Tillbaka på R1:a igen efter 15+ år!

Det kan vara topplockspackningen som är trasig och trycker ut kompressionen i kylkanalen.

Det ser du enkelt genom att fylla på vatten i systemet och sedan starta motorn.
Går kompressionen ut i kylkanalen kommer vattennivån att stiga på en gång.

Råkade ut för det på min R1 09:a som gick varm och pissade vatten.

Det kan vara topplockspackningen som är trasig och trycker ut kompressionen i kylkanalen.

Det ser du enkelt genom att fylla på vatten i systemet och sedan starta motorn.
Går kompressionen ut i kylkanalen kommer vattennivån att stiga på en gång.

Råkade ut för det på min R1 09:a som gick varm och pissade vatten.
Om topplockspackningen gått, kan den bara gått på det sättet att det orsakar bara den effekten och inte också släpper in vatten i motorn / oljan? För hojen ryker inte.

MEN, vem vet... kanske ryker om jag fyller på till normal nivå.

1, Antingen har de som servade hojen tömt, men inte fyllt ordentligt med kylvatten. Det som talar emot är att du i så fall borde ha märkt det direkt.
2, Kompression läcker ut i kylkanalerna och skapar övertryck i systemet som över tid har fått nivån att bli så låg att det inte längre kan cirkulera och därför kokar vattnet och det "sista" trycks ut snabbt.

Jag hade testat att fylla med destvatten, låtit motorn stå tills den blir varm och toppat upp vid behov för att lufta, samt därefter testat att varva lite för att se om nivån i expansionskärlet ökar för att till slut börja tryckas ut ur kärlet.
Lite ökar det alltid när motorn blir varm, men det ska inte fortsätta att öka okontrollerat.

1, Antingen har de som servade hojen tömt, men inte fyllt ordentligt med kylvatten. Det som talar emot är att du i så fall borde ha märkt det direkt.
2, Kompression läcker ut i kylkanalerna och skapar övertryck i systemet som över tid har fått nivån att bli så låg att det inte längre kan cirkulera och därför kokar vattnet och det "sista" trycks ut snabbt.

Jag hade testat att fylla med destvatten, låtit motorn stå tills den blir varm och toppat upp vid behov för att lufta, samt därefter testat att varva lite för att se om nivån i expansionskärlet ökar för att till slut börja tryckas ut ur kärlet.
Lite ökar det alltid när motorn blir varm, men det ska inte fortsätta att öka okontrollerat.

Tack detta är det enda rimliga test jag kan göra just nu.

Låt säga det vore topplockspackningen :( lätt googling och jag har inte råd som det är och får vänta till nästa år eller vinter kanske. jag vågar mig inte längre på sånt. Har gjort det en gång men aldrig igen, speciellt inte på nyare modernare hojar med all teknik och exakthet som måste stämma.

Röv

Ett tredje alternativ kunde ju vara att de som servade inte satte på locket ordentligt så att det stänkt ut småskvättar vid dina wheelieförsök och hårda inbromsningar etc, och att det är detta som gjort att nivån till slut blev så låg att pumpen inte kunde cirkulera vattnet och den kokade.

Det är ju ett bättre alternativ än numer två.

"Jag märkte också att korken till kylarvattenbehållaren var inte helt på, var precis inte påknäppt. Den kanske poppat av pga övertryck?"

Det finns en övertrycksventil i kylarlock som ska kunna släppa ut tryck, men locket ska inte ploppa av om motorn börjar bli för varm, så jag tror faktiskt att jag sätter min slant på alternativ tre!

Ett tredje alternativ kunde ju vara att de som servade inte satte på locket ordentligt så att det stänkt ut småskvättar vid dina wheelieförsök och hårda inbromsningar etc, och att det är detta som gjort att nivån till slut blev så låg att pumpen inte kunde cirkulera vattnet och den kokade.

Det är ju ett bättre alternativ än numer två.
Jag har ärligt inte wheelat ordentligt en enda gång, bara chillat. Absolut gasat men rakt och inga direkta inbromsningar.

Men kan vara kombination. Säljaren säger X företag (som jag inte nämner namnet på) som gjorde service.

Jag märkte t.ex att luftningsskruven inte verkade avtaget på länge / aldrig.
medan tömningsskruven var lösaste laget (ej läckt).

Ska åka och köpa destilerat vatten snart och provstarta osv.

Du kan testa med kranvatten, det ska ju tömmas ut efter att du kollat tätheten och ska fylla på med kylvätskan.

Har du fått en sten i kylaren då eller nåt? För annars tycker jag den borde blivit överhettad ganska fort på din första runda?

Har du fått en sten i kylaren då eller nåt? För annars tycker jag den borde blivit överhettad ganska fort på din första runda?
Hmm jo. Kikade och tyckte kanske det såg relativt normalt ut men zoomade och kollade närmare och så här ser det ut. Kan ju vara att den där ändå är tillräcklig träff för att spräcka.

1787157316278.png

Funkar fortfarande koka ägg i kylaren haha :D

nä men är den helt rökt eller? Kanske inte värt laga med risk pajar igen ute på vischan.

Hmm jo. Kikade och tyckte kanske det såg relativt normalt ut men zoomade och kollade närmare och så här ser det ut. Kan ju vara att den där ändå är tillräcklig träff för att spräcka.

View attachment 531919

Funkar fortfarande koka ägg i kylaren haha :D

nä men är den helt rökt eller? Kanske inte värt laga med risk pajar igen ute på vischan.
Jag är ju lite halvblind men ser det inte ut som om det är nån lila-aktig droppe vätska i vad som ser ut som en uppfläkt kylfläns till vänster där?
Det borde nog gå att lämna in för lagning hos nån som lagar kylare, borde vara billigare än att köpa en annan.
Men det är ju lite jävligt att få det problemet så tidigt på återfallet.

Jag är ju lite halvblind men ser det inte ut som om det är nån lila-aktig droppe vätska i vad som ser ut som en uppfläkt kylfläns till vänster där?
Det borde nog gå att lämna in för lagning hos nån som lagar kylare, borde vara billigare än att köpa en annan.
Men det är ju lite jävligt att få det problemet så tidigt på återfallet.
Är rätt säker nu det är denna smäck. Oavsett är det byta kylare eller reparera. Tror bästa vore at plugga ändarna på den flensen eller vad det heter men om jag ändå ska plocka loss hela skiten så byter jag hellre till ny eller bättre begagnad för lite mer. Kommer också köpa nät som extra skydd för det här suger.

1787157767422.png

Skönt ändå att du verkat hitta felet. Ja, ett skydd framför kylaren är definitivt en bra investering. Var bland det första jag köpte till min hoj. Är så mycket skit på vägarna som dras upp.

Well, jag hittade fel.................................................

Kylaren är helt trasig och läcker som ett såll på högra sidan i kanten.

Började fylla på och det bokstavligen rinner ut i snudd stråle.

View attachment 531918

Vet ej hur smidigt det är byta ut kylaren men borde väl vara relativt lite jobb?

Jag har plockat ner kylaren några gånger på min bekväma långfärdSHoj och det är inget större jobb.

Snabbsökning ger ett pris på en tusenlapp eller två för en begagnad. :tummenupp

Däremot var det ett dj..la jobb att tömma och byta kylare på en 60-tals Leyland dubbeldäckare. :7peta
Gammalt engelskt skit ska man hålla sig borta ifrån. :crash
1787157410545.png

Nyheter
Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!