Tillverkning av vajrar+varmlödning av nipplar

Det är ett litet konstverk att göra en lödning riktigt.
Tycker Jörgen ligger närmast sanningen :o)

Börja med att glödga 5 mm av vajeränden med gas. Det tar ur härdningen så man kan böja trådarna.

Stoppa i vajern i nippeln och om du har en litet lödhylsa så skjut på den.

Har du lödhylsa så vik ut trådarna, fyll så att tennet kommer ut i hylsans nerkant. Slipa bort överskott av tenn och trådändar och släpp in hylsan i nippeln. Klart!

Har du bara nippel så vik ut varje tråd och in igen så den blir som en liten metkrok. När alla trådar är böjda så har man skapat en liten tratt. Dra in den i nippeln.

På med lödpasta, värm NIPPELN med lite gas eller hela paketet med varmluftspistol. På med tenn och eftervärm med lödkolv tills tennet kommer ut utefter vajern. Fila försiktigt bort överskottstenn. Klart!

En klassiker! Tillverkad av ViceVerken i Örby på sjuttiotalet eller åttio. Pappa var VD där och jag sommarjobbade som liten unge ( riktigt liten ), kanske har jag skruvat ihop din lödkolv:D :D

Den där har inga som helst problem med att värma en nippel, jag har lött fast ett tanklock med fläns med den...

Finns en variant för skidvallning också..

Vad skoj!

Ja det är riktigt schysst kvalle. Svarvat trähandtag, riktig gummikabel osv

/J

måste bara säga att jag hade en gam gsx med förstärkt koppling bla och jag fick byta vajer 2ggr säsongen nästan. med lödnippeln höll de lätt bäst.

Vilken typ av tenn?

När jag snackade med Raceway rekomenderade han silverlod.. inget man har hemma på hyllan direkt.

Tips på vettig lödkolv då för rimliga stålar? Vill inte lägga en förmögenhet för ett par sketna nipplar.

Jag har lödit några vajernipplar till gas och koppling genom att bränna på med varmluftpistolen och använt vanligt lödtenn. Det har aldrig strulat.

Vilken typ av tenn?

När jag snackade med Raceway rekomenderade han silverlod.. inget man har hemma på hyllan direkt.

Tips på vettig lödkolv då för rimliga stålar? Vill inte lägga en förmögenhet för ett par sketna nipplar.

Det är ett gigantiskt overkill att använda silverlod! Men visst har man det "på hyllan" :)

Det är de böjda vajrarna, inte tennet, som i första hand håller ihop lödförbandet.
Conrad eller Clas Ohlson har lödkolvar. Tenn är inte så noga, men undvik tennspackel pga dess höga smälttemperatur.
Tänk på möjligheten att använda varmluftspistol.

Vilken typ av tenn?

Jag brukar löda det det med vanligt lödtenn.

Med silverlod blir fogen starkare men stålvajern förvandlas materialmässigt till ståltråd pga den höga temperaturen.

Har du vajern lös så har jag silverlod, tenn, och allt vad det är i garaget. Jag ska svetsa detaljer åt en kille som kommer förbi ikväll. Då kan jag löda ihop det där med valfri metod om du är inne i stan.

Tackar Jörgen!

Skall ge det ett försök ikväll med lödkolv alá stor ;)

Problemet är att hylsan han sålde till mig inte passar i hålet, dvs. den går inte igenom. Blir att svänga förbi feltema och inhandla en liten börr och börra upp hölet med. Tillverkade egna gasvajrar+chokevajer igår och det gick kanoners. Kopplingen är dock av modell megatjock (ingen hydraulkoppling) och snart åker nya Barnett fjädrar på så vi får hålla tummarna att det håller!

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti