Tillverka en egen kedjesmörjare!?

Kjedjessmörjare, alltså

Jerk Off skrev:
Såg en enkel variant här:
http://www.hondabikes.org.uk/chainoiler.html
Någon som vet var man kan hitta sådana små fina ventiler?

Hmm.... en kjedjesmörjare bör väl vara utrustad med:
1. elektrisk magnetventil som styrs av tändningen (varför droppa i garaget?)
2. flödesregulator (helst styrbar från hastighetsmätaren=lyxmodellen)
3. oljebehållare med lampa för "låg nivå"
4. avstrykare, d v s inte någon slang som droppar "överallt"

Allt ovan borde vara ganska enkelt att fixa själv.

:)
 
Tja...overkill? Så jobbigt är det väl inte att smörja kedjan själv? :tummenupp
 
Är det bara jag som tycker att det är lite Touring över automatisk kedjesmörjare? :tungan
 
Se då till att ni inte gör konstruktionen bristfällig.
Kan ju råka dimma lite fint på bakhjulet :rolleyes:
 
Gustav1 skrev:
Tja...overkill? Så jobbigt är det väl inte att smörja kedjan själv? :tummenupp
Nej, men med en Scottoiler eller liknande så får man bättre hållbarhet på drivpaketet då den lättflytande oljan hela tiden tar med sig skit och grus från kedjan, på så sätt är kedjan i princip helt ren hela tiden, däremot kan baksvingen antagligen bli skitigare än normalt. Man kan inte få samma effekt av att smörja kedjan som vanligt.

Jag snackade med nån som kört några säsonger med en Scottoiler och han påstod att drivpaketet höll minst 2-3 ggr längre pga minskat slitage.
 
Var får man tag på sådana där "ventiler" som man kan stänga av och på?
 
Magnetventiler

fireblade skrev:
Var får man tag på sådana där "ventiler" som man kan stänga av och på?

Har kollat på ELFA men tyvärr har de bara sådana för luft och dessutom är de mycket dyra.

En annan och fullt möjlig lösning är att använda en elektriskt besinpump avsedd för bilar. Den gamla modellen från äldre SAAB (95/96), tick,tack modellen som slog ett slag när trycket sjönk under ett visst värde skulle kunna passa utmärkt (tål olja, vibrationer och är ganska liten + billig på skroten).

De är 12 volts och pumpar föjaktligen inget när tändningen är avslagen. Hur ofta den ska pumpa avgörs då hur flödesventilen är inställd.

En ventil (för luft) kan för några kronor inköpas i akvarieaffären? Denna ventil får nog bytas då och då (efter en säsong?) eftersom oljebeständigheten sannolikt är skral.

Lämpligt är att montera oljebehållaren (också köpt på skroten = bromsoljebehållare för bromsservo och köp då en med kontakt för låg oljenivå så kan du ordna med en lysdiod/lampa som talar om när det är dags att fylla på) under pumpens nivå så rinner inget ut när hojen står still.

Bästa sättet att få oljan på plats bör vara en avstrykare och till detta går att använda en veke inköpt i en affär som säljer fotogenlampor.

Lycka till med bygget och återkom gärna.

(Hmm... den här fantasiprodukten verkar bli så himla bra så jag funderar allvarligt på att göra en själv!)

:)
 
Last edited:
Busafreak skrev:
Har kollat på ELFA men tyvärr har de bara sådana för luft och dessutom är de mycket dyra.

En annan och fullt möjlig lösning är att använda en elektriskt besinpump avsedd för bilar. Den gamla modellen från äldre SAAB (95/96), tick,tack modellen som slog ett slag när trycket sjönk under ett visst värde skulle kunna passa utmärkt (tål olja, vibrationer och är ganska liten + billig på skroten).

De är 12 volts och pumpar föjaktligen inget när tändningen är avslagen. Hur ofta den ska pumpa avgörs då hur flödesventilen är inställd.

En ventil (för luft) kan för några kronor inköpas i akvarieaffären? Denna ventil får nog bytas då och då (efter en säsong?) eftersom oljebeständigheten sannolikt är skral.

Lämpligt är att montera oljebehållaren (också köpt på skroten = bromsoljebehållare för bromsservo och köp då en med kontakt för låg oljenivå så kan du ordna med en lysdiod/lampa som talar om när det är dags att fylla på) under pumpens nivå så rinner inget ut när hojen står still.

Bästa sättet att få oljan på plats bör vara en avstrykare och till detta går att använda en veke inköpt i en affär som säljer fotogenlampor.

Lycka till med bygget och återkom gärna.

(Hmm... den här fantasiprodukten verkar bli så himla bra så jag funderar allvarligt på att göra en själv!)

:)


Fan vad du har tänkt till! :tummenupp Jag funderar på enkla ventiler ifrån Gardena... Men som sagt man lär ju få byta varje säsong! Här kommer en länk på deras Micro-Drip system: http://www.gardena.se/gardena/s.nsf...67E10032FD29&expand=2.6&start=2.6.1&count=999
 

Bifogat

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top