Timing, verktyg?

crallan

#73 250R
Gick med
13 May 2003
Ort
Mölle
Hoj
TZ 250 -99
Halloj, någon som vet var man kan köpa ett verktyg för tändinställning på tvåtaktare. Av typen 'skruva-ner-en-mätare-i-tändstiftshålet-och-kolla-höjden-på-kolven'?

Mvh Crallan
 
Din yamahaåterförsäljare har en sådan, kommer då med allt nödvändigt i en liten fin ask. Tror asken numer är gjord i plast, men tidigare var det trä!

Säkert kan en sådan köpas hos hondaåterförsäljaren också.

Fördelen med detta istället för bara en indikatorklocka är att det är rätt längd på den samt du får med adaptern du skruvar i tändstifthålet.
 
Din yamahaåterförsäljare har en sådan, kommer då med allt nödvändigt i en liten fin ask. Tror asken numer är gjord i plast, men tidigare var det trä!

Säkert kan en sådan köpas hos hondaåterförsäljaren också.

Fördelen med detta istället för bara en indikatorklocka är att det är rätt längd på den samt du får med adaptern du skruvar i tändstifthålet.

Det är ngt visst med trälådor.. Men menar du att de enklare varianterna inte är ngt att ha? Klockorna i trälådor jag har hittat på nätet är ju uppe och snurrar på 1500:- hade hoppats på ngt billigare?
 
Det är ngt visst med trälådor.. Men menar du att de enklare varianterna inte är ngt att ha? Klockorna i trälådor jag har hittat på nätet är ju uppe och snurrar på 1500:- hade hoppats på ngt billigare?

Säger inte att de enklare kan fungera, men köper du bara en klocka måste du sedan köpa till adaptern för att skruva i tändstifthålet och du behöver få rätt längd på klockan. Eller låta tillverka den, tar en stund eller kostar några kronor. Så totalkostnaden kanske inte blir billigare av att köpa lösa delar.

Och får du en klocka av sämre kvalite kan den lätt kärva när du 'låser' fast den, kan innebära fel timing och det kan innebära sönderspikade cylinder, topp och kolv och det kostar mer än 1500:-

Har du kollat vad Yamaha tar, har för mig det inte var så blodigt? Vi använder fortfarande Yamaha originalklockor far måste köpt minst för 30 år sedan... Fungerar fortfarande.
 
Annars gör du som jag:

Ta ett beggat tändstift.

Slå ur all porslin

Ta bort sidoelektroden

Gänga M6 i hålet (1mm stigning)

Voila! Nu har du en perfekt grej att använda.
 
Annars gör du som jag:

Ta ett beggat tändstift.

Slå ur all porslin

Ta bort sidoelektroden

Gänga M6 i hålet (1mm stigning)

Voila! Nu har du en perfekt grej att använda.

Kanske inte så perfekt om du ska ha 3,85mm kolvrörelse förtändning... Eller 2mm eller 1,9mm för en annan bana.
 
Kanske inte så perfekt om du ska ha 3,85mm kolvrörelse förtändning... Eller 2mm eller 1,9mm för en annan bana.

Nu förstår jag inte vad du menar.
Skruven ska ju inte vara fastdragen. Den ska ju gå att gäna i och ur.

Du kan ju ställa på MINST en 1/10 dels millimeter noggrannhet när.

1. Du uppsöker ÖD.

2. gängar ner skruven mot kolven.

3. backar veven och gängar ner ex.vis 3,85 varv = 3,85 mm

4. Låser tändplattan mot rotorn i rätt läge. (olika metoder för olika system men ibland är det en pinne som skall svara mot två hål, ibland nåt annat)


Man måste alltså kunna klara av att med ögonmått vrida en skruv 1/10 varv
Kan man det så blir detta perfekt.
 
Låter ju ganska smidigt. Ska kolla med Yamahacenter vad deras klocka kostar. Tack för hjälpen
Crallan
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top