelen är att "klassikerna" är ganska dyra i inköp i förhållande till nyare hojar. En Blade är nog inte många tusenlappar dyrare tex. Dessutom gick R:en i klass sju så den var svindyr att försäkra. Kanske inte gäller med veteranförsäkring?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT