Tintin - vem kan mycket om honom?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Denne kan i så fall kanske svara på vad den där mistluren i ”Tintin i Tibet” som munkarna blåser i kallas för?

Bifogat

• Tintin_02.jpg
    Tintin_02.jpg
    9 KB · Visningar: 338
Nyteknik skrev:
2145046 Denne kan i så fall kanske svara på vad den där mistluren i ”Tintin i Tibet” som munkarna blåser i kallas för?

Tempelhorn?

"Dung chen"

hb_1988.349,1999.33.jpg

Last edited:
Nyteknik skrev:
2145065 Den har ett NAMN. Inte bara en benämning.

Dung Chen

edit:
http://store.nepalishop.com/hrn0001.html

Dung Cheng
eller
Rag Dung

"The most spectacular of Tibetan ritual horns is the copper Rag-Dung trumpet. Some stretching as long as twenty feet, Reg Dung is loud and deeply resonant, an altogether engrossing sound!"

"The dung chen is the long trumpet in the monastery orchestras of tibet. Played in pairs, the dung chen can range from 4-feet to 20-feet in length. Sections of the dung chen telescope into other sections so the long trumpet can be carried. The sound of the dung chen consists mainly of a scooping drone."

Last edited:
Nyteknik skrev:
2145331 Tack för ansträngningen men det är något mycket större och i berättelsen har den ett svenskt (försvenskat) namn som antyder hur den låter.

Ingen som kan sin Tintin? :confused:

Om det står i det albumet kan jag kolla det ikväll, annars kan du PMa forumets Tintin-lookalike Hagster. Han MÅSTE ju veta.

Victor skrev:
2145358 Om det står i det albumet kan jag kolla det ikväll, annars kan du PMa forumets Tintin-lookalike Hagster. Han MÅSTE ju veta.
Du har Tintin i Tibet hemma? Härligt! Ja, hör gärna av dig när du har tittat. Har Googlat utan framgång...

Dr.Bike skrev:
2145369 Ska du döpa ditt avgassystem? :hihi
Det enda avgassystem jag äger är det på Biltema uppdaterade som sitter under min Opel.

Tintin har fåniga kläder och skor, löjlig frissa och nördig näbb. Plus att han hänger med en tjejhund, är det det ni har gemensamt?

Markus skrev:
2145532 Tintin har fåniga kläder och skor, löjlig frissa och nördig näbb. Plus att han hänger med en tjejhund, är det det ni har gemensamt?

Och han lär ju vara Haddocks bitch. Men hur som helst är jag en sucker för serier och sparar alla magasin jag kommer över utom rena barnserier.
Men angående blåsinstrumentet är jag lessen, det näms inte vad det heter i den upplaga jag har iallafall. Den är tryckt -90 och är förmodligen den första svenska versionen. Kanske det står i senare men jag tror inte det.

Edit: När jag bläddrade bland alla tidningar så hittade jag oxå att samlingsalbum med A.B.C Warriors. Blandade tecknare men Carlos Ezquerra (skapade Juge Dredd) och Dave Gibbons bidrar. Gött med sänglektyr.

Last edited:
Victor skrev:
2145643Och han lär ju vara Haddocks bitch.
Aaaarghh! :rofl

Victor skrev:
Men angående blåsinstrumentet är jag lessen, det näms inte vad det heter i den upplaga jag har iallafall. Den är tryckt -90 och är förmodligen den första svenska versionen. Kanske det står i senare men jag tror inte det.
Minns jag fel? Det är inte viktigt men jag söker ordet som skulle passa bra i ett sammanhang där jag har en lucka att fylla och mitt hörselminne säger mig att det är det här ordet jag söker (hörde Tintin som inläst serie för hundratio år sedan). Första svensk versionen -90? Skojar du? Originalet är ju 30-40 år och säkert dröjde det inte mer än ett par år för den att komma på svenska. Nåja, kan det ha varit "Blå Lotus"...?

Nyteknik skrev:
2145988 Första svensk versionen -90? Skojar du? Originalet är ju 30-40 år och säkert dröjde det inte mer än ett par år för den att komma på svenska. Nåja, kan det ha varit "Blå Lotus"...?

Nja, jag vet inte om det är första. Det låter ju otroligt men det brukar ju stå vilken utgåva det är eller om det är en annan version. Nu stod det inte det så jag vet inte. Orginalet är från -60 så det borde ju ha utkommit tidigare.

Victor skrev:
2146055 Nja, jag vet inte om det är första. Det låter ju otroligt men det brukar ju stå vilken utgåva det är eller om det är en annan version. Nu stod det inte det så jag vet inte. Orginalet är från -60 så det borde ju ha utkommit tidigare.

Tintin i Tibet utkom första gången 1969 i svensk översättning.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tintin

Här finns förresten förorden till nyutgåvorna av alla tintin-album, rätt intressant: http://www.asterion.se/tintin.html

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg