Timing, verktyg?

crallan

#73 250R
Gick med
13 May 2003
Hoj
TZ 250 -99
Halloj, någon som vet var man kan köpa ett verktyg för tändinställning på tvåtaktare. Av typen 'skruva-ner-en-mätare-i-tändstiftshålet-och-kolla-höjden-på-kolven'?

Mvh Crallan

Din yamahaåterförsäljare har en sådan, kommer då med allt nödvändigt i en liten fin ask. Tror asken numer är gjord i plast, men tidigare var det trä!

Säkert kan en sådan köpas hos hondaåterförsäljaren också.

Fördelen med detta istället för bara en indikatorklocka är att det är rätt längd på den samt du får med adaptern du skruvar i tändstifthålet.

Din yamahaåterförsäljare har en sådan, kommer då med allt nödvändigt i en liten fin ask. Tror asken numer är gjord i plast, men tidigare var det trä!

Säkert kan en sådan köpas hos hondaåterförsäljaren också.

Fördelen med detta istället för bara en indikatorklocka är att det är rätt längd på den samt du får med adaptern du skruvar i tändstifthålet.

Det är ngt visst med trälådor.. Men menar du att de enklare varianterna inte är ngt att ha? Klockorna i trälådor jag har hittat på nätet är ju uppe och snurrar på 1500:- hade hoppats på ngt billigare?

Det är ngt visst med trälådor.. Men menar du att de enklare varianterna inte är ngt att ha? Klockorna i trälådor jag har hittat på nätet är ju uppe och snurrar på 1500:- hade hoppats på ngt billigare?

Säger inte att de enklare kan fungera, men köper du bara en klocka måste du sedan köpa till adaptern för att skruva i tändstifthålet och du behöver få rätt längd på klockan. Eller låta tillverka den, tar en stund eller kostar några kronor. Så totalkostnaden kanske inte blir billigare av att köpa lösa delar.

Och får du en klocka av sämre kvalite kan den lätt kärva när du 'låser' fast den, kan innebära fel timing och det kan innebära sönderspikade cylinder, topp och kolv och det kostar mer än 1500:-

Har du kollat vad Yamaha tar, har för mig det inte var så blodigt? Vi använder fortfarande Yamaha originalklockor far måste köpt minst för 30 år sedan... Fungerar fortfarande.

Annars gör du som jag:

Ta ett beggat tändstift.

Slå ur all porslin

Ta bort sidoelektroden

Gänga M6 i hålet (1mm stigning)

Voila! Nu har du en perfekt grej att använda.

Annars gör du som jag:

Ta ett beggat tändstift.

Slå ur all porslin

Ta bort sidoelektroden

Gänga M6 i hålet (1mm stigning)

Voila! Nu har du en perfekt grej att använda.

Kanske inte så perfekt om du ska ha 3,85mm kolvrörelse förtändning... Eller 2mm eller 1,9mm för en annan bana.

Kanske inte så perfekt om du ska ha 3,85mm kolvrörelse förtändning... Eller 2mm eller 1,9mm för en annan bana.

Nu förstår jag inte vad du menar.
Skruven ska ju inte vara fastdragen. Den ska ju gå att gäna i och ur.

Du kan ju ställa på MINST en 1/10 dels millimeter noggrannhet när.

1. Du uppsöker ÖD.

2. gängar ner skruven mot kolven.

3. backar veven och gängar ner ex.vis 3,85 varv = 3,85 mm

4. Låser tändplattan mot rotorn i rätt läge. (olika metoder för olika system men ibland är det en pinne som skall svara mot två hål, ibland nåt annat)

Man måste alltså kunna klara av att med ögonmått vrida en skruv 1/10 varv
Kan man det så blir detta perfekt.

Låter ju ganska smidigt. Ska kolla med Yamahacenter vad deras klocka kostar. Tack för hjälpen
Crallan

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...