Tillverkningskostnad motorcykel?

Det jag funderat på är vad man skulle kunnat producera en 90-tals motorcykel för där utvecklingskostnaderna är betalda. En motorcykel utan alltför mycket krånglande teknik, med analoga instrument.

Frågan är om den hade blivit köpt ens till halva priset?

Antagligen något högre än för en modern.


Man har fabriken, man har folket, man har inköpskanaler och man har en utvecklingsavdelning. Detta kostar lika mycket om alla bara rullar tummarna eller om dom gör något.

Stål, Aluminium,.... är dyrare än plast och elektronik.
 
Last edited:
Nej, jag har gått i livets hårda skola. Självklart finns det en minimikalkyl i botten, men kan du ge ett enda exempel där den ligger till grund för försäljningspriset? Den kalkylen är endast till för att försäkra sig om att minimipriset ligger lägre än det slutgiltiga kundpriset.

"När det finns ledig kapacitet kan företag kortsiktigt acceptera att sälja produkter till priser under självkostnaden men aldrig till priser lägre än kostnaden beräknad enligt en minimikalkyl.”

-minikalkylen som du då säkert känner till går ju ut på att du säljer allt för de rörliga kostnaderna, alltså tas inte de fasta kostnaderna med i priset vilket betyder att du inte går med back desto mer du säljer, skulle priset ligga under framräknade värde så går du med förlust för varje produkt du säljer eftersom de inte täcker de rörliga kostnaderna ”särkostnader” eller va fan man vill kalla d :)...
 
Jag funderade över det här med produktionskostnader när jag såg integralhjälm för 250kr
som lägst på MC-mässan. Söndag eftermiddag.
 
Då kan man ju rätt bra gissa vad det faktiskt kostar att tillverka en integralhjälm. Antagligen mindre än 250 kr. :)
 
Då kan man ju rätt bra gissa vad det faktiskt kostar att tillverka en integralhjälm. Antagligen mindre än 250 kr. :)

Jo det är klart. Men det borde också spela roll om det är tex (ABS-)plastskal, glasfiberskal, kolfiberskal, polyester eller epoxibindemedel. Och hur avancerad inredning det är, tex gummi som går upp och täcker näsan (=mindre kondensrisk) pinlock (förberett pinlock)

http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Glas--och-Kolfiber/Glasfibervav-30512/
http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Glas--och-Kolfiber/Kolfibervav-30514/

bästa kombinationen (=säljer bra) är kanske
plastskal med
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tillbehor/Sjalvhaftande-kolfiberark-82522/

Det som gjorde jag avstod för en extra hjälm för 250kr var snabbspännet. Det kändes lite för snabbt för mig. Hjälmen ska ju sitta kvar på huvudet.....
 
Last edited:
Jo det är klart. Men det borde också spela roll om det är tex (ABS-)plastskal, glasfiberskal, kolfiberskal, polyester eller epoxibindemedel. Och hur avancerad inredning det är, tex gummi som går upp och täcker näsan (=mindre kondensrisk) pinlock (förberett pinlock)

http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Glas--och-Kolfiber/Glasfibervav-30512/
http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Glas--och-Kolfiber/Kolfibervav-30514/

bästa kombinationen (=säljer bra) är kanske
plastskal med
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tillbehor/Sjalvhaftande-kolfiberark-82522/

Man kan tycka det men minst lika viktigt är maskintiden.

Om man väljer en dyr plast så kan biten ändå bli billigare om denna plast förkortar maskintiden.

Att Biltema är 10 ggr dyrare för kolfiber än glasfiber innebär inte alls att en kolfiberhjälm är dyrare att tillverka. Den kan vara något dyrare men det är inte alls säkert.

Det som är helt säkert är att folk är villiga att betala betydligt mer för en kolfiberhjälm oavsätt om den är bättre eller inte.
 
Last edited:
Tillverkningskostnaden är också på nå vis knuten till produktionsvolym.

Små serier av allt från en rad underleverantörer gör att priset ökar i kvadraten mot något som produceras i stora volymer i stora serier. Det är dyrare enkelkomponenter rent arbetskraftsmässigt i en Bently kontra en Kia. En instrumentbräda kan ta ett par dagar att snida ut medans plastbiten från östra asien ramlar ut 3/sekund.
Samma sak att det tar 15min att gjuta ett par fälgar till en snususki men 15 timmar att fräsa ett par till en Agusta.

Man skulle lite slarvigt kunna påstå att det som är billigast är det som tagit minst tid. Råämnen (råolja till plasten och aluminumbauxit till motorblocket kostar samma lika för alla) När allt kommer till kritan är det alltså hur många mantimmars handpåläggning det tagit.
 
Last edited:
Måste alla återförsäljare i Sverige köpa hojar via respektive märkes generalagent, eller kan de direktimportera hojar från Japan? Det där med generalagenter och företag som Duells som vidarebefodrar produkter känns som ett förlegat koncept, bara en extra mellanhand som straffar konsumenten och återförsäljaren.
 
Måste alla återförsäljare i Sverige köpa hojar via respektive märkes generalagent, eller kan de direktimportera hojar från Japan? Det där med generalagenter och företag som Duells som vidarebefodrar produkter känns som ett förlegat koncept, bara en extra mellanhand som straffar konsumenten och återförsäljaren.

Det många återförsäjare då får lösa på egen hand är all hantering av reservdelar och garantiåtaganden. Om tillverkaren är intresserad av att supporta varje enskild handlare kan det funka men generellt sett vill tillverkare helst jobba mot en och samma POC och inte 100st i varje land. Utan generalagent; Inget reservdelsager och det har jag personlig erfarenhet av; Är en tämligen värdelös lösning rent tidsmässigt för dig som konsument.

En handlare har sällan möjlighet att ligga på mer än generella slitdelar. Funkar så länge du bara behöver byta olja och filter, men får du nåt annat som behöver åtgärdas kan du kallt räkna med att det tar tid.

"Handla från UK" säger vissa och visst, det funkar. Men hade inte UK haft sina stora (och leverenssnabba) generalagenter hade inte handlarna haft några delar på kort tid heller.. Man kan ibland behöva lyfta blicken från sitt eget karbonpapper innan man bestämmer sig för vilken lösning man vill ha.
 
Last edited:
Som sagt, utvecklingskostnaden är den största biten som kostar.

Det är en jäkla massa mil som ska köras på massor med olika vägar i alla farter.
En millimeter hit och dit i chassiet kan spela stor roll. Trial & error.

Ska gaffelvinkeln verkligen vara sån? Den är bra i 97 km/h, men inte i 36, prova ändra 0,5 mm...
Motorer ska köras i bänk, och inte bara köras, dom ska övervakas medans dom körs, stängs av, provstartas m.m i allt mellan massor med minusgrader till massor med plugrader, förutom bredproven på landsväg.

Idag har även några saker till tillkommit.
Programmering och mappning av insprutning, ABS och antispinn.
Det är inte bara att slänga dit, det måste anpassas också, annars kan det t.om bli sämre.

Sen när det är färdigt är produktionskostnaden hög i början, men sjunker över tid.

En Yamaha XT660 t.ex, är nog nere jäkligt lågt i produktionskostnad.
Byggs säker i Thailand, och har säkert avtal med någon bilfabrikant (toyota? Korsägande liksom) och bygger säkert i samma fabrik som Hilux...
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top