Tillbaka på R1:a igen efter 15+ år!

Rosenhill fikar jag på lite då och då, men ett tag framåt i Skåne. Sensommar där eller nån onsdag på donken Sveavägen? Duger FZ1:an som sällskap bland er svintuffa sporthojspiloter?
Säg till så kör vi en sväng när du är åter och väder är rätt. Har ingen bra utrustning (jeans) än så kör lite chill pga det också.

Grattis till hojen, crossplane är den absolut roligaste & bäst ljud på av alla R1:or

Efter att ha ägt så många olika årsmodeller, så tycker iaf JAG att 2015 -> (min var 2016) är en raket, jämfört alla andra år

2015 hade en del rasade motorer, detta då vevaxeln kolliderade med huset, då den förskjuts i sidled (shimsades på 2016-2017)

2015->2017 hade även en del motorras, då vissa som optimerade via ecu, lyfte varvstopp, vilket i sin tur gjorde att de enkla ventilfjädrarna brast & ras som följd.
dvs kör den original, det gjorde jag i nästan 2 tusen mil & många på slangen

2018 -> kom dubbla ventilfjädrar & autoblipper (dvs växla både upp & ner utan koppling)
på 2015 -> 2017 är det bara quickshifter upp

2020 kom nya kåpor & lampor

Bild på min gamla, gillade inte de grå detaljerna, så lackade om den när det gått 400 mil

Bifogat

• R1-2016.jpg
    R1-2016.jpg
    335.5 KB · Visningar: 26
Låt säga man ska wheela, i teorin. Har märkt flera gånger med TCS 1 att när jag ska slita upp den på bakhjulet att TC slår på. Känns ju som att kopplingen slirar (lite ovan med TC faktiskt). Ren accelerationswheelie är fine, men "förr i tiden" slet man liksom upp den t.ex. genom att svinga lite och i svingen tillbaka tillupprätt gasa till och ta upp den på bakhjulet. Men det går typ inte på dom högre växlarna.

Måste man i princip ha TC på 0 för det? Har inte testat speciellt mycket så kollar först haha :D

LIF ska vara på 0 men allra bäst är om man håller inne den vänstra gråa knappen uppåt i några sekunder så tänder sig tcs på instrumentet o då är den off helt o hållet.

RÖV

På väg hem från padel mitt på motorvägen utan att köra fort så lös plötsligt oljelampan och hojen var stekhet 120g. Jag drog in koppling direkt och stängde av motorn. Rullade till parkeringsficka som tur var och spenderade kvällen på sidan av vägen.

Är hemma nu och undrar vad som hände.

Hojen har helt klart kastat ur sig vätska men motorn gick helt normalt.
Det är någon lika vätska men jag också se lite typisk torra vita fläckar men också mer ihärdigt blöda delar men inte mycket.
Vätskan ser lila ut vilket jag tycker är lite udda färg för kylarvätska?

Kan någon gissa vad som hände. Jag har inte försäkring nog att täcka det här och är lite sådär nöjd nu :(

Har hela motorn ändå gått?
Eller något typiskt känt problem som uppstått?
Det är primärt högra sidan. Ser inget uppenbart stenskott i kylaren.
Låt säga det är kylarvätska, varför lös oljelampan?

Säljaren sa den var på service och hade haft felkoder som han bad dom släcka. Är vad det är med det, för sent nu åberopa något.

Ska riva i helgen och se, men liksom... kan jag läsa ut felkoder själv?
Lämna in skiten bara? Men det kommer ju kosta alla mina hål som jag inte har efter detta köp :(

Lite bilder. Tips?
Ska det vara en linjesådär igenom på bild 3?

Bifogat

• 20260818_192844.jpg
    20260818_192844.jpg
    2 MB · Visningar: 49
  • 20260818_194040.jpg
    20260818_194040.jpg
    1.2 MB · Visningar: 48
  • 20260818_195858.jpg
    20260818_195858.jpg
    1.1 MB · Visningar: 50
Efter en del felsökande så online så verkar det som övertryck i kylaren och det i sig kan vara på grund av t.ex. havererad cirkulationspump. Tydligen på dessa modeller delar kylarvätska samma röda symbol på displayen som oljetryck?

Hur fasen ska jag dock i sig felsöka det här? Jag vill inte riktigt bara köpa nytt och vill ju inte heller starta hojen och se vad som händer.

Btw en trevlig ung kille och hans tjej stannade och kollade läget. Dom såg mig från andra sidan och körde hela vägen runt. Var lite fint och jag kunde bara lite deppigt säga allt var OK men vätskan är utanför hojen istället för i den kek :D

Ska ringa Yamaha och se vad dom tar imorgon för renovering eller ersätta. Känner på mig ... mycket.

Funderar på om man kan köpa biltemas trycktestare för att se vart det ev. läcker ut grejer?
Men lär väl inte passa? Någon som testat?

1787085296899.png

Nu kan jag inte R1 men min SkitHoj har haft en pump som började läcka på samma vis.
Ingen MIL, Malfunction Indication Light, utan jag märkte det när det var en pöl med kylarvätska under.
Tur att jag bytte pump själv för det var mycket jobb.
Ge inte upp, det är hojens sätt att kräva din kärlek. Och det är den väl värd? :kär

Nu kan jag inte R1 men min SkitHoj har haft en pump som började läcka på samma vis.
Ingen MIL, Malfunction Indication Light, utan jag märkte det när det var en pöl med kylarvätska under.
Tur att jag bytte pump själv för det var mycket jobb.
Ge inte upp, det är hojens sätt att kräva din kärlek. Och det är den väl värd? :kär
Det konstiga är att hojen blev omedelbart varm (vad jag vet, men kanske pågick ett kortare tag.. dunno), 120c men jag kan inte se att mängden läckage var speciellt mycket. Men antar det var tillräckligt för att cirkulationen skulle bli dålig och inte kyla. Hojen gick och kändes normal i sig så gick inte varm speciellt länge som tur är.

Hoppas det bara är någon O-ring eller liknande, det svåra är ju hitta källa och sånt men får börja plocka isär hojen och leta. Ska jag verkligen kunna hitta så måste man ju trycksätta och pressa ut vätska på fel ställe.

Det verkar inte vara olja någonstans på hojen utan det är kylarvätskan som är lika, lite klibbig och "mörk" där den till slut runnit litegrann. Blev en 1cm fläck på asfalten under efter 1 timme stående så inget större. Så är nog under tryck det trycker ut bara.

Det verkar vara en o-ring som pajar framtill på motorn, se länk

När du ska hitta läckage behöver det ju inte vara svårare än att tvätta av all gegga, sen starta och kolla var det blir kladdigt igen. Det borde synas ganska tydligt.

Det verkar vara en o-ring som pajar framtill på motorn, se länk

När du ska hitta läckage behöver det ju inte vara svårare än att tvätta av all gegga, sen starta och kolla var det blir kladdigt igen. Det borde synas ganska tydligt.
OM det är den, läste också att du måste ta loss hela avgassystemet för att få ut skruven vilket innebär byta avgaspackningarna....SUPERKUL!

Det enda är att jag är lite osäker på om jag borde starta motorn alls? Risky...? Chatta med AI och den säger nej men jag känner själv det borde vara chill så länge oljan är normal, rätt nivå och inte utspädd eller påverkad av kylarvätska.

Så lite därav köpa trycksättningskit. Men det är ju liksom 1600 spänn typ bara för kort test och aldrig mer använda igen.

Den där linjen på blocket… är det en spricka eller bara smuts? Hur känns den om du drar en nagel över?

Den där linjen på blocket… är det en spricka eller bara smuts? Hur känns den om du drar en nagel över?
Vet inte. Ser lite skum ut, var svårt att se. Ska plocka isär lite och se. Vet inte om någon annan har samma modell R1 och kan se om det bara är gjutskarv. Lite för rak för "spricka".

Nyheter
Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis