Alla fattar väl att det ligger mer än ren tillverkning i priset! Men återigen så var det inte det jag frågade efter.
Att alla ÅF skulle klara sig på 10% marginal eller lägre tror jag inte på. Det är inte många företag som kan drivas på det. Speciellt inte vid produktförsäljning i säsongsbranscher. Produkter som dessutom kräver visningslokaler. Visst tjänar flesta åf mer på verkstad & tillbehör.
Härom året pratade jag med en ÅF som sa att KGK gick med förlust på alla Suzukis sporthojar dom sålde, pga Yen-kurser mm, och att dom istället tog igen det på eftermarknaden, service, delar, tillbehör osv.
Jag tror helt klart att en billig hoj är billigare att tillverka än en dyrare, har man en gaffel utan inställningsmöjligheter är den rimligen billigare att tillverka än en gaffel till en R-hoj med hög/lågfarts-kompinställningar, en ECU med stöd för flera olika motormappar, lambda, TC osv.
Men sen är det ju till största delen som Nr:18 säger, det är marknaden som styr. Titta bara på VAG-koncernen, som bygger 4 olika märken som i princip har samma bilmodeller, visserligen med lite olika lyx och finesser, men under skalet är det ju samma bilar, fast till helt olika prislappar och som säljs mot olika kundgrupper.
Det skulle ju se ganska absurt ut om tex alla Suzukis hojar kostade 120kkr, oavsett om man ville ha en Gladius, C1800R, DL650 eller en GSX-R1000...