Tillverkning av vajrar+varmlödning av nipplar

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Mors kors!

Kliar mig i skallen till förbannelse nu när jag måste tillverka egna vajrar till bygget. Jag vill och kan inte förstöra originalen då dessa måste användas vid en framtida besiktning. Anslutningar m.m. kommer inte att passa på de nya reglagen heller...

Nu till frågan!
- Var på Raceway idag och köpte lite nipplar, problemet som jag fick förklarat för mig är att skruvnipplar inte håller för bl.a. kopplingen, utan man måste varmlöda. Hur fasiken går detta till, ngn som kan hjälpa till?

Tack för hjälpen boys!

Man avfettar vajerände och nippel med tex lite T-röd. Trär vajern genom lödnippeln. Trulsar upp änden på vajer så att den bildar en trattformad plym som förhindrar den att dras ut genom nippelhålet. Sedan lite lödpasta på det hela och därefter löder man ihop det. Tillför så mycket tenn att hela plymen är genomvätt med tenn tillsammans med nippeln.

Inget svårt alls

Se bara till att tennet flyter ut ordentligt, annars blir det en KALL-lödning o de e inge bra.:D

Ja för helvete,:tungan du ska inte gå på med kolven.

Det går bra med lödkolv också. Jag har en 150 watts lödkolv till sånt. Har man bara en elektroniklödkolv så går det ju inte.

Ska man använda gaslåga är det vikigt att man inte värmer så att härdningen går ur vajen ty då förvandlas vajerns till degigt bonnjärn och utmattas fort och riskerar att gå av i den temperaturpåverkade zonen.

Så ska man tipsa ngn att använda gaslågan ska man också nämna vikten av att inte glödga eller ens blåfärga vajern :D

Last edited:
Det går bra med lödkolv också. Jaghar en 150 watts lodkolv till sånt. Har man bara en elektroniklödkolv så går det ju inte.

Ska man använda gaslåga är det vikigt att man inte värker så att härdningen går ur vajen ty då förvandlas vajerns till degigt bonnjärn och utmattas fort och riskerar att gå av i den temperaturpåverkade zonen.

Så ska man tipsa ngn att använda gaslågan ska man också nämna vikten av att inte glödga eller ens blåfärga vajern :D

Men ursäkta då så hemskt mycket, använd för FN inte gas då ni kan klaka ur wiren, men räkna med att ni inte lyckas med en lödkolv att få upp värmen i nippeln.:fyllisar

Men ursäkta då så hemskt mycket, använd för FN inte gas då ni kan klaka ur wiren, men räkna med att ni inte lyckas med en lödkolv att få upp värmen i nippeln.:fyllisar

:D
Jag tyckler det är praktiskt med lödkolv till vajrar just därför att man då får en temperatur som inte riskerar att förstöra vajern. Jag använder gas ibland också, det går ju det med men har sin risker. Så jag ville bara nämna detta för frågeställaren eftersom ingen här verkade känna till det.

Här är den av mina lödkolvar jag väljer till sånt här.
Jag kan säga att det inte är några problem med att få tennet att flyta ut :D
Många har ju bara sett små elektroniklödkolvar, men såna lödkolvar är ju inte avsedda att användas till sånt här.

/J

Bifogat

• IMG_0627.JPG
    IMG_0627.JPG
    44.9 KB · Visningar: 159
Bärbar liten gasbrännare är ju rätt smidigt, blir ju varma men har man lite feeling går det utmärkt!

Värm först, bort me lågan å tillför sen.

Bärbar liten gasbrännare är ju rätt smidigt, blir ju varma men har man lite feeling går det utmärkt!

Värm först, bort me lågan å tillför sen.

Precis, gas funkar utmärkt, bara man vet vad man håller på med.
Biltema har billiga små gasbrännare med engångstuber som jag använder till sånt här. Så slipper man trassla med gassvetsen. :D

Jag skulle inte ens komma på tanken att försöka med min 450Wattare. Gas is da shit.:tummenupp

Det finns vanligt lödtenn som bönder använder å sen finns det Multicore Sn62RA10BAS86.

Dyrt som knark men när du suger i dig löd röken så vet du var pengarna tog vägen. Detta vet jag för jag tillhörde "löd eliten" här i landet på tidigt 2000-tal.

Jag skulle inte ens komma på tanken att försöka med min 450Wattare. Gas is da shit.:tummenupp

Pointen var som sagt bara att komplettere era inlägg med vad man måste tänka på när man använder gaslåga på härdade stålvajrar. Så att TS inte förstör en vajer för dyra pengar.

Syftet var inte polemisera med dig med vad som är "bäst". Sist jag lödde en vajer så använde jag tex gas. Ty det var snabbaste då.

Shit vilket pådrag!

Har en "portabel" gasbrännare hemma av bättre kvalitet som lär funka utmärkt. Vad snackar vi om för tenn då? Inte vanligt lödtenn antar jag..?!

Vart får jag tag i detta i så fall?

:D
Jag tyckler det är praktiskt med lödkolv till vajrar just därför att man då får en temperatur som inte riskerar att förstöra vajern. Jag använder gas ibland också, det går ju det med men har sin risker. Så jag ville bara nämna detta för frågeställaren eftersom ingen här verkade känna till det.

Här är den av mina lödkolvar jag väljer till sånt här.
Jag kan säga att det inte är några problem med att få tennet att flyta ut :D
Många har ju bara sett små elektroniklödkolvar, men såna lödkolvar är ju inte avsedda att användas till sånt här.

/J

En klassiker! Tillverkad av ViceVerken i Örby på sjuttiotalet eller åttio. Pappa var VD där och jag sommarjobbade som liten unge ( riktigt liten ), kanske har jag skruvat ihop din lödkolv:D :D

Den där har inga som helst problem med att värma en nippel, jag har lött fast ett tanklock med fläns med den...

Finns en variant för skidvallning också..

Slut på OT

Dyrt som knark men när du suger i dig löd röken så vet du var pengarna tog vägen. .

bäst på SH hittills denna vecka:tummenupp

Last edited:
Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back