Tillfällig strypning, hur?

Lindgren95

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2013
Hoj
KTM 625 SMC -06
God kväll, har ett litet problem!
Det är som så att jag som jag nämnt i en annan tråd strax ska besiktiga min 625a :gråta

Dum som jag är så köpte jag en "mellantung" som är reggad på 21kw, utan att få med någon strypning överhuvudtaget, jag har själv svårt att tro att de vill bänka den, men det lär ju märkas att den ger bra mycket mer än 21kw iallafall, vilket troligen räcker för att få ombes. :confused:
Så jag skulle på något sätt vilja få ner lite effekt, utan att köpa en dyr strypsats.

Något jag själv funderat över, är att det kanske skulle gå att sätta en fjäder runt gasvajern i handtaget, som trycks ihop och "stoppar" det från att ge full gas? Samma princip som ett trottelstopp antar jag! :gnissla

Skulle uppskatta om någon kunnig som suttit i liknande sits skulle kunna tipsa om något snabbt, enkelt och gärna smidigt sätt att få den lite slöare, som inte innebär några större ingrepp! :)

Tack på förhand :slicka

Jag vet inte hur mekkunnig du är och vilka konsekvenserna blir men:
Står och väntar på min tur att besiktiga min Suzuki när det rullar in en HD.
Som är rejält pimpad.
Jag kan inte låta bli att uttryck min beundran över det arbetet som lagts ner på den kromglänsande hojen och min förvåning över att den är nästan ljudlös.
"Ljudlös :D :D. Den här ljuddämparen använder jag bara vid besiktningen. Den är så full med diskbollar så den gör bara 90 på motorväg. Men det är inget de bryr sig om här."
Så lite diskbollar eller strypbrickor i avgasrör/ljuddämpare kan göra underverk när det gäller minska maxeffekten.

Det KAN funka att åka dit utan att köra med strypning, vissa bryr sig inte.

På vilket sätt är den strypt på pappret? Är det genom begränsning i förgasare så gör du bara en bricka i samma diameter som insuget. Borra sedan ett hål på 7-10mm i mitten på brickan och sätt sedan i brickan i insuget. Färdigt!

När allt är färdigt med besiktning osv, så låter du brickan sitta kvar. För annars är det ju ingen idé att du har körkort eftersom du fortfarande kör olagligt :)

Det måste väl gå att begränsa gasvajerns rörelse också på den hojen. Ett brett strips eller två runt gasvajern vid spjället så man minskar gasrörelsen där?

En fullösning men det borde väl fungera?

Diskbollar har jag övervägt att skicka i, då det även påverkar ljudnivån :yoparty
På pappret är den så vitt jag vet, strypt med trottelstopp samt en bricka skulle jag tro.

Att minska gasvajerns rörelse verkar enligt mig vara det lättaste sättet, en fjäder som trycks ihop eller strips som sagt :tummenupp

Anledningen till att jag bara vill ha en tillfällig strypning är pga att det är hemskt tråkigt att inte kunna utnyttja den kraft som finns :(
Sen tror jag att risken är väldigt liten att man blir stannad och "effektkollad :P "

I en trafikkontroll av polisen skulle jag gissa att de bara vill se så man är nykter och har ett körkort

Diskbollar har jag övervägt att skicka i, då det även påverkar ljudnivån :yoparty
På pappret är den så vitt jag vet, strypt med trottelstopp samt en bricka skulle jag tro.

Att minska gasvajerns rörelse verkar enligt mig vara det lättaste sättet, en fjäder som trycks ihop eller strips som sagt :tummenupp

Anledningen till att jag bara vill ha en tillfällig strypning är pga att det är hemskt tråkigt att inte kunna utnyttja den kraft som finns :(
Sen tror jag att risken är väldigt liten att man blir stannad och "effektkollad :P "

I en trafikkontroll av polisen skulle jag gissa att de bara vill se så man är nykter och har ett körkort

Nja risken att de kollar när du bara har mellankort är nog ändå ganska hög.

Besiktade min hoj idag, var lite rädd att under provkörningen så skulle det märkas att den är full effekt och inte strypt, men han kom tillbaka och sa ingeting, antagligen märkte han inte eller så brydde han sig inte. Kan nämna att min bilprovning ligger i staden så det är bara 50 km/h i området, så att så värst snabbt kan det inte ha gått av testgubben!

Haha, 50-sträckor är ju bra isf! :D

Dock lär det ju kännas att kraften liksom "finns där", den är ju som snabbast mellan 20-100 någonstans, så det ligger ju mitt i skiten :P

Men vi får se, jag ska pröva sätta en liten fjäder på gasvajern uppe vid handtaget imorgon, som tar emot så inte vajern går så långt :)

Det jobbiga är om det skulle hända något. Typ att det kommer någon som kör in i dig utan att du hinner reagera. Tror inte att fb är så glada över att du kör olovligt, m.a.o. troligtvis ingen ersättning.

På min kollegas hoj var strypningen bara en skruv som satt på förgasaren och förhindrade gasvajern från att löpa mer än halvvägs. Det gick en platta från den vanliga tomgångsskruven till motsatt håll och i den satt skruven. Rätt simpelt och löjligt.

Det med skruv i förgasaren låter smidigt :)

Angående försäkringsbolagen, är man vållande för en olycka - SMIT! :gnissla
Nääe, men du har rätt i det du säger, visst är det dumt, men man får hoppas på att inget händer :3freak

Men just att "stoppa" gasvajern från att gå hela vägen, lär ju vara väldigt smidigt också, då det ger intrycket av att det sitter just ett trottelstopp där

Angående försäkringsbolagen, är man vållande för en olycka - SMIT! :gnissla
Nääe, men du har rätt i det du säger, visst är det dumt, men man får hoppas på att inget händer :3freak
Och hur hade du tänkt smita om du har kört in i en bil och har brutna ben och en trasig hoj? Eller ligger medvetslös ute i skogen?

Jag antar att du är dum nog att ha köpt mc-utrustning också, handskar, stövlar, ryggskydd, ställ osv? Helt meningslöst om du aldrig har tänkt köra omkull! Samma sak med försäkringen, ställ av hojen istället, du ska ju ändå inte vurpa :tummenupp

Och hur hade du tänkt smita om du har kört in i en bil och har brutna ben och en trasig hoj? Eller ligger medvetslös ute i skogen?

Jag antar att du är dum nog att ha köpt mc-utrustning också, handskar, stövlar, ryggskydd, ställ osv? Helt meningslöst om du aldrig har tänkt köra omkull! Samma sak med försäkringen, ställ av hojen istället, du ska ju ändå inte vurpa :tummenupp

Skador på motorcykeln eller mig själv är en skitsak, skador på andra offer som inte täcks av trafikförsäkringen pga otillåten effekt är det jag oroar mig för, eller ja, att skada personen är nog det värsta oavsett hur många miljoner det kan kosta.
Har funderat på att köpa strypningar för 21kw och sätta i, bara det att jag inte har en minsta aning om vad som behövs för att strypa den godkänt.

Om någon här skulle råka veta vad 625an från 2006 stryps med från fabrik, och om det är möjligt att införskaffa dessa strypningar så skulle jag vara väldigt tacksam :)

Skador på motorcykeln eller mig själv är en skitsak, skador på andra offer som inte täcks av trafikförsäkringen pga otillåten effekt är det jag oroar mig för, eller ja, att skada personen är nog det värsta oavsett hur många miljoner det kan kosta.
Har funderat på att köpa strypningar för 21kw och sätta i, bara det att jag inte har en minsta aning om vad som behövs för att strypa den godkänt.

Om någon här skulle råka veta vad 625an från 2006 stryps med från fabrik, och om det är möjligt att införskaffa dessa strypningar så skulle jag vara väldigt tacksam :)

Det kan din lokala KTM-handlare svara på :tummenupp

Nyheter
Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...