Bild Till oss som gillar 90talet... också!

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Suzuki GSX-R 750WR SP 1994.
Ultra Rare ............ bara gjord i 200 ex. För Homologisering till WSBK.

IMG_2412 (1280x960).jpg IMG_4192 (1280x960).jpg
IMG_9200 (1280x960).jpg

Not The Limited, Not The RR: 1994 Suzuki GSXR750SP
RSBFS alumn and ZXR750R expert Doug found a gem of a Suzuki for us, a 1994 GSXR750SP. This is the first SP I've ever seen listed for sale. While the 1986 Limited and 1989 RR are the most sought after, the SP has them beat in the rarity department with only 200 being produced. I know the lack of a solo seat throws off most people. It just doesn't look like the homologation special it was built to be. The pink graphics and blue seat don't help either.
Here is a sampling of what you got with the SP:
Large flatside Mikuni TRM40 carbs
Close ratio gearbox
Exhaust with increased flow
Magnesium head cover and case covers.
Thin walled forks
Lighter and more rigid swing arm
These items I believe to be on the bike but can't confirm:
Lighter wheels
6 pot Tokico brakes from the GSXR1100
Revalved suspension for racing
By 1994 the GSXR750 had become quite the porker compared to the original GSXR750 and even with all the features listed above the SP was only 2kg lighter than the standard bike.
These along with the gearbox would have to be the highlights of the bike. The RR and the SP don't have the dry clutch that everyone likes so much on the Limited.

22367
 

Stonemountain

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2019
Ort
Östergötland
Hoj
Honda CBR 954 RR Fireblade
Detta var min dröm hoj och när jag äntligen hade råd med körkort och MC lyckades jag hitta med denna unika lackning -97 då ett år gammal. Importerad från Canada ny av enda ägaren innan mig.
Önskar så att jag behållit denna motorcykel.


CBR 919.jpg
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Finns många fina hojar från 90-talet, but there can only be one! :yoparty Drömhojen men finns inga till salu. Känns som att de som äger vet vad de har och behåller dem. Kan kanske hitta fina ex i Tyskland.

ducati-916_002.jpg
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Finns många fina hojar från 90-talet, but there can only be one! :yoparty Drömhojen men finns inga till salu. Känns som att de som äger vet vad de har och behåller dem. Kan kanske hitta fina ex i Tyskland.

View attachment 458068

Håller med. Du får dekaltrimma en 748,a.
 

frogish

Sporthojsnörd
Gick med
25 Feb 2019
Ort
Gävle
Hoj
1996 Ducati Monster 900, Honda CB 500 -72
Finns många fina hojar från 90-talet, but there can only be one! :yoparty Drömhojen men finns inga till salu. Känns som att de som äger vet vad de har och behåller dem. Kan kanske hitta fina ex i Tyskland.

View attachment 458068

Vet inte hur många gånger jag legat över pianopallen med farsans mc-hjälm på och tittat på Superbike, låtsats att jag var Carl Fogarty och susat fram på Monza på en 916. Absolut drömhoj.
 

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
Vet inte hur många gånger jag legat över pianopallen med farsans mc-hjälm på och tittat på Superbike, låtsats att jag var Carl Fogarty och susat fram på Monza på en 916. Absolut drömhoj.

Haha, jag lekte också att mammas pianopall var en motorcykel.
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Detta var min dröm hoj och när jag äntligen hade råd med körkort och MC lyckades jag hitta med denna unika lackning -97 då ett år gammal. Importerad från Canada ny av enda ägaren innan mig.
Önskar så att jag behållit denna motorcykel.


View attachment 458067

Jag har en fin sådan till salu.
Enda skillnaden på min är att fälten som är vita på din bakdel är svarta på min
 

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Som många andra så är första R1an speciell för mig. Är född -89 så var 8-9 år när den kom. Måste ha sett den någonstans för jag har haft den i bakhuvudet så länge jag kan minnas. Köpte den för 7 år sedan. Min lillebror gillar att fota och filma och gjorde en liten filmsnutt för ett tag sedan:

https://www.youtube.com/watch?v=LGfj2tidRSA

Kul att den här tråden lever än. Såg att en gillade min gamla post här över nyligen. Där hade ju hojen miniblinkers och kapad bakskärm osv. Även om blinkerserna var noga utvalda och bakskärmen snyggt kapad så bestämde jag mig för nåt år sedan för att återställa den helt till original. Sitter en Öhlins styrdämpare på och annan ljuddämpare men det får vara okej. Original ljuddämpare har jag liggandes. Var ju snygga bilder i min tidigare post så får väl komplettera med en kass garagebild nu :tungan
 

Bifogat

  • IMG_3030 copy.jpg
    IMG_3030 copy.jpg
    636.8 KB · Visningar: 56

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Sprang ju på lite gamla Motosprint artiklar nyss.
Denna är från 1996 och ger kanske någon lite mera info om sin hoj.

View attachment 471252
Det här är ju intressant, särskilt då jag just nu knåpar på en ZX7 banhoj här i en annan tråd. Som vanligt, Kawa var tunga på den tiden. Men den hänger ju med bra ändå.
Undrar varför egentligen den var tyngre. Var plockades mesta vikten på konkurrenterna i originalutförande tro?
 
Last edited:

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Asa.Hallen@varmlandsmuseum.se

Det här är ju intressant, särskilt då jag just nu knåpar på en ZX7 banhoj här i en annan tråd. Som vanligt, Kawa var tunga på den tiden. Men den hänger ju med bra ändå.
Undrar varför egentligen den var tyngre. Var plockades mesta vikten på konkurrenterna i originalutförande tro?
- Sving o bakhjul väger ju typ 8000 kg på dem. Sen är det ganska mycket isolering i kåpor och ram. Pigga motorer dock, som hade varit spännande i en lätt ram.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Asa.Hallen@varmlandsmuseum.se

Det här är ju intressant, särskilt då jag just nu knåpar på en ZX7 banhoj här i en annan tråd. Som vanligt, Kawa var tunga på den tiden. Men den hänger ju med bra ändå.
Undrar varför egentligen den var tyngre. Var plockades mesta vikten på konkurrenterna i originalutförande tro?
Hade en ZXR -93 och vägde den inför regbes - 235,5 kilo! Och visst kändes det att det var mycket vikt som sköt på, ffa i bromsningarna från 260 knyck till 90 in i bergskurvan på "gamla" Sviestad.
Men på nåt vis kändes bromsarna enkla att hantera, inga problem att nypa åt max med bakhjulet släpandes efter.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top