Timmerhus/-stuga?

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Tänkte klämma upp en kåk till på tomten i Härjedalen. Sitter och kollar på diverse tillverkare typ Larssonhus, Forsgrens osv. Det jag är ute efter är en enplansstuga, dvs. ej loft (så att man slipper tomtar), någonstans kring 60 kvadrat (57-67), hellre exklusivt än fulimporterade polska rökerier.

Planlösning modell öppen. Två sovrum, varav ett måste ha plats för en åtminstone 160 säng. Bastu också ett måste.

Först och främst, någon som har något tips på tillverkare? Någon man ska undvika?

Vidare, är det värt att köpa en dylik "färdig" kåk eller är det lika bra att arkitektrita från början?

Tack på förhud.

Kolla med Wagenius Bygg i Hede.

De har både "färdiga" husmodeller eller så bygger de ett från scratch.

De både handtimmrar eller kör maskintimmrat. Du kan få stommen på pall, uppmonterat eller huset nyckelfärdigt Det är helt upp till smak och plånbok.

De är säkert inte billigast men väldigt duktiga och de finns på/nära orten.

Tack för tipsen.

Ska kolla med Wagenius. Är inne på att köra ett från scratch, hittar inget som är tillräckligt bra i övrigt.

160 säng. 2 sovrum dvs en trea MED bastu på 60kvm?

Hur små rum tänker du då? Tror du med en gång skall ställa in dig på 70kvm eller mer om det där skall bli snyggt vart fall.

Finns ju inte värre än plåttriga stugor som är övermöblerade och trånga som fan.

160 säng. 2 sovrum dvs en trea MED bastu på 60kvm?

Hur små rum tänker du då? Tror du med en gång skall ställa in dig på 70kvm eller mer om det där skall bli snyggt vart fall.

Finns ju inte värre än plåttriga stugor som är övermöblerade och trånga som fan.

Nej då, det är ingen fara. Har en planskiss 8x7 m inkl. bastu. Det går precis, men det går.

Nej då, det är ingen fara. Har en planskiss 8x7 m inkl. bastu. Det går precis, men det går.

Att det går? ja jo, fine. Men blir det snyggt?

Jag hade försökt bygga lite större än 60kvm med allt det där eller spara in på något men det är jag det.

140 säng duger gott om man inte e fetton. Inte vanligaste sizen men den finns på ikea mm. ett litet OT tips.

Leta efter någon som ska riva sin gamla timmerstuga, så kan du åka dit och plocka ner det och sen bygga upp det på din egna tomt.
Kolla på plocket, inte ovanligt att folk skänker bort gamla timmerkåkar.

Att det går? ja jo, fine. Men blir det snyggt?

Jag hade försökt bygga lite större än 60kvm med allt det där eller spara in på något men det är jag det.

140 säng duger gott om man inte e fetton. Inte vanligaste sizen men den finns på ikea mm. ett litet OT tips.

Det blir snyggt om det ritas på rätt sätt. Precis som allt annat. För mig är den optimala lösningen 9x7 meter, dvs. 63 kvadrat, vilket är vad jag skissar på nu.

*/ ?>
Nyheter
Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa