Tippa topp5 A-torp

Kanske är det så, men ingen ska försöka inbilla mig om att alla kör med standardmotorer nu. Inte en chans. Aldrig i livet.
Toppar de 307 ärliga på rakan så ställer man sig onekligen lite frågande...

Förutsatt att det inte var medvind.

307 på rakan låter inte orimligt med tanke på att ZX10R org enl BIKE gjorde 300, och med ett ändringar i Eprom och effektsystem borde man hitta det sista.

307 på rakan låter inte orimligt med tanke på att ZX10R org enl BIKE gjorde 300, och med ett ändringar i Eprom och effektsystem borde man hitta det sista.

Yamahans högsta teoretiska hastighet på Anderstorp med den utväxlingen dom flesta åkte med var 286.7 Jag fick den heller aldrig på Regulatorn, R6 Var utväxlad för 270.

Men du... hur lång är Bikes testraka? Jag tippar på 3 gånger så lång som flygrakan på Anderstorp...
Toppar de 307 ärliga på rakan så ställer man sig onekligen lite frågande...

Förutsatt att det inte var medvind.
Det blåste inte speciellt mycket...

Last edited:
Men du... hur lång är Bikes testraka? Jag tippar på 3 gånger så lång som flygrakan på Anderstorp...
Den är säkert uppåt 4 km. Det tar en evighet att få ur de sista 5-10 km/h på topp och varje sekund förflyttar man sig en hygglig bit i de farterna.

Toppfarerna som nämnts i tråden, är de officiella eller bara nåt nån hört?

Den är säkert uppåt 4 km. Det tar en evighet att få ur de sista 5-10 km/h på topp och varje sekund förflyttar man sig en hygglig bit i de farterna.

Toppfarerna som nämnts i tråden, är de officiella eller bara nåt nån hört?
Mena... :D Och hur länge håller man stumt på flygrakan? 7-8sekunder? Utgångsfart ur södra, 140 kanske?

Officiella eller inte, det stod så på STCC:s hemsida. Vet dock inte varifrån de fått fram siffran... Ingen annan tycks kunna svara på det heller.

Jag tycker att dom borde bänka samtliga maskiner direkt efter loppet! Dom som fuskar medvetet eller ej, upptäcks lätt! Det är ju inte så svårt att ringa och fråga om det är något som är oklart :confused: sen tycker jag att fuskarna borde bli avstängda nästkommande lopp!
Sen om fri trimning :confused: Är det verkligen någon som på allvar vill att dom som åker sist med minst flis, ska köra 20-30 kmh saktare på rakorna??? Helt fel inom mitt tycke!
Naturligtvis borde det vara så jämnt det går mellan hojarna!
Talar ur min egen plånbok, kom ihåg när jag körde R1-02 mot Gixxer 03,
Kunde likaväl slutat köra då det skillde ca 15 kmh-20kmh!!!

Last edited:
Yamahans högsta teoretiska hastighet på Anderstorp med den utväxlingen dom flesta åkte med var 286.7 Jag fick den heller aldrig på Regulatorn, R6 Var utväxlad för 270.

Frågan är om toppfartsnoteringen 307 stämde på papunens kawa.

Upplevde du skillnaden så stor i verkligheten?

Har inte en aning men 307 km/h måste vara en toppfartsnotering lr??

Last edited:
Frågan är om toppfartsnoteringen 307 stämde på papunens kawa.

Upplevde du skillnaden så stor i verkligheten?

Låg aldrig nära Freddy på något av passen så jag kan bara svara för Yamahan, körde dock om både andra Sukkor och Hondor på rakan.

Precis det jag har efterfrågat, eftersom jag inte tror på att det stämmer...
Inte jag heller. Det är lite för bra för att vara sant på den "korta" rakan.

Precis det jag har efterfrågat, eftersom jag inte tror på att det stämmer...

Klart att det inte stämmer utan bara är vanligt STCC dravel.

Hur har de mätt och med vad???

Ungefär lika relevant som publiksiffrorna de uppger, vem tror de att de lurar mer än sig själva.

Lyssna på Steny, han vet vad han snackar om.

Klart att det inte stämmer utan bara är vanligt STCC dravel.

Hur har de mätt och med vad???

Ungefär lika relevant som publiksiffrorna de uppger, vem tror de att de lurar mer än sig själva.

Lyssna på Steny, han vet vad han snackar om.

Siffrorna kommer bla från Freddys egen datalogging. I Backlunds fall vet jag inte för dom har ingen logg.

Verkar som man skulle be att få prova den hojen.

Ligger en del i det Stenberg säger..
på SM premiären, så hade jag drevat så att den skulle göra 280,xx km
enligt Yamahas papper vid varvstopp.
Ett par gånger under helgen, beroende på hur vinden låg
så lyckades jag precis att få den till att gå in på varvtalsstoppet =
borde med andra ord varit 280 jag höll...
Det är en bit kvar till 307.. men visst.. Backlunds hoj vet jag går bra.. men
jag vet inte om siffrorna är korrekta..

/Benny

I Superstock 1000 som går tillsammans med WSBK var de högsta toppfarterna 305 km/h på Monza. Den rakan är betydligt längre än A-torp som väl mer är i nivå med Valencia? Dvs 8-900 m?

Runt 290 ärliga har det nog gått.

Tar loggern hänsyn till "hjulspinnet" i toppfart tex? Bara där försinner ju ca 10 km/h annars.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti