Tingvall får mothugg"

• Thread starter Thread starter LillOrvar
  • Start date Start date
Tingvall Talibannörd nr 1

Javisst ÄNTLIGEN !!!!!!!!!!!!!! :banana :banana :banana
Heja Robert Collins! :tummenupp
Vi måste stoppa trakaserierna mot trafikanterna.
Bekämpa dumma beslut och vägverket :fatta!

Detta är ett känt svenskt fenomen. Politiker och beslutsfattare i stort vägrar att se mer än en nyans av saker o ting.
Allt är för dem svart eller vitt.

Det behövs mothugg. Debatten är jävligt ensidig, där vajjer-räcken, rondeller, fartbulor är allenarådande.

Vem fan vågar ens andas 'framkomlighet' ?

40-talister, ur spår nån jävla gång...

Heja Collin, han har lite vettiga åsikter imellanåt.
Gäller bara att få beslutsfattare på samma spår :tummenupp

de låter ju ungefär som sånna som ja blir snart hänvisad till moppe igen
fast de klart vi kanske är en fara
men fram för mer rattfyllekontroller de folk som kör onyktra sak straffas de finns inga ursäkter för det

Jag tror att lösningen finns i att få folk att sluta tala i mobiltelefon och överskatta sin och bilens förmåga, då tänker jag mest på nyblivna körkortstagare i 18-24 årsåldern (jaja, 24 nåt, måste ju sätta en gräns :lol ) och alla farliga omkörningar som man ser dagligen på vägar som E4:an genom markaryd.

Alkoholen är nog ett större problem än vad vi tror, läste nånstans att det dagligen kör runt 8000 personer berusade på våra vägar! Väldigt kul att veta att vilken som helst av bilarna man möter kan ha en berusad fåne bakom ratten... :kocko

... eller är det så att folk i vårat land över lag är sämre förare än i andra länder?

Men sen ser jag inte nån anledning till att t. ex. ha 70 begränsning på en i stort sett riskfri väg som det sällan händer olyckor på, det känns som att det går vääääldigt långsamt när vägen är så pass säker. Höj dom säkraste vägarnas hastighetsgränser och skylta/bygg om dom osäkra vägarna..

Sen vägar som E4:an genom markaryd är det ju inte så konstigt att dom bygger om, det partiet är en av sveriges mest olycksdrabbade.

är de inte 14000 som kör onyktra varje dag

Ruskigt korkad argumentation dock...
I alla andra sammanhang är vi överens om att högre hastighet är viktig för tillväxten.
Vi skaffar snabbare datorer och internetuppkopplingar, väljer flyg före tåg. Inom idrotten är den snabbaste hjälte.
Men av någon anledning är det fult att vara snabb på vägen.
Tycker i princip att hastighetsbegränsningarna är bra idag. Fortare kör man på egen risk eller på bana.

LillOrvar skrev:
Du måste vara ganska ensam om att tycka så, annars skulle ju inte var och varannan dagligen bryta mot de löjligt låga hastighetsgränser vi har.

Eller du kanske tycker som rikspolischefen, när han åkte dit för fortkörning, att det bara gäller andra och inte dig själv?

Bara för att jag körde 200+ i princip varje gång jag körde Motorcykel på gatan så innebär det inte att jag tycker 200+ är en bra hastighetsbegränsning.

Hastighetsbegränsningarna är i stort bra idag, även om jag tycker vi borde tillåta 130 på motorväg.

pini skrev:
är de inte 14000 som kör onyktra varje dag

Enligt McRF beror var fjärde moppedödsolycka på att de blir rammade av en rattfyllerist. Muntert. Om det nu stämmer.

OT: Men när kommer alkolåsen finnas i varje bil? Jag som till exempel tycker det vore skitsmart att ha det på hojjen till och med...vem vill riskera att kvadda sin hoj/bil på söndagmorgonen? för att man tror att man kan köra hem..

Alkolås verkar iaf riktigt smart...Skulle göra fler glada!

tycon1 skrev:
OT: Men när kommer alkolåsen finnas i varje bil? Jag som till exempel tycker det vore skitsmart att ha det på hojjen till och med...vem vill riskera att kvadda sin hoj/bil på söndagmorgonen? för att man tror att man kan köra hem..

Alkolås verkar iaf riktigt smart...Skulle göra fler glada!

Det ligger mååååånga år fram i tiden. Tyvärr har de som kan ta besluten ingen ryggrad :mad:

Jag tror inte på Alkolås. Visst de kanske skulle hindra en och annan Svensson som bråkat med frugan på kräftskivan från att ta bilen hem i affekt. Det är iofs. bra men den grupp där de skulle göra den största nyttan nämligen de som regelbundet kör berusade är svårare att komma åt med sådana åtgärder. Kör man full dag ut och dag in så har man tid att hitta på ett sätt att komma runt låset och då hjälper det inte även om de skulle vara obligatoriska.

Äntligen.....hemma..

Collin, bara att hålla med.
Vägverket har bra och dåliga medarbetare...oftast de dåliga som får höras, för de gapar mest.
Man satsar resurser och pengar på fartkameraskåp av två orsaker , den ska avskräcka och den ska dra in massor av pengar.
Istället för att satsa pengar på resurser där det behövs...alkoholpolitiken.
Alkoholen dödar mängder med folk, oftast relaterat till trafiken.
dubbelmoralen i svensk politik är så genomskinlig, sänk skatten där så tar vi in pengar där, vården får inget men fartkameror sätts upp. Polisen skriker efter mer resurser och vad händer...fartkameror....
Istället vore det kanske på sin plats med verklighets närvaro hos våra bestämmande organ, istället för att sitta på sin kammare ,utan körkort eller körvana, se problemen på plats.
Om Alla höll 130 på motorväg, 100 på allmän väg eller 80 på de minder, inga olyckor....
Nu är inte människan funtad så, utan det måste till andra åtgärder.
Många av oss inkl mig själv kör oftast för fort....framför allt på de mindre eller större vägarna utan för tätbebygt område, helt klart.

Vi är själva oftast orsaken till att vi har ögonen på oss och vi orsakar själva en hel del av olyckorna....bara att läsa trådarna, var och varannan dag är någon i diket eller på en åker å åker.

Var kommer det hela att sluta, ja det fanns ett förlag tidigare om åren om att förse fordon med en transponder aktig dosa som kopplas till en satelit som styrs av en jätte dator på vägverket och ve den som kör för fort eller för nära någon......avstängning av fordonet och den låses upp när böterna är betalda.......skärper vi inte oss är vi snart där...vill vi det ?...NÄÄÄÄÄ

Så vad göra, tja, vi kanske själva måste skärpa oss och se til att vi har den goda kunskapen om att framföra hojarna på ett säkert sätt, annars tas snart den möjligheten ifrån oss........

Om jag kör för fort, har jag gjort ett fel ??...då behöver jag vård, inte straff.!!

LillOrvar skrev:
Du måste vara ganska ensam om att tycka så, annars skulle ju inte var och varannan dagligen bryta mot de löjligt låga hastighetsgränser vi har.

Eller du kanske tycker som rikspolischefen, när han åkte dit för fortkörning, att det bara gäller andra och inte dig själv?
Ok, förstår att det lät som lite dubbelmoral...

När jag kör bil så håller jag hastighetsbegränsningarna ganska bra - ser ingen direkt anledning att pressa på. Puttrar fram i lagom takt och försöker hålla nere soppaförbrukningen. På hoj däremot brukar jag ligga strax under "+30" så att man inte ska kunna bli av med lappen. Gasar utöver det vissa sträckor och vid omkörningar, men då är jag införstådd med risken att få körkortet indraget. Tycker jag har bättre kontroll över mitt fordon på hoj plus att man blir så mkt smidigare. Sen kör motorcyklister oftast ihjäl sig själva när det händer nåt - en fortkörande bil är farligare för medtrafikanter.

Diversion skrev:
Kör man full dag ut och dag in så har man tid att hitta på ett sätt att komma runt låset och då hjälper det inte även om de skulle vara obligatoriska.

Nu förstår jag inte riktigt..Om deras bil har alkolås kan dom ju helt enkelt inte köra, om dom så har druckit varje dag i 5år...Man har ju fortfarande ett antal promille i blodet i vilket fall som helst... :va

Du får nog förtydliga dig lite..

tycon1 skrev:
Nu förstår jag inte riktigt..Om deras bil har alkolås kan dom ju helt enkelt inte köra, om dom så har druckit varje dag i 5år...Man har ju fortfarande ett antal promille i blodet i vilket fall som helst... :va

Du får nog förtydliga dig lite..

Anta att en som inte brukar fyllestyra bråkar med frun på en fest som jag nämnde tidigare och stövlar iväg mot bilen i vredesmod. Då han inte kan starta bilen lär han väl sparka till dörren och svära sen får någon annan skjutsa hem honom när han lugnat sig. Där hjälper låset.

Ta sedan en person som har alkoholproblem och har kört berusad nästan dagligen i flera års tid. En sådan kommer förr eller senare att hitta på ett sätt att lura låset för ingen maskin/apparat är helt säker. Han har också mer motivation och tid att göra det än personen i det tidigare exemplet som kanske aldrig kommer att göra om sin dumhet. När det hänt är låset värdelöst och kunskapen hur man lurar det kommer att spridas fort. Därmed blir låset värdelöst för den grupp där det skulle göra mest nytta.

Diversion skrev:
Anta att en som inte brukar fyllestyra bråkar med frun på en fest som jag nämnde tidigare och stövlar iväg mot bilen i vredesmod. Då han inte kan starta bilen lär han väl sparka till dörren och svära sen får någon annan skjutsa hem honom när han lugnat sig. Där hjälper låset.

Ta sedan en person som har alkoholproblem och har kört berusad nästan dagligen i flera års tid. En sådan kommer förr eller senare att hitta på ett sätt att lura låset för ingen maskin/apparat är helt säker. Han har också mer motivation och tid att göra det än personen i det tidigare exemplet som kanske aldrig kommer att göra om sin dumhet. När det hänt är låset värdelöst och kunskapen hur man lurar det kommer att spridas fort. Därmed blir låset värdelöst för den grupp där det skulle göra mest nytta.

Chansen att de skulle komma förbi låsen är minimal. Skulle de mot all förmodan göra det hjälper de dock emot den stora massan:mattias
Kan vi få bort hälften av alla som kör onyktra på vägen är det en oerhört stor vinst för samhället!

Diversion skrev:

Nej självklart är inte apparaten till 100%..Den är ju fortfarande konstruerad av en människa...Men tanken är ju att förhindra personer från att köra onyktra, och det lär den ju göra! Jag kan nog garantera att alla inte orkar börja fibbla med den där "satans stereon med insug" missi natten..och om den så skulle hindra 1/10 att åka, så skulle den ju fortfarande mer eller mindre göra sitt jobb! :tummenupp

Om inte annat för att få bort rattfyllan så det är RIKTIGT bra sätt att få ner försäkringspremierna!!!!

Nyheter
Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard