Tillverkningskostnad motorcykel?

Tillverkningskostnaden är väl i storleksordningen 10-20kr kilot men sen tillkommer kostnader för utveckling, marknadsföring, osv så frågan är eg ganska ointressant ur ett kundperspektiv.

I slutänden så är bolagens marginaler nere på ensiffriga tal.

Alla fattar väl att det ligger mer än ren tillverkning i priset! Men återigen så var det inte det jag frågade efter.

Att alla ÅF skulle klara sig på 10% marginal eller lägre tror jag inte på. Det är inte många företag som kan drivas på det. Speciellt inte vid produktförsäljning i säsongsbranscher. Produkter som dessutom kräver visningslokaler. Visst tjänar flesta åf mer på verkstad & tillbehör.

Tillverkningskostnaden har inte ett skit med slutpriset att göra, så länge det är lägre än försäljningspriset. Tillgång-efterfrågan är det enda som räknas när man sätter priser.
Skillnaden i pris mellan 600 och 1000 cc är enbart för att kunden är villig att betala mer för en 1000.

Alla fattar väl att det ligger mer än ren tillverkning i priset! Men återigen så var det inte det jag frågade efter.

Att alla ÅF skulle klara sig på 10% marginal eller lägre tror jag inte på. Det är inte många företag som kan drivas på det. Speciellt inte vid produktförsäljning i säsongsbranscher. Produkter som dessutom kräver visningslokaler. Visst tjänar flesta åf mer på verkstad & tillbehör.
Härom året pratade jag med en ÅF som sa att KGK gick med förlust på alla Suzukis sporthojar dom sålde, pga Yen-kurser mm, och att dom istället tog igen det på eftermarknaden, service, delar, tillbehör osv.

Jag tror helt klart att en billig hoj är billigare att tillverka än en dyrare, har man en gaffel utan inställningsmöjligheter är den rimligen billigare att tillverka än en gaffel till en R-hoj med hög/lågfarts-kompinställningar, en ECU med stöd för flera olika motormappar, lambda, TC osv.

Men sen är det ju till största delen som Nr:18 säger, det är marknaden som styr. Titta bara på VAG-koncernen, som bygger 4 olika märken som i princip har samma bilmodeller, visserligen med lite olika lyx och finesser, men under skalet är det ju samma bilar, fast till helt olika prislappar och som säljs mot olika kundgrupper.

Det skulle ju se ganska absurt ut om tex alla Suzukis hojar kostade 120kkr, oavsett om man ville ha en Gladius, C1800R, DL650 eller en GSX-R1000...

åf tar ju lätt in förluster via reservdelar och tillbehör, var en i detta fallet en tysk mc tidning som 2008 kollade vad en R1 kostade att köpa i delar och då ner till kolvar,vev m.m..vissa moduler var komplett som växellåda.

det blev en sjuk summa pengar.

Min erfarenhet säger att tillverkningspriset är ungefär 20'-30' oavsett modell.

Sen säljer man dom exklusivare/racigare modellerna med betydligt högre marginaler
eftersom man vet att konsumenterna tror att dom är betydligt dyrare att tillverka.

Detta gäller det mesta annat så varför skulle det inte gälla för mc ?

Vissa tillverkningskostnader, som produktionsanläggningen, är ju fasta men direkt relaterade till tillverkningen ändå. Blir svårt att räkna ut styckkostnad per hoj utan att veta hur många hojar som görs totalt.

Fast kineserna har ju kopierat gamla japanska hojar och säljer dom för inga pengar alls, nästan. Så där kan man se hur det blir om man skippar utvecklingskostnaden helt, tummar på kvaliteten, samt anställer folk till slavlön:)

BMW har för övrigt tagit upp försäljningen av sin gamla äventyrsstånka 650 Dakar igen; fast döpt om den till Sertao och flyttat produktionen till Kina. Den listas för 86000 hos handlaren, men tillverkningskostnaden är förmodligen tiondelen av det :D

Hur mycket förlust går tillverkarna med? Kawasaki och Suzuki gick ju extremt dåligt under låg konjukturen vad jag läst.

De är ju pengar aktieägare vill ha tillbaka. Jag tror inte att det blivit så mycket dyrare att tillverka hojar. Utan det finns andra anldningar till att priset blivit dyrare.

Och snacket om att kronan är svag mot yen köper inte jag. Tvärtom har kronan blivit starkare mot andra valutor, varför skulle kronan inte blivit det mot yen också. Om någon mer insatt kan kolla hur det ligger till med lite fakta o siffror så fyll på gärna.

Hur mycket förlust går tillverkarna med? Kawasaki och Suzuki gick ju extremt dåligt under låg konjukturen vad jag läst.

De är ju pengar aktieägare vill ha tillbaka. Jag tror inte att det blivit så mycket dyrare att tillverka hojar. Utan det finns andra anldningar till att priset blivit dyrare.

Och snacket om att kronan är svag mot yen köper inte jag. Tvärtom har kronan blivit starkare mot andra valutor, varför skulle kronan inte blivit det mot yen också. Om någon mer insatt kan kolla hur det ligger till med lite fakta o siffror så fyll på gärna.
Om du med Yen/SEK-förhållandet syftade på det jag skrev så va det för några år sen, när Yenen var väldigt stark.

Sen är det väl rätt självklart att TC, ABS osv kostar en massa att ta fram och en del att tillverka. Varför skulle dom bjuda på det? Hur skulle dom kunna bjuda på det? I synnerhet som "vi" kräver att det ska sitta sånt på alla hojar idag. Detsamma gäller ju på bilsidan, det är ju inte så svårt att få en V70 att kosta över en halv mille, om man ska ha allt krimskrams dom erbjuder...

lillen på 2 år älskar att låna mammas dator :)

Last edited:
ABS är inga nyheter direkt. Det har funnits på bil i flera år. Hojtillverkarna behöver bara tillverka så det passar hojar.

Man kan ju jämföra med bilbranschen... Om jag minns rätt så senast jag kollade låg snittpriset för att tillverka en bil i premiumsegmentet eller strax därunder omkring 150 000 kr, lite beroende på modell. Mindre skillnader än man kan tro mellan olika modeller, trots att utpriset skiljer sig en hel del. Snittpriset i det här fallet avser totala inköps- och monteringskostnaden för alla delar i en bil, dividerat med volymen för den bilmodellen.

ABS är inga nyheter direkt. Det har funnits på bil i flera år. Hojtillverkarna behöver bara tillverka så det passar hojar.
Du menar utveckla en modell som är anpassad för hojar? Helt gratis bara sådär? Typ välja MC istället för BIL i maskinen som tillverkar bromsar?

I princip inget i moderna hojar är direkt nytt, allt från däck till förbränningsmotorer har funnits i >100 år, det nyaste är väl transistorn som uppfanns 1947...

Om du med Yen/SEK-förhållandet syftade på det jag skrev så va det för några år sen, när Yenen var väldigt stark.

Sen är det väl rätt självklart att TC, ABS osv kostar en massa att ta fram och en del att tillverka. Varför skulle dom bjuda på det? Hur skulle dom kunna bjuda på det? I synnerhet som "vi" kräver att det ska sitta sånt på alla hojar idag. Detsamma gäller ju på bilsidan, det är ju inte så svårt att få en V70 att kosta över en halv mille, om man ska ha allt krimskrams dom erbjuder...

Helt ärligt är det inget nytt som i nytt och inte funnits något liknade. Alla saker du nämner har liksom suttit på något annat från början. Att det sen hamnar på en mc på två hjul.

Det ända mc-tillverkare gör är att förfina det så det passar mc. Kostar javisst men inga fantasisummer som motsvarar de prishöjningar vi sett .

Som Nr18 skrev. Det är marknaden som styr. Säljs det dåligt med hojar så ... ja resten kan man ju räkna ut. Förluster ska ju betalas tillbaka.

I slutändan är det vi kunder som får betala eller ja man köper inte japsmärke kanske när ny hoj ska införskaffas.

Last edited:
Tillverkningskostnaden har inte ett skit med slutpriset att göra, så länge det är lägre än försäljningspriset. Tillgång-efterfrågan är det enda som räknas när man sätter priser.
Skillnaden i pris mellan 600 och 1000 cc är enbart för att kunden är villig att betala mer för en 1000.

Hahaha läser du ngn ekonomi kurs på gymnasiet eller? Vet inte en jävel som sysslar med att sälja produkter/tjänster billigt utan tillämpning av minimikalkyl.... men helt fel har du ju inte i att tillämpa utbud/efterfråg kurvan, men de är mer teori...

Last edited:
Hahaha läser du ngn ekonomi kurs på gymnasiet eller? Vet inte en jävel som sysslar med att sälja produkter/tjänster billigt utan tillämpning av minimikalkyl.... men helt fel har du ju inte i att tillämpa utbud/efterfråg kurvan, men de är mer teori...

Nej, jag har gått i livets hårda skola. Självklart finns det en minimikalkyl i botten, men kan du ge ett enda exempel där den ligger till grund för försäljningspriset? Den kalkylen är endast till för att försäkra sig om att minimipriset ligger lägre än det slutgiltiga kundpriset.

Nej, jag har gått i livets hårda skola. Självklart finns det en minimikalkyl i botten, men kan du ge ett enda exempel där den ligger till grund för försäljningspriset? Den kalkylen är endast till för att försäkra sig om att minimipriset ligger lägre än det slutgiltiga kundpriset.

Mina erfarenheter av utveckling/tillverknig säger samma sak som du.

När det gäller "krims-krams" så kostar det oftast förhållandevis väldigt lite men gör att man kan ta mycket mer betalt.

Detta är antagligen huvudorsaken till att man tar fram alla option pryttlar istället för tex helt ny billig och bränslesnål motorteknik.

Att vara först med någon ny på riktigt bra grej är dyrt, att köra samma gadgetar som alla andra är billigt.

Det jag funderat på är vad man skulle kunnat producera en 90-tals motorcykel för där utvecklingskostnaderna är betalda. En motorcykel utan alltför mycket krånglande teknik, med analoga instrument.

Frågan är om den hade blivit köpt ens till halva priset?

Mina erfarenheter av utveckling/tillverknig säger samma sak som du.

När det gäller "krims-krams" så kostar det oftast förhållandevis väldigt lite men gör att man kan ta mycket mer betalt.

Detta är antagligen huvudorsaken till att man tar fram alla option pryttlar istället för tex helt ny billig och bränslesnål motorteknik.

Att vara först med någon ny på riktigt bra grej är dyrt, att köra samma gadgetar som alla andra är billigt.

Man brukar göra så att man tar minimikalkylen, trycker på gånger-knappen på räknaren, därefter på pi-tangenten. Blir summan för liten trycker man på pi en gång till. I sällsynta fall kan man tänka sig att trycka på pi en tredje gång, men då är risken att en konkurrent bara trycker på pi två gånger.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT