Tillverkningskostnad motorcykel?

martin2011

Medlem
Gick med
21 May 2011
Ort
göteborg
Hoj
s
Har någon en aning om vad det kostar det att fabriksproducera en mc?
Alltså tillverkningskostnad i material + arbete.
Exkl utveckling, produktionsverktyg, marknadsföring etc.

Har hört att en bil kostar ca 25% av grundmodellpriset att bygga.
Tex volvo v70 för 300000 görs för 75000.

Kan en 125000kr mc verkligen vara dyrare ett göra än en mc för 50000?
Dagens tunga dyra hojar kanske redan görs till kinamoppe-produktionskostnad?

Flera hojar börjar kosta 150-200000 och några uppåt 250-300000.
Konstigt när allt fler komponenter/montering görs i billigländer..?

Förr köpte folk mc för att man inte hade råd med bil. Vad hände med det?
Visst det är mindre produktionsserier att slå ut omkostnader på mc än vid biltillverkning men ändå?
En mc består ju samtidigt av mycket färre delar & moment än en bil?
 
Själva delarna på hojjen är nog inte så dyra i sig. Det som kostar är nog verktygen och mallarna man använder för att tillverka alla delar.
 
Personalen är den i särklass största kostnaden, över 50%. Vilket ju förstås är rimligt. Ingen arbetskraft, ingen hoj.
 
Man kan ju inte ställa en sån här fråga och sen exkludera det som faktiskt kostar.
Det är ju som att fråga vad det kostar att resa till Spanien exkl resekostnader.

Råmaterialet till en MC lär inte kosta många kronor.
 
Somsagt, materialet i sig kostar inte mycket. Förädlingen är det dyra, och hur effektiv den är. Beror ju dessutom extremt mycket på vad det är för serier vi snackar om. Småserier kostar som man kanske förstår betydligt mycket mer per detalj att bearbeta/ tillverka
 
Tillverkningskostnaden går ju ut på allt från fabrikslokaler, maskiner, personal, material, distribution, reklam för produkten, skatter mm där man ibland kan se att produkter som mc och bilar som kanske är billigare än andra motsvarande märken i inköp har svindyra reservdelar istället.

Kan man då producera sin produkt i ett låglöneland där personalen kanske har en tia i timmen infinner sig ju andra frågor istället ur ett längre perspektiv.Den moraliska och den infrastrukturiska synen där vi då kan handla de där prylarna vi så gärna vill ha billigare men samtidigt utarmar vår egen välfärd på ett metodiskt sätt när arbetstillfällen i vårt eget land mer eller mindre försvinner på export till dessa låglöneländer.

Lite som att bita sig själv i baken med andra ord sett rent ekonomiskt.
 
Det som kostar är inte att tillverka bilen utan att utveckla, Detonations punkter m.m en bottenplatta går upp enorma summor därav att det används på flera olika modeller:P
 
Man kan ju inte ställa en sån här fråga och sen exkludera det som faktiskt kostar.
Det är ju som att fråga vad det kostar att resa till Spanien exkl resekostnader.

Råmaterialet till en MC lär inte kosta många kronor.

Varför skulle man inte kunna ställa den frågan? Som om inte varje tillverkare vet exakt vad produktionskostnaden är utan tex R&D?
Visst är det riktigt att räkna in allt men det är inte det frågan gäller. Även när det gäller utveckling, verktyg etc kan man undra hur mycket kostsammare en 125000kr mc verkligen är jämfört med en 50000kr hoj.
Försöker bara för skoj skull lista ut vad marknadspriset består av.

En mc för 125000 kanske blir nåt sånt här:

Tillverkningskostnad 32000
Pris till generalagent 64000
Pris till återförsäljare 80000
Pris till kund ex moms 100000
Pris till kund ink moms 125000
 
Jag har också funderat på det där.

En FZ6N kostade typ 75000 kr ny sista året i produktion. En FZ1N kostade 130000 kr vid samma tidpunkt, alltså nästan 75% dyrare. Jag har svårt att tänka mig att tillverkningskostnaden skulle vara 75% högre på tusenkubikaren. Jag tror inte heller att utvecklingskostnaden är 75% högre, utan här måste det ju vara så att Yamaha tjänar avsevärt mer, både i procent och kronor på literhojen.

Sen kan det säkert vara så att sexhundran tillverkas i större serier och har lägre utvecklingskostnad eftersom den lånat en del teknik från storebror, men jag kan aldrig tänka mig att skillnaden kan vara så stor, plus att det i så fall dessutom bör vara så att man flyttar lite av utvecklingskostnaden till den mindre hojen för att hålla ett konkurrenskraftigt pris på den större, om det hade behövts.
 
Varför skulle man inte kunna ställa den frågan? Som om inte varje tillverkare vet exakt vad produktionskostnaden är utan tex R&D?
Visst är det riktigt att räkna in allt men det är inte det frågan gäller. Även när det gäller utveckling, verktyg etc kan man undra hur mycket kostsammare en 125000kr mc verkligen är jämfört med en 50000kr hoj.
Försöker bara för skoj skull lista ut vad marknadspriset består av.

En mc för 125000 kanske blir nåt sånt här:

Tillverkningskostnad 32000
Pris till generalagent 64000
Pris till återförsäljare 80000
Pris till kund ex moms 100000
Pris till kund ink moms 125000

Klart man kan ställa frågan, men en dyr hoj kostar väl marginellt mer i material pga att man använder lite mer exklusiva material.
Men det är som sagt inte det som kostar.
Kort sagt så kostar en 200kkr hoj lika mycket eller marginellt mer som en 50kkr hoj att tillverka om jag får gissa.
 
Klart man kan ställa frågan, men en dyr hoj kostar väl marginellt mer i material pga att man använder lite mer exklusiva material.
Men det är som sagt inte det som kostar.
Kort sagt så kostar en 200kkr hoj lika mycket eller marginellt mer som en 50kkr hoj att tillverka om jag får gissa.

Men det ligger mer utveckling bakom en hoj för 200k kontra en för 60k, därav skillnad i pris.
 
KTM R8 någonting sänktes väl från typ 220" till 160" över ett år? Nypris i butik alltså.
 
Det största skämtet i sammanhanget är ju HD's - och dess köpare. (Ursäkta Jörgen.) Hojarna är designade och utvecklade på 70-80-talet. Tillverkade i bly och gjutjärn och tekniskt jämförbar med en Lada Niva. Produktionsserier som kan konkurrera med åtskilliga bilmodeller men priser som motsvarar två moderna nykonstruerade småbilar.
 
Det sjuka är att hojarna är 40-50% billigare i USA fast det är exakt samma hojar, utvecklingskostnader mm. Så då förstår man hur stor del som är skatt.. Var över 2009, då kostade en ny Fireblade 80.000:-
 
Det sjuka är att hojarna är 40-50% billigare i USA fast det är exakt samma hojar, utvecklingskostnader mm. Så då förstår man hur stor del som är skatt.. Var över 2009, då kostade en ny Fireblade 80.000:-

Prislappar i USA är oftast angivna utan skatt. Skatten är ju dock bara ca 10-15% beroende på stat/county.
 
Priset på hojen i butiken är vad tillverkaren/genaralagenten tror att man kan få ut i det landet där den ska säljas tex. Sverige

Där av prisskillnad på tex. 1000/600 eller Sverige/USA
även för att det skliljer på hur köpstarka man är i olika land
och även beroende på modellens popularitet

Och det har inget med tillverkningkostnad att göra :tungan


/S
 
Kanske är det dags att ta bort ett försäljningsled? Med dagens kommunikation & dokumentationsmöjligheter på nätet så kanske snart grossister, importörer & generalagenter försvinner i många branscher. På ATV och moppe så är det allt fler ÅF som direktimporterar från kina och även privatpersoner köper direkt. Det är nog många som bara väntar på "riktiga" kvalitetsgrejer att direktköpa. Kanske exklusiva kvalitetsmotorcyklar kommer snart?
 
Men det ligger mer utveckling bakom en hoj för 200k kontra en för 60k, därav skillnad i pris.

Ja precis, man måste ju räkna in alla parametrar i en sån här frågeställning, man kan inte ta bort det som faktiskt är det väsentliga i frågan som trådskaparen vill.
 
Det här kan jag direkt säga är fel

jag vet inte vad tillverkningskostnad eller pris till generalagent är men:

Pris till återförsäljare ex moms 90.000
Pris till kund ex moms 100.000
Pris till kund ink moms 125.000

Det finns inget av de stora mc-märkena som säljs idag där återförsäljaren har 20-marginal, snarare 10%

Sad but true!

Varför skulle man inte kunna ställa den frågan? Som om inte varje tillverkare vet exakt vad produktionskostnaden är utan tex R&D?
Visst är det riktigt att räkna in allt men det är inte det frågan gäller. Även när det gäller utveckling, verktyg etc kan man undra hur mycket kostsammare en 125000kr mc verkligen är jämfört med en 50000kr hoj.
Försöker bara för skoj skull lista ut vad marknadspriset består av.

En mc för 125000 kanske blir nåt sånt här:

Tillverkningskostnad 32000
Pris till generalagent 64000
Pris till återförsäljare 80000
Pris till kund ex moms 100000
Pris till kund ink moms 125000
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top