Tippa Sviestad!

Nyteknik skrev:
Snabbare än 56?!

Nej, chrille menade snabbare än 1.02.. Förra årets första träning på sviestad åkte jag 1.00, sen kom handleden efter highsidern på falkenberg..
 
Chrille kommer ALDRIG glömma att Felloff körde fortare än 1.02 på 2001 för att sen sova på akuten som en riktig sängvätare.
 
Chrille skrev:
Chrille kommer ALDRIG glömma att Felloff körde fortare än 1.02 på 2001 för att sen sova på akuten som en riktig sängvätare.

Hehe, vad gör man inte för att kvala ut dig ;)
 
:banana tippad 3:a i b 125r..... fan va kul :banana
 
oFFkeFF skrev:
Jag tar inte sikte på att åka ifrån alla nya, utan bara att få upp farten på mig själv och kunna minska avståndet till a-förarna..

Men fan Filip... nu ser du till att vinna på söndag... jag ska ju ner o heja på dig...!! :tummenupp :)

Tjing!!

//Mad
 
Nyteknik skrev:
Okej! Spökar handleden fortfarande eller har den läkt ok?

Nu är det inga problem med den, men förra året spökade den mer än två månader, första rejset den inte störde något var knutstorp förra året.
 
Madhonda skrev:
Men fan Filip... nu ser du till att vinna på söndag... jag ska ju ner o heja på dig...!! :tummenupp :)

Tjing!!

//Mad

Kör så fort jag orkar, sen får vi se hur långt det räcker :tummenupp
 
Nyteknik skrev:
Vet inte hur fort jag kör. Men 58:50 skulle vara långsammare än jag körde med en R1 för sex år sedan – vill vara snabbare.

oFFkeFF ska ha skruvat ihop hojen i helgen och jag hoppas det har gått bra. I så fall kommer han till Sviestad på tisdag.

Teddy ska ge sig och sin Honda 250 en chans till. Sedan...

Tja gamla gökurstider ska du ta med en nypa salt.... :rolleyes:

Dessutom är en R1:a snabbare runt Sviestad än en TZ250-94, speciellt etersom du inte verkar fått den att gå än. Kör du inom en sekund från dina R1-tider ska du nog vara nöjd.
 
Chris Ash skrev:
Tja gamla gökurstider ska du ta med en nypa salt.... :rolleyes:

Dessutom är en R1:a snabbare runt Sviestad än en TZ250-94, speciellt etersom du inte verkar fått den att gå än. Kör du inom en sekund från dina R1-tider ska du nog vara nöjd.

Om oFFkeFF satsar på 56 kan jag ju inte vara nöjd med mer än 58.
 
oFFkeFF skrev:
Nu är det inga problem med den, men förra året spökade den mer än två månader, första rejset den inte störde något var knutstorp förra året.

Detta börjar likna OT men: bröt du handleden? Btw så jämförde jag och Teddy våra toppar hos honom igår. Får man spikskador i toppen och kolven eller bara i kolven? Framför allt jag hade små märken som såg ut att vara orsakade av små "partiklar". Hoppas de går att få bort med fint slippapper. Båda var ganska svarta/feta vid agsagporten (på toppen) – men hade ljusbruna tändstift. :confused:
 
Nyteknik skrev:
Om oFFkeFF satsar på 56 kan jag ju inte vara nöjd med mer än 58.

Mårtensson körde sin gammel tz'a på höga 57'or, då gick det på tvären på rätt många ställen på sviestad. Så det går, men det är inte enkelt.
 
Nyteknik skrev:
Detta börjar likna OT men: bröt du handleden? Btw så jämförde jag och Teddy våra toppar hos honom igår. Får man spikskador i toppen och kolven eller bara i kolven? Framför allt jag hade små märken som såg ut att vara orsakade av små "partiklar". Hoppas de går att få bort med fint slippapper. Båda var ganska svarta/feta vid agsagporten (på toppen) – men hade ljusbruna tändstift. :confused:

Spikskador kommer oftast först på kolven, eller på kanten i toppen av cylindern. Smågrus kan repa lite uppe i topparna, det behöver du inte oroa dig för mycket för.
 
Eftersom hojen går varmast vid avgasporten så brukar den börja spika där. Att det finns lite spikskador just vid avgasporten är ingen katastrof, när min hoj går som bäst så spikar den nästan alltid lite. Inte så mycket så att kolven tar skada av det men en liten grå sträng i framkant på kolven.
 
Nyteknik skrev:
Är skillnaden så stor mellan -94 och de något nyare?

Ja, han klippte av 2 och nästan 3 sekunder direkt när han bytte till Watz 00'a.
Sen beror det ju på, en rejält kittad 94 kan ju vara snabb fortfarande, men tänk på att det var 10 år sedan. Menar en gsxr750 från 94 har inte så mycket att säga till om idag..
Nyare racers och särskilt nyare Yammor har mycket bättre effektkurvor som gör dem enklare och snabbare att köra.
En yamma 03 ligger mer eller mindre på toppeffekt mellan 11000 och 13000, skiljer typ 4-5hk mellan 11 och 13k..
Äldre hondor har fördelen av att inte vara så kortslagiga som äldre yammor, så vi med "gammelhondor" har mer punch i botten.
 
oFFkeFF skrev:
Nyare racers och särskilt nyare Yammor har mycket bättre effektkurvor som gör dem enklare och snabbare att köra.
En yamma 03 ligger mer eller mindre på toppeffekt mellan 11000 och 13000, skiljer typ 4-5hk mellan 11 och 13k..
Äldre hondor har fördelen av att inte vara så kortslagiga som äldre yammor, så vi med "gammelhondor" har mer punch i botten.

Jag förstår. Vad är det jag bör byta till för att få en markant bättre hoj? När fick TZ och RS de fördelar du skriver om?
 
Nyteknik skrev:
Jag förstår. Vad är det jag bör byta till för att få en markant bättre hoj?

Allt hänger ju på hur mycket pengar du vill lägga. Vill du inte lägga alltför mycket pengar är Hondan av den modell jag och teddy har ett bättre köp än äldre yammor.
Har du mer pengar, är yamma 00 och framåt betydligt bättre.
Min cykel ska i nuvarande skick vara möjlig att lägga låga 54'or med rätt förare, d.v.s någon annan än jag..

Bästa hojen out of the box utan att plöja ner alltför mycket pengar på kit, är en yamma 03 och framåt. En Honda som Janne C har är ju inte heller fel, men kostar lite mer att kitta upp i den farten.
 
Nyteknik skrev:
Jag förstår. Vad är det jag bör byta till för att få en markant bättre hoj? När fick TZ och RS de fördelar du skriver om?

TZ fick väl den nya modernare 54x54,5 motorn 00, när det finare chassit kom vet jag inte men det är möjligt att det också var 00. Gammelhondorna är iaf mycket bättre än gammelyammorna om vi snackar mitten-slutet av 90-talet.

Hade din TZ varit en VM-spec gammal privatracer från 94 hade den fortfarande varit väldigt snabb, så snabb att du kunnat hetsa Nordgren och co om du är en jävel på att köra. Tägtlund har ju visat med sin gamla 93:a RS125R ex VM-hoj att gamla kittade hojar kan vara skitsnabba. Likaså Maaranen med sin 94:a Honda RS, 1.01.70 på Knutstorp bland annat.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top