Tillbakakallat körkort, beräkning av försäkring samt Audi TT...

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Halloj!

Fråga 1:

I somras var det någon som hade någon länk till någon sida angående problematiken när man varit av med körkortet och skulle skaffa ny försäkring. Dvs, jag tog själv körkort för bil runt '92 och var av med kortet (senaste gången) :rolleyes: 2000. Kruxet nu när man kollar nya bilförsäkringar så går ju försäkringsbolagen på 2000 och inte 1992 när de beräknar min nya försäkringspremie.

Jag vill minnas att det var något beslut från EU eller så (?) som sa att bolagen SKA utgå från det år då man tog körkortet och inget annat. Kommer inte ihåg exakt, men kontentan var något dylikt. Någon som kan upplysa i ärendet samt kommer ihåg källreferensen i detta ärende.

Fråga 2:

Någon som kan rekommendera försäkringsbolag som har bästa möjliga premie på en Audi TT?

abstruse skrev:
Någon som kan rekommendera försäkringsbolag som har bästa möjliga premie på en Audi TT?

Jag fick tillbaks mitt KK precis när dom nya reglerna hade inträtt :tummenupp
Samma låga förs som vanligt med TH

Om du skaffar en TT istället för racehoj så ska vi stena dig :mad:

Bara ligg på om det är så att det är körkortsår dom räknar så ska du ha från 1992. Förmodligen någon handläggare som bara ser senaste datum vid koll mot bilregistret.

abstruse skrev:
Halloj!

Fråga 1:

I somras var det någon som hade någon länk till någon sida angående problematiken när man varit av med körkortet och skulle skaffa ny försäkring. Dvs, jag tog själv körkort för bil runt '92 och var av med kortet (senaste gången) :rolleyes: 2000. Kruxet nu när man kollar nya bilförsäkringar så går ju försäkringsbolagen på 2000 och inte 1992 när de beräknar min nya försäkringspremie.

Jag vill minnas att det var något beslut från EU eller så (?) som sa att bolagen SKA utgå från det år då man tog körkortet och inget annat. Kommer inte ihåg exakt, men kontentan var något dylikt. Någon som kan upplysa i ärendet samt kommer ihåg källreferensen i detta ärende.

Fråga 2:

Hallå fröken där! Har du fått jobb eller??? Då köper man ingen jävla tantbil, utan ringer genast cralle och köper en kawa av honom!

abstruse skrev:
KÖP INTE TT!!!

den e farlig vettu. sant. snacka med Micke_Lindstrom på forumet så får du en förklaring. Aerodynamiken på den bilen e kass och farlig rent utav sagt :fakta

hur jag vet detta? genom en timmes snackande med Micke_Lindstrom på senaste förpubrundan som var i helgen :)

det du!

Köp bilen.

De kommer se att du haft körkort sen -92 och därmed utgå från det.
Du är "gammal" och kommer få bra premie.

Du har mycket större användning av bilen än hoj, speciellt en rejshoj som inte ens kan köras i trafik....
Raggfaktorn är alltid större i en bil, om än lite mer i en TT.
Börjar det regna kan du mysa i bilen och skratta åt de du ser på hoj.
Det finns Playstation2 till TT med - tänk på det en natt du ligger nertankad i bilen på strandparkeringen ;)

Apstruts, jag måste markera att jag inte gillar såna här gayfunderingar på att köpa stödhjul. En fjollbil dessutom!

Chris Ash skrev:
Apstruts, jag måste markera att jag inte gillar såna här gayfunderingar på att köpa stödhjul. En fjollbil dessutom!

Får jag markera att vilken TT som helst drar din hoj i alla lägen? :tungan

Köp TTn nu Abstruse :tummenupp

abstruse skrev:

Vad bolagen ska och inte ska göra kan jag inte uttala mig om, men när jag ringde runt för att försöka byta bolag i höstas så diskuterade jag detta med flertalet bolag eftersom jag fick skambud på försäkringen av dem då jag varit av med lappen lite mindre än ett år tidigare.

Som svar fick jag att de visste att ursprungsdatum gällde men att det var deras policy att räkna mig som en högre risk eftersom jag varit av med lappen. Därför räknade de ÄNDÅ på det datum som jag fått tillbaka körkortet. Så det var bara till att bita i det sura äpplet och gå ner på halvförsäkring......

Jag vill minnas att Aftonbladets bilbilaga hade en intervju med Zübeyde (stavning?), "Robinssonstjärnan". Hon var iaf inne på sin andra TT efter att ha smällt den första. En riktig tjejbil tyckte hon att det var hursom.
Det var spiken i kistan för den bilens image hos mig.

Sen att den delar hur mkt komponenter som helst med Golfen, Bubblan och andra "maskulina" bilar gör ju inte saken bättre.

Så Abstruse, jag tycker du ska titta efter någon annan modell om du nu inte ska köpa hoj :näsblod

MikkE skrev:
KÖP INTE TT!!!

den e farlig vettu. sant. snacka med Micke_Lindstrom på forumet så får du en förklaring. Aerodynamiken på den bilen e kass och farlig rent utav sagt :fakta

hur jag vet detta? genom en timmes snackande med Micke_Lindstrom på senaste förpubrundan som var i helgen :)

det du!
Så var det i början, nu har dom fått en liten vinge som motverkar det där :)

Mavve skrev:
Får jag markera att vilken TT som helst drar din hoj i alla lägen? :tungan

Köp TTn nu Abstruse :tummenupp

Möjligen i hög fart rakt fram. TT är en kärringbil, ful som få och utan motor. Det enda som är positivt är att det är rätt märke, men detta märke har byggt bilar med pondus och prestanda innan de tillverkade tvålkoppen TT. Bläääää :tomten

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP