Tillverka egna "dubbelmantlade" avgasrör

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har funderat ett tag på om och hur man i sånt fall skall göra om man skulle vilja tillverka nya egna rör i polerat rostfritt från motorn och fram till dämparna. Problemet jag tänker på är att på min hoj är krökarna från motorn ca 38 mm utvändigt men bara ca 26 mm invändigt hur gör man här för att få till rätt motstånd? 26 mm rör kommer ju att se ut klent och fult och att tillverkar egna dubbelrör verkar ju inte heller så lätt men kan ju kanske gå om man skulle använda rördelar och svetsa ihop dom efter som men låter ut som ett drygt projekt.

Nån som har koll på om man annars bara kan strypa in avgassystemet med tex en bricka eller ett minder rör instucket i slutet av avgasröret innan dämparen? Är inte så sugen på att börja bestycka om och sånt då jag fått hojen att gå med original krökar och öppnare rör och dämpare som jag har på nu. Ett ännu öppnare system riskerar väl också att minska på botten vridet vilket i mitt fall inte är önskvärt.

Kommer denna säsong att köra med avgasbandage runt mitt system för att dölja de fula kromet på krökarna och de nu mer svartlackade mellanbitarna tillverkade av vanliga 38 mm universal avgasrör från OKQ8 men skulle helst ha ett polerat rostfritt avgassystem för utseendets.

Några tips om detta och tar gärna tips på var man köper rördelar och om det finns nån som tillverkar system till vettiga pengar då detta inte är nåt som jag klarar av att göra själv.

En CB250N ombyggd till cafe racer.

använda original dimension på "inner" röret kommer bara till att se klent o fjuttigt ut, föreslår att du bockar ihop nåt med 30 eller 32 mm diameter så ser det lite biffigare ut. eftersom din 250 inte är nått effektmonster och lär inte heller bli det så den diameter på rör jag föreslagit kommer inte till att påverka alla dom ystra 23 kusarna som rovan har, lite större rör gör att den andas bättre på högre varv (typ....mindre restriktion iom större diameter), mottrycket kan ju till viss del balanseras med själva ljuddämparen- men, fritt bläs inom rimliga gränser och med en vettig ljuddämpare gör alla glada:tummenupp

//jj

30 mm invändig diameter skulle ju ge ett rör på 33-34 mm utvändigt, kan nog funka även utseendemässigt får leta i skrothoparna och se om jag hittar nåt rör som är underför 34 mm utvändigt och kolla hur det verkar. Får fundera lite mer på detta det är ju inget som jag kommer att börja med nu utan med som funderingar då jag skulle gilla ett blankt olindat avgassystem på hojen.

Fort är det vinter i alla fall här i norr och jag talade med den tilltänkta svetsaren och han var på att bygga ett rostfritt system nu i vinter.

Hade ju lite problem med besiktningen då det gäller buller och fick packa om dämparna och stoppa i dB-killers men det skulle faktiskt inte göra nåt om hojen blev lite tystare (lika tyst som med dB-killers, kör utan nu då hojen går bättre så) och det var nu som jag fick en idé. Hur skulle det vara om man gjorde ett system i 38 mm rör för utseendet men att man skulle göra ett inre rör att sticka i bakifrån men göra detta rör perforerat med hål som en dB-killer? Även om man bara har ett rör med hål i lär det väl riva söner ljudet en del, tänker att man sen skulle kunna linda dämpull mellan inre och yttre rören även om det blir ganska tunt lager med dämpmatta. Tror ni att det skulle dämpa lite ljud och man väl få något högre motstånd i systemet liknade det är idag?

Vad tror ni om denna idé?

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...