Tillfällig förlust av bromsfunktion fram på gammel-Honda?

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
En bekant har en Honda CB450 från mitten av sjuttiotalet som han renoverat. När jag, i egenskap av något mer erfaren mc-förare, provkörde denna och drog upp den i toppfart (hiskeliga 125 km/h) fick jag en något obehaglig upplevelse då frambromsen helt plötsligt slutade fungera. Efter att ha pumpat med bromshandtaget så kom funktionen tillbaka igen. Har kört den tidigare i lägre fart och inte upplevt problemet.

Min gissning är att detta beror på att bromsskivan är skev och slår ut kolvarna i oket och man behöver helt enkelt pumpa ut kolvarna mot skivan för att de ska ta, men kanske finns det någon annan anledning till att detta kan ske? Generellt är bromsverkan, även när den funkar, knappt godkänd men så är det kanske på så här gamla hojar?
 
Det gamla vanliga, luft i systemet.

Även haft problem med huvudcylindrar på gamla japanare som gett liknande problem.
Det var en osedvanligt trött CB450.
 
Last edited:
Bromsverkan med en (1) bromsskiva av rostfritt stål som nyps av ett enkolvsok kommer såklart inte att vara på något sätt jämförbar med en modern hoj. Troligen t.o.m. sämre än en väl injusterad bromstrumma...

Men, den ska INTE bete sig som du beskriver.


Är skivan skev så kan det bli som du säger, men då skulle det vibrera/pulsera när du bromsar också...

Kolla upp att justerskruven på armen till bromsoket är justerad korrekt, den inre bromsklossen skall ligga väldigt nära bromsskivan när den är korrekt justerad. Inte ligga an hela tiden, men väldigt nära. Om den är felaktigt justerad/saknas kan oket röra sig för mycket/helt fritt och kolven tryckas in, vilket skulle ge upphov till din upplevelse.

https://www.google.se/search?q=fron...ILjAC#imgrc=voTOF4G6e4-LpM:&spf=1527833058081


Ett internt läckage i bromspumpen kan möjligen också misstankas, är den renoverad?

Utgår från att systemet är luftat ordentligt...
 
Det gamla vanliga, luft i systemet.

Även haft problem med huvudcylindrar på gamla japanare som gett liknande problem.
Det var en osedvanligt trött CB450.

Ja, den är rätt trött. Blåryker emellanåt på ena cylindern så gissar taskiga kolvringar vid gaspådrag, men kan ju mycket väl vara ventilsäten också. Vi ska göra kompprov och se vad det ger.
 
Bromsverkan med en (1) bromsskiva av rostfritt stål som nyps av ett enkolvsok kommer såklart inte att vara på något sätt jämförbar med en modern hoj. Troligen t.o.m. sämre än en väl injusterad bromstrumma...

Men, den ska INTE bete sig som du beskriver.


Är skivan skev så kan det bli som du säger, men då skulle det vibrera/pulsera när du bromsar också...

Kolla upp att justerskruven på armen till bromsoket är justerad korrekt, den inre bromsklossen skall ligga väldigt nära bromsskivan när den är korrekt justerad. Inte ligga an hela tiden, men väldigt nära. Om den är felaktigt justerad/saknas kan oket röra sig för mycket/helt fritt och kolven tryckas in, vilket skulle ge upphov till din upplevelse.

https://www.google.se/search?q=fron...ILjAC#imgrc=voTOF4G6e4-LpM:&spf=1527833058081


Ett internt läckage i bromspumpen kan möjligen också misstankas, är den renoverad?

Utgår från att systemet är luftat ordentligt...

Bra tips. Systemet är helt säkert inte luftat ordentligt. Och nej, den ska verkligen inte bete sig så, fick hjärtat i halsgropen i någon sekund när INGENTING hände vid broms från 125 på kurvig landsväg... :gnissla
 
Du måste angripa problemet systematiskt och i angelägenhetsordning.

CB 450 var verkligen rapp på sin tid, och kunde hålla den på pappret tekniköverlägsna CB500/Four bakom sig med rätt förare.

Då på den tiden kunde det vara misständning som höll hojen tillbaka - vill minnas att man körde med brytartändning ända till slutet.
Är det inte uppenbart bluddrande och hackande så är det förgaseriet du behöver se över. Mer än 125 skall den absolut mäkta med. Det är en 100 mph-hoj!
:glömdet
 
Håller inte med om att en dåtida skivbroms skulle vara sämre än en bra trumbroms. Har två honda classic räsers. En 250 med skivbroms och en 350 med TLS trumbroms. Skiljer nästan 40 meter på bromspunkt med kalla bromsar. Trumbromsen tappar mycket effekt mot slutet av ett pass. Så 350n är inte lönt att köra race med.
Däremot har jag testkört en då ny Aermacchi 350 fabrikare. Den kunde stanna. Men då är vi inne på exotiska hojar.
 
Jag kan ju inget men jag har haft en skev skiva som masserade ut kolvarna i oket på långa rakor och kände ingenting i handtaget. Den betedde sig exakt som du beskriver.

Syntes ganska tydligt med upphissat framhjul och en blyertspenna handklämd mot gaffelbenet som "indikatorklocka".
Jag såg inget med ögat och hjulsnurr dock.
 
Du måste angripa problemet systematiskt och i angelägenhetsordning.

CB 450 var verkligen rapp på sin tid, och kunde hålla den på pappret tekniköverlägsna CB500/Four bakom sig med rätt förare.

Då på den tiden kunde det vara misständning som höll hojen tillbaka - vill minnas att man körde med brytartändning ända till slutet.
Är det inte uppenbart bluddrande och hackande så är det förgaseriet du behöver se över. Mer än 125 skall den absolut mäkta med. Det är en 100 mph-hoj!
:glömdet

Jo, förgasaren är inte perfekt injusterad, inget tvivel om det men inte heller överdrivet dålig. Tror den drar tjuvluft t.ex. då den tar lite tid för att komma ner på tomgångsvarv om man står och gasar på neutralen. Tändningen är dock utbytt mot en modern elektronisk pryl, så tror inte det är det. Den tappar framförallt kraft på högre varv/högre belastning vilket får mig att tro att något är otätt i förbränningsrummet.

Den känns rätt sliten överlag, känslan är att man håller på att skaka av vägen redan lite över 100 knyck, och då är iaf framgaffeln genomgång och bytt olja på (dock rätt bra spel mellan inner och ytterben...).
 
Last edited:
Jag kan ju inget men jag har haft en skev skiva som masserade ut kolvarna i oket på långa rakor och kände ingenting i handtaget. Den betedde sig exakt som du beskriver.

Syntes ganska tydligt med upphissat framhjul och en blyertspenna handklämd mot gaffelbenet som "indikatorklocka".
Jag såg inget med ögat och hjulsnurr dock.

Yes, det har jag hört andra säga också. Har en indikatorklocka, får mäta upp skivan.
 
Kollade bromsskivan med indikatorklocka och den slog upp mot 0,5 mm. Vet inte om det är mycket eller lite? Stativet var dock inte stabilt så möjligen var kastet något mindre i verkligheten.

Kompet var förutsägbart dåligt, 130 psi på ena cylindern torrt (150 psi med lite olja insprutat i tändstiftshålet) mot 165 som undre gräns och ett ”helst”-värde på 185. Andra cylindern mätte jag först upp ca 90 psi men det var med stängd trottel. Testade därför endast med öppen trottel efter att hällt olja i den cylindern men nådde då upp till ca 170. Ska testa igen om någon dag när olja runnit förbi ringarna. Dock cylindern med bäst komp som också blåryker mest.
 
Om stativet är vekt brukar indikatorklockan visa mindre än verkligt värde.
Blårök kan tyda på kass oljering, även om kompringen (arna) är OK.
Enligt CB500 four shop manual, disc trueness service limit 0,3.
 
Du skriver i första inlägget att motorcykeln är renoverad.

Dåliga bromsar, dåligt komp, blåryker, glappa gaffelben, ev. tjuvluft...

På vilket sätt är den hojen renoverad?
 
Du skriver i första inlägget att motorcykeln är renoverad.

Dåliga bromsar, dåligt komp, blåryker, glappa gaffelben, ev. tjuvluft...

På vilket sätt är den hojen renoverad?
Precis min tanke. Kanske bara det estetiska men inte funktionellt?

Förgasarna måste väl ställas in/justeras med klocka har jag för mig?

Annars kan man hitta delar till gamla Honda CB-modeller här. En bra sajt med delar (även delar till gamla Kawasaki, Suzuki, Yamaha).
 
Om stativet är vekt brukar indikatorklockan visa mindre än verkligt värde.
Blårök kan tyda på kass oljering, även om kompringen (arna) är OK.
Enligt CB500 four shop manual, disc trueness service limit 0,3.

Svetsade ihop ett mer stabilt stativ och då var kastet bara 8 hundradelar. Får se vad det ger att lufta bromsarna.
 
Du skriver i första inlägget att motorcykeln är renoverad.

Dåliga bromsar, dåligt komp, blåryker, glappa gaffelben, ev. tjuvluft...

På vilket sätt är den hojen renoverad?

:rolleyes

Ok, pågående renovering, låter det bättre? Detta var andra provkörningen sedan köp, svårt att upptäcka fel innan dess då maskinen inte rullade... Men, det är mycket gjort på hojen för att nå fram till detta stadie, både kosmetiskt och mekaniskt.
 
Försöker bara hjälpa dig, ingen anledning att rulla med ögonen...

Såklart påverkar det ens råd om nån skriver att en hoj är renoverad, jämfört om nån skriver att man hittat nåt som stått i en lada i 25 år.

Sannolikt är detta nåt mittemellan, och jag hoppas verkligen du får till den.
 
Försöker bara hjälpa dig, ingen anledning att rulla med ögonen...

Såklart påverkar det ens råd om nån skriver att en hoj är renoverad, jämfört om nån skriver att man hittat nåt som stått i en lada i 25 år.

Sannolikt är detta nåt mittemellan, och jag hoppas verkligen du får till den.

Kändes inte som ett konstruktivt inlägg, utan mer som sarkastiskt gnäll och det för ju inte tråden framåt. Ditt första inlägg i tråden var däremot konstruktivt och bra.
 
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

Back
Top