Tillverka egna strypsater!

Vishy

Ny medlem
Gick med
16 May 2006
Hoj
Yamaha R6-99
Hej igen,
Sorry för att jag öppnar ny tråd! men jag undrar om vi har någon kunnig som vet måtten till strypbrickor (25kw) och om det är möjligt att tillverka sånna via någon som håller på med metall!

All tips är Guldvärd! Bor i stockholm för övrigt! MC som jag äger är en Yamaha r6(Rj03)- 1999 och är reggad som 25 kw redan

Mvh Vishy

tror inte att VV godkänner det, efter som det inte är strypningen de kollar, de vill bara se papperna på att det är en godkänd bricka :död ..... det e inte brickan som kostar när man köper den, det är pappret som säger att den är äkta som kostar..... så det e tyvärr bara å betala :(

silverbird skrev:
2184932 tror inte att VV godkänner det, efter som det inte är strypningen de kollar, de vill bara se papperna på att det är en godkänd bricka :död ..... det e inte brickan som kostar när man köper den, det är pappret som säger att den är äkta som kostar..... så det e tyvärr bara å betala :(

Men att betala 1500 kr för 2 metallbitar + intyg är rätt mycket!
Känner ni några andra som är billigare? kanske utrikes?

jag köpte min på mckompaniet för 1395:-... vad jag vet så e det det billigast å enklaste... orkade inte kolla så mycket:P

Han vill bara ha brickorna då hojen redan är 25kw i papprena

Sålänge hojen inte ger mer än 25kw (dvs rätt gjorda brickor) så är det inga problemos

Ljunghusen skrev:
2184958 Han vill bara ha brickorna då hojen redan är 25kw i papprena

Sålänge hojen inte ger mer än 25kw (dvs rätt gjorda brickor) så är det inga problemos

Tack Ljunghusen!
Precis, jag vill endast ha brickorna då jag har intyg från VV att det är reggad som 25 kw. Hur kan jag skaffa sånna för så billigt som möjligt?

Några erfarenheter?

Vishy skrev:
2184998 Tack Ljunghusen!
Precis, jag vill endast ha brickorna då jag har intyg från VV att det är reggad som 25 kw. Hur kan jag skaffa sånna för så billigt som möjligt?

Några erfarenheter?

Jag har måtten, men de kostar 1595:- :tungan

[KoRn] skrev:
2185055 Jag har måtten, men de kostar 1595:- :tungan

Som jag skrev innan så vill jag inte betala för intyget(som kostar det mesta) utan är beredd att betala för brickorna!

Men om du vill så får du gärna dela med dig måtten! tack på förhand

dum fråga...

Med risk att göra mig till åtlöje.
Hålet = 20% av inloppsarean är väl en grov, tillräckligt noggrann gissning för att få den att gå som skit iaf... ytterdiameter går väl mäta sig till...

Men är det bara brickor? inga trottelstopp etc?

Mvh
P

Pegasus skrev:
2185172 Med risk att göra mig till åtlöje.
Hålet = 20% av inloppsarean är väl en grov, tillräckligt noggrann gissning för att få den att gå som skit iaf... ytterdiameter går väl mäta sig till...

Men är det bara brickor? inga trottelstopp etc?

Mvh
P

Jag tror att det är både brickor trottelstopp på den faktiskt...

Vishy skrev:
2185113 Som jag skrev innan så vill jag inte betala för intyget(som kostar det mesta) utan är beredd att betala för brickorna!

Tyvärr så går det inte att köpa lösa delar...

Vishy skrev:
2185113 Som jag skrev innan så vill jag inte betala för intyget(som kostar det mesta) utan är beredd att betala för brickorna!

Hållet är ca 13-15mm i diameter, brickan ca43-45mm
Ger dig ett hum om hur stort detska vara iaf.

Om det är inför besiktning eler uppkörning du är orolig så kan du yxa till det lite grovt eftersom dom kommer känna att den är strypt men inte känna skillnad om det är 30 eller 42hk....

OBS
CBR 600!

Skall avstrypa en R6 denna eller nästa helg om jag hinner i tid ? så kan du få exakta mått på både insugsbrickorna och trottelstoppen.

Vishy skrev:

aha då ber ja om ursäkt... trodde du skulle ha brickor och intyg :3freak

Vishy skrev:

Jag kan fixa fram måtten och har även tillgång till slip och liknande på jobbet så skulle kunna göra en uppsättning brickor åt dig.
Dock så finns det tillhörande trottelstopp som är gjorda av bakelit (tror jag iaf) som jag också kan måtta men det blir betydligt svårare att göra..

Man kanske kan göra trottelstopp av ett metallrör med rätt diameter bara? :va

Xyron skrev:
2185921 Jag kan fixa fram måtten och har även tillgång till slip och liknande på jobbet så skulle kunna göra en uppsättning brickor åt dig.
Dock så finns det tillhörande trottelstopp som är gjorda av bakelit (tror jag iaf) som jag också kan måtta men det blir betydligt svårare att göra..

Nån med bild på trottelstop? Känns som att trottelstoppen är den enkla biten

jag kan nog svarva nåt om det behövs :tummenupp

Ljunghusen skrev:
2186064 Nån med bild på trottelstop? Känns som att trottelstoppen är den enkla biten

Har inte strypningarna hemma, ska be en kompis som bor i närheten fara och hämta dem. Bilder kommer nog under / efter helgen. Med mått i så fal..

En polare montera strypning på sin R6 -01a och som sagt är det både trottelstopp och brickor.

Xyron skrev:
2185921 Jag kan fixa fram måtten och har även tillgång till slip och liknande på jobbet så skulle kunna göra en uppsättning brickor åt dig.

Hej, Skulle vara riktigt nice om du skulle kunna hjälpa mig att fixa det! Jag är väldigt nöjd att du vill ställa upp och hjälpa mig! Såg att du även har likadan hoj som mig! Jag har aldrig hållt på med strypning innan så har inte dirket så mycket koll på hur det fungerar! Vart i Sverige befinner du dig?

Tack på förhand!
//Vishy
Ljunghusen skrev:
2186064 Nån med bild på trottelstop? Känns som att trottelstoppen är den enkla biten

Tackar tackar! OJ vad glad man blir att så många vill hjälpas åt!
All hjälp är Guldvärd!!! nu har jag aldrig lekt med strypning innan som sagt, så jag har faktiskt noll koll på det! Vad är det exact ni behöver från mig för att kunna hjälpa mig att fixa sånna brickor?

//Vishy

Sirjerry skrev:
2187755 Om det endast är det att du ska till besiktningen så tror jag inte att du behöver göra ett skit med några strypningar. Tror knappast att en besiktnings man kör i såna hastigheter att han känner nån skillnad.

//Jerry

Det är jag medveten om, den gick igenom besiktningen ostrypt(fast att den är reggad 25kw), jag vill köra lagligt då jag precis har fått A-begränsad körkort och vill bli duktig på att köra hela säsongen ut! Så i andra ord vill jag fixa strypningen p.g.a jag är "tvungen" + att jag har försäkring på den med 25kw(finns tråd om det i försäkringsfrågor)

Last edited:
Om någon lägger upp bild på trottelstoppen till att börja med så får vi se om det går att göra något av det :)
Sitter brickorna I gummina på R6, eller mellan insugsplatta (som tex Kawa har) och topp?

Ljunghusen skrev:
2187769 Om någon lägger upp bild på trottelstoppen till att börja med så får vi se om det går att göra något av det :)
Sitter brickorna I gummina på R6, eller mellan insugsplatta (som tex Kawa har) och topp?

Komigen nu grabbar!
Vi behöver era kunskaper! Dela med er!

Tack igen ljunghusen! Spännande att se hur det hela kommer att sluta!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT